Autonieuws Voorjaar 2020 (2)

Gelukkig hebben Gianni en ik veel nieuwe auto’s kunnen zien op het Salon in Brussel eind januari. Brussel neemt op dat gebied een bijzondere plaats in, niet in de laatste plaats, omdat er op de beurs wordt verkocht.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

Dat in tegenstelling tot de IAA en de Salon van Genève, waar vele merken verstek lieten gaan. Er zijn zelfs geruchten dat de IAA dit jaar helemaal niet doorgaat en dat ligt niet aan het Coronavirus…
We maken weer een rondje door autoland…

1.    Polestar 2
Nog dit jaar wordt de Polestar 2 geleverd. Een schitterende 4,6 meter lange vierdeurs coupé met sportwagenambities, vooral wanneer hij voorzien is van het Performance pakket: 20 inch lichtmetaal, Brembo remmen, verstelbare schokdempers en goudkleurige applicaties. 100% elektrisch, 408 pk en 660 Nm koppel. Het accupakket van 78 kWh garandeert een actieradius van 470 kilometer. Indrukwekkend wat de Volvogroep hier op de weg heeft gezet!

2.    Volkswagen T-Roc Cabriolet
Het is niet de eerste SUV zonder dak, maar bijzonder is hij wel, zeker in deze klasse. Zijn stoere uiterlijk en de hoge zitpositie zijn gebleven. De frisse lucht wordt gecreëerd door een 53 kg zware linnen kap in 9 seconden te openen, ook tijdens de rit tot 30 km/h. Het is een 2+2 uitvoering geworden en er is dankzij een lange wielbasis genoeg beenruimte voorhanden. 1.0 + 1,5 liter turbo benzinemotoren met resp. 115 en 150 pk.

3.    Subaru Forester e-Boxer Hybrid
Subaru, boxermotoren en vierwielaandrijving, een onafscheidelijk trio! De turboloze tweeliter heeft 150 pk en wordt ondersteund door een E-permanentmagneet-synchroonmotor met 16,7 pk, dit principe heet mild-hybrid. Voorzien van een traploze CVT automaat is hij een caravantrekker pur sang. Hij staat bovenaan de lijst van minst pechgevoelige auto’s en heeft in zijn nieuwste uitvoering een armada aan assistentsystemen meegekregen.

4.    Mazda 2
De kleinste Mazda deelt met zijn grotere broers het spectaculaire KODO-design en een perfect afgewerkt interieur met fijne stoelen
Het uitgebreide infotainment wordt bediend met een duw/drukknop op de middenconsole. Standaard voorzien van een head-up display is in deze klasse bijzonder. Nieuwe led-Matrix-lichttechnieken, een 1,5 liter viercilinder zonder turbo met mild-hybridtechniek, een nieuw onderstel met dito veren en dempers en veel veiligheidssystemen zorgen ervoor dat hij weer helemaal up-to-date is.

5.    Nissan Juke
De eigenzinnig gevormde crossover onderscheidt zich net als zijn voorganger van het gewone autopubliek, met name door zijn stervormige, provocerende koplampen. Omdat zijn illustere voorganger eigenlijk te weinig plaats bood, groeide hij in de lengte acht en nam zijn wielbasis met wel elf centimeter toe.
De 1.0 liter driecilinder met 117 pk/200 Nm kan gekoppeld worden aan een 7-traps dubbele koppelings-automaat. De cockpit werd helemaal onder handen genomen en biedt een moderne aansturing via knoppen aan het stuur.

6.    Jaguar XE
De sportlimousine kreeg een forse facelift. Het koetswerk werd gladder gemaakt, waardoor de CW-waarde geoptimaliseerd werd. Hij kreeg Matrix-led-koplampen. Door veel aluminium toe te passen, werd het gewicht gereduceerd. In het interieur werden alle harde kunststoffen door hoogwaardige materialen vervangen en het infotainment en de connectiviteit werden verbeterd. De achteruitrijcamera projecteert het beeld in de binnenspiegel.

7.    Opel Insignia
In Brussel vierde de gefacelifte Opel Insignia zijn wereldpremière. De nieuwe IntelliLux LED® Pixel koplampen bieden ongeëvenaard helder zicht in het donker. Daardoor kan je met grootlicht rijden zonder een ander te verblinden.
Door verdere gewichtsvermindering en de toepassing van een 9-traps automaat werd het brandstofverbruik gereduceerd. Het infotainment en de connectiviteit werden geoptimaliseerd en er is een groter touchscreen gemonteerd.

8.    Honda e
De 100% elektrische Honda e ziet er retro uit, rijdt als een GTI en het interieur veroorzaakt een techno-feeling. Een échte cult-auto! De 35,5 kWh accu huist centraal in de bodem en kan met 100 kW gelijkstroom binnen 30 minuten tot 80% worden opgeladen. De motor levert 154 pk/315 Nm, topsnelheid 145 km/h en een actieradius van 210 km. Opvallend detail: hij heeft achterwielaandrijving en daardoor een kleine draaicirkel. Leuke aanwinst!

9.    BMW 840i xDrive Gran Coupé
Net als de Coupé en de Cabriolet krijgt de Gran Coupé nu het nummer 8.
Een schitterende vierdeurs coupé die dankzij zijn enorme wielbasis veel ruimte biedt. Hij weegt bijna twee ton en de turbo-zescilinder in lijn heeft 340 pk/500 Nm. Hij spurt in 4,9 seconden naar de honderd en dankzij de vierwielaandrijving, een prachtig onderstel en uitstekende remmen is het een van de snelste ‘gezins-sportwagens’ in zijn klasse.

10. Porsche Taycan Turbo S
De eerste volledig elektrische Porsche: extreem dynamisch, comfortabel en veilig. Hij heeft twee permanente synchroon elektromotoren die samen in de overboost 761 pk leveren met een gigantisch koppel van 1050 Nm!
0-100 km/h in 2,8 seconden, een top van 260 km/h, een actieradius van 415 km, laadduur aan de wallbox: 8,8 uur, snelladen voor plm. 100 km:
6 minuten, veel binnenruimte, kofferruimtes voor en achter zijn de steekwoorden voor deze elektrische kanjer.

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid