AutoZeelandtest van de BMW 218i Gran Coupé M Sport

“Beauty from Leipzig”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Na de 4- en de 8-serie Gran Coupé brengt het Beierse merk nu ook de ‘Zweier Gran Coupé’ in de strijd. Hoewel hij op de nieuwe 1-serie baseert, is hij bijna net zo groot als de 3-serie van een aantal jaren geleden. Hij rolt in de BMW-fabriek in Leipzig van de band.

Senior verkoopadviseur Jan Godeschalk van de nieuwe BMW/Minidealer Renova in Goes regelde de witte Gran Coupé voor mij voor een uitgebreide testrit eind april.

Vierdeurs coupé
Het Britse automerk Rover heeft dit fenomeen in 1967 ooit uitgevonden met zijn 3,5 Litre vierdeurs coupé. In maart 2004 stelde Mercedes zijn CLS voor op de Autosalon van Genève en daarmee beleefde dit type auto zijn wedergeboorte.
Inmiddels hebben vele merken een vierdeurs coupé op de markt gebracht: Volkswagen met zijn Passat CC en later de Arteon, Porsche met zijn Panamera, Kia heeft de Proceed en Mercedes zijn CLA.
BMW noemt ze Gran Coupé en ze zijn stuk voor stuk esthetische hoogstandjes.

UKL2-platform
De 1-serie van BMW is vorig jaar compleet vernieuwd en staat op het zogenaamde UKL2-platform. Hij kreeg een dwars geplaatste motor en voorwielaandrijving.
Hoewel alle varianten van die 1-serie het cijfer 2 krijgen, zijn de nieuwe 2-serie Gran Coupé, de X1 en de Active Tourer het meest verwant.
De andere broers zoals de 2-serie Coupé en de Cabrio hebben nog een lijnmotor in de lengterichting en achterwielaandrijving.
De meeste M-uitvoeringen hebben xDrive, BMW-taal voor vierwielaandrijving.

Gestrekte elegantie
Een autocouturier ontwerpt veel liever een coupé dan een SUV, want daar kan hij zijn ziel en zaligheid in leggen.
Dat het designteam onder leiding van de Nederlander Adrian van Hooydonk een topprestatie heeft geleverd, is te zien aan deze spannende, elegante Gran Coupé.
Hij onderscheidt zich onmiddellijk, niet alleen door het aflopende dak en de vlak liggende achterruit, maar ook door de zijruiten zonder omlijsting, typisch voor een coupé.
Natuurlijk is elke BMW te herkennen aan de dubbele koplampen die weliswaar niet meer rond zijn, maar modern en hightech gestileerd zijn. De helft van de randen functioneert als heldere dagrijverlichting.
De zwarte nierengrille is de laatste tijd fors gegroeid en bij deze uitvoering in pianolak uitgevoerd. Hij is helemaal gesloten, maar bij extreme hitte gaat hij automatisch open, zoals bij het beklimmen van een bergpas.
Het indrukwekkende spoilerwerk aan de voorkant is op zijn taak van downforce goed berekend.
Met zijn lengte van 4,53 meter is hij net zo lang als de E60, de 3-serie van 10 jaar geleden. Hij biedt echter veel meer binnenruimte dankzij die dwars geplaatste motor, de voorwielaandrijving én de lange wielbasis van 2,67 meter.
Het nieuwe achterlichtdesign siert ook deze Gran Coupé en als ik de forse verchroomde uitlaatpijp bekijk, zou je niet zeggen dat er een driecilinder in het vooronder ligt…

Cockpit
In deze sportuitvoering zijn de voorstoelen welhaast ideaal: ze zijn perfect gevormd met een verstelbare lendensteun en een zittingverlenger. De cockpit is helemaal op de berijder ingesteld, BMW noblesse oblige! Het instrumentenpaneel krijgt de naam Life Cockpit Professional mee en is volledig digitaal. De laatste paar BMW testauto’s waren hier ook al mee uitgerust en ik ben er inmiddels aan gewend. Het is een kleurig hexagonaal, scherm waarin de snelheidsmeter en de toerenteller tegengesteld functioneren. Bovendien kan de kaart van de navigatie in het midden getoverd worden. De kleur verandert per modus: eco in blauw, comfort in oranje/rood, sport in rood. Er zijn trouwens ook analoge instrumenten leverbaar, voor elk wat wils dus. Het grote multimediascherm is gemakkelijk te bedienen via het ‘Operating System 7.0, vroeger heette dat de iDrive, een draai/duwknop op de middenconsole. De menu’s zijn intuïtief te vinden.
Alle materialen zijn hoogwaardig en voelen plezierig aan. In het donker maakt de sfeerverlichting deel uit van het bijzonder aangename wellnessgevoel in deze Gran Coupé.
De beenruimte achterin is dankzij die grote wielbasis uitstekend, de hoofdruimte kent zijn beperkingen door de aflopende daklijn, maar dat is logisch. Maak je lange reizen met vier grote volwassenen, zijn er tal van alternatieven in het gamma van BMW…
Dankzij een handige tweedeling in de kofferruimte staat standaard 430 liter ter beschikking, te vergroten door de leuningen om te klappen.

Harmonisch geheel
218i, het getal herinnert aan de tijd dat er een 1800 cc viercilinder aan het werk was. De werkelijkheid is nu echter anders: BMW heeft voor de Mini die op hetzelfde platform staat, een 1,5 liter driecilinder turbo-benzinemotor die 140 pk levert en een koppel bezit van 220 Nm. Nu heb ik die krachtbron al een paar keer in de Mini getest, maar in de Gran Coupé lijkt hij er nauwelijks op. Dat begint al met het geluid: hij is een stuk stiller, waardoor je eigenlijk niet merkt dat er maar drie cilinders aan het werk zijn. Zelfs wanneer ik de teugels vier, produceert hij een grom die nog steeds niet op het driepittergeluid lijkt. Ik ben er van overtuigd dat het aan de geluidsisolatie ligt, in ieder geval heel knap gedaan! Verrassend is in ieder geval zijn acceleratie: hij heeft er maar 8,7 seconden voor nodig om de honderd te halen en dan hebben we het over een gewicht van 1425 kilogram. In Duitsland mag hij nog zijn topsnelheid halen: 215 km/h!
Hij heeft een mooie luchtweerstandscoëfficient, nl. een CW-waarde van 0.30 en dat vertaalt zich ook in het brandstofverbruik: 5,4 liter/100 km. De testauto is uitgerust met een 7-traps dubbele koppelingsautomaat die buitengewoon soepel schakelt. Ik schreef al dat er drie rijmodi zijn. Het spreekt voor zich dat hij in de Ecostand minder verbruikt dan in de Sportstand.
Hij stuurt als een scheermes en hoewel ik altijd een fan was van de achterwielaangedreven BMW’s, heb ik me met deze Gran Coupé uitstekend vermaakt, zeker op bochtige binnenwegen. Dankzij alle elektronische hulpmiddelen is hij gecontroleerd onderstuurd en laat af en toe zelfs een neutraal weggedrag zien.
Ongetwijfeld ligt dat aan de ARB, wat staat voor ‘Aktornahe Radschlupf Begrenzung’, een tractiesysteem dat van de i3 afkomstig is en onderstuur tegengaat.

In deze tijden mis ik Zwitserland helemaal en wat zou ik graag met deze Gran Coupé een aantal passen rijden!

Alle Gran Coupés
Drie benzineversies: de 218i met een handgeschakelde zesbak, de geteste 218i met de 7-traps dubbele koppelingsautomaat en de M235i met een 8-traps automaat en xDrive (2.0 liter viercilinder turbo met 306 pk/450 Nm).
Twee diesels: de 216d: 1,5 liter driecilinder met 116 pk/270 Nm en de 220d, een 2.0 liter viercilinder met 190 pk/400Nm.

De prijsrange bevindt zich tussen de € 37.880,- en de € 65.100,-.

Conclusie
Oogverblindend mooi, een veilig weggedrag, comfortabel en zuinig zijn de steekwoorden die bij deze Gran Coupé horen.
Een échte BMW die de zinsnede ‘Freude am Fahren’ terecht verdient!

 

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

27-10-2020 “Elektrische revolutie”

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid