AutoZeelandtest van de Nissan Juke

“Polariserende coupé crossover”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De Nissan Juke is gerijpt.
De tweede generatie is minder compromisloos en technisch weer helemaal up-to-date.
Hij werd praktischer, comfortabeler en ruimer.

Auto Sturm is voor Zuidwest Nederland een belangrijke Nissandealer met vestigingen in Middelburg, Goes, Spijkenisse en Roosendaal. Ik haalde de handgeschakelde Juke op bij Johnny Sturm in Goes, maar ik reed ook met de automaat die verkoopadviseur Jim Kortlever in Middelburg voor me regelde.

Extravagant
De Nissan Juke was de pionier en het enfant terrible in zijn segment tien jaar geleden. Hij werd met argusogen bekeken, want zo’n bijzondere crossover hadden we nog niet gezien.
Hoewel hij als gezinswagen wat te klein was, werd hij in het afgelopen decennium wereldwijd 1,5 miljoen maal verkocht.
Nissan heeft zich de kritiek aangetrokken en hem op velerlei gebied aangepast en verbeterd. Hij deelt met de onlangs vernieuwde Renault Captur het platform.
Het is nog steeds een opvallende verschijning met zijn bijzondere neus: de V-vormige grille, de smalle, gestrekte dagrijverlichting en de led-koplampen met de stergrafiek. Heel in de verte doen die lampen me denken aan de achterlichten van een Ford Cortina uit de jaren ’60.
Ze werken nu harmonischer dan die van zijn voorganger en voorts heeft men de motorkap een stuk afgevlakt.
Gebleven is het aflopende coupé-achtige silhouet met het zogenaamde ‘Floating roof’, het zwevende dak in een andere kleur wordt versterkt door de onderbroken C-stijl. De achterzijde is met name door de forse heupen en de hoge schouderlijn dominant getekend. 

Meer ruimte en comfort
Hij groeide in alle opzichten: hij werd 7 centimeter langer en cruciaal is de met 10 centimeter gegroeide wielbasis waardoor de beenruimte nu ruimschoots voldoende is, zelfs mensen met een fors postuur hebben ineens ruimte in de 4,21 meter lange SUV. Ook de tweedelige kofferruimte werd met 68 liter vergroot naar 422 liter. De leuningen laten zich gemakkelijk omklappen en dan ontstaat er een mooie vlakke laadvloer en een ruimte van 1305 liter.
Opvallend zijn de veranderingen in de cockpit met de digitale, analoog getekende klokken die prima af te lezen zijn. Nieuw is ook het 8” grote touchscreen dat prominent op de middenconsole staat.
De bediening gaat via een knoppenarsenaal op het stuur en dat verdient bestudering vooraf. Experimenteren tijdens het rijden is geen optie.
Voor de rest is de ergonomie prima, de versnellingspook is groot en hoog opgesteld en draagt bij tot het plezierig autorijden.
De gebruikte materialen zijn soms hoogwaardig, de harde kunststoffen overheersen vooral van achteren en op de portieren.
De kleuren in de testauto’s waren een beetje saai, maar daar zag ik in de brochure het zogenaamde ‘Active Orange Perso Pack’, een schitterende oranje aankleding van zowel het dasboard als de bekleding met bijpassende sfeerverlichting. Dat interieurfeestje hoort onlosmakelijk bij deze bijzondere Juke.
Daar zou ik zó voor kiezen!

Naadloze connectiviteit

  • Veiligheid en voertuigstatus: als er iets mis is, waarschuwt de Juke de berijder en vraagt automatisch om assistentie bij een noodgeval.
  • De berijder wordt via ‘points of interest’ bij de navigatie van alles op de hoogte gehouden.
  • Via het Android® of IOS® - apparaat wordt een perfecte connectiviteit verkregen.
  • Toegang tot diverse diensten op afstand, waaronder een reisplanner.
  • Stembediening
  • De auto is een WiFi hotspot
  • Het Bose® Personal® Plus -audiosysteem zorgt mede dankzij de ingebouwde luidsprekers in de hoofdsteunen voor een Concertgebouwbeleving.

Voorlopig één motor
We hebben het dan over een 1.0 liter turbo-benzine-driecilinder met 117 pk en een koppel van 180 Nm, in de overboost 200 Nm tussen de 1750 en 2750 toeren/min.
Zoals gezegd gekoppeld aan een manuele zesbak of een 7-traps dubbele koppelingsautomaat. Hij is in het algemeen stil, slechts bij wat meer toeren hoor je het typische driecilinderroffeltje.
De handgeschakelde bak vond ik wat beter bij de motor passen dan de automaat. Je kunt voor rustig rijden kiezen op de Eco- of de Normale stand en daardoor snel opschakelen, maar je kunt ook voor de Sportstand kiezen. Dan wordt de motor een stuk levendiger en biedt hij ook bij hogere toeren rijplezier.
De automaat wordt in die stand een beetje zenuwachtig en schakelt daarbij heel snel op - en terug. In deze stand geeft hij bij het afremmen bij elke versnelling terug een beetje tussengas.
Even wat cijfertjes.

Acceleratie:

  • 0-100 km/h in 11,1 seconden
  • Tussensprint  60-100 km/h in 6,4 seconden
  • Tussensprint 80-120 km/h in 9 seconden

Verbruik:

  • In de stad: 5,7 liter/100 km
  • Tweebaans/huidige 100 kilometer vierbaanswegen: 4,5 liter/100 km
  • Gemiddeld: 4,8 liter/100 km
  • Met een tankinhoud van 46 liter, betekent dit een actieradius van 638 km.
  • Hij is wel lekker stil, want bij 100 km/h noteerde ik slechts 67 dB(A)

Uitvoeringen
Er zijn zes uitvoeringen beschikbaar, resp. de Visia, de Acenta, de N-Connecta, de N-Design. De business Edition en de Tekna.
Dankzij de huidige korting van € 1500,- komt de instapprijs op € 23.500,-

Conclusie
De vergrote wielbasis levert veel meer plaats op en verbetert het comfort. Met de gecultiveerde, zuinige motor en de complete uitrusting is de Juke een cool en opvallend alternatief in het segment van de kleine crossovers. 

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid