AutoZeelandtest van de Volkswagen e-Golf

“Golfstroom”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De e-Golf heeft twee jaar geleden de GTE afgelost. Inmiddels heeft de 100% elektrische VW zijn plaats volledig veroverd.

Eerst maar eens even alle gegevens:

  • Vermogen: 100kW/136 pk/290 Nm
  • Synchrone elektromotor, garantie accupakket: 8 jaar
  • Verbruik: 12,8 kWh/100 km, laadduur wallbox: 4,8 uur
  • Actieradius: 271 kilometer
  • Prijs: € 34.295,- leaseprijs € 299,- p.m.
  • Zakelijke bijtelling vanaf 1 januari: 8%

Onopvallend
De belangstelling voor de e-Golf is enorm, hij was in 2019 uitverkocht.
Je moet hem diep in de ogen kijken om hem te onderscheiden van zijn benzine- en dieselbroers: herkenbaar aan de blauwe accenten en de bijzondere doorgetrokken led-dagrijverlichting.
Een ander voordeel is toch wel dat hij er helemaal niet ‘elektrisch’ uitziet, zoals zovele concurrenten met soms wat overdreven designtricks.
Ook in het interieur zijn er niet zoveel verschillen. Alles is netjes en solide afgewerkt en de gebruikte materialen zijn overal hoogwaardig, Volkswagen noblesse oblige!
Hij weegt 1591 kg en mag 429 kg laden. Het accupakket ligt onder de vloer van de laadruimte die toch nog 341 liter bevat.

Belangstelling
Ik heb al heel wat elektrische auto’s getest en ik betrap me erop dat ik elke keer weer word getriggerd om zo zuinig mogelijk te rijden.
Ik kreeg hem mee van verkoopadviseur Ronan Oostdijk van Auto Poppe in Goes. Hij verontschuldigde zich voor het feit dat hij niet volledig was opgeladen, omdat er zoveel potentiële klanten mee gereden hadden die dag.
Thuis dan maar aan de 220 Volt gelegd. De volgende morgen was hij opgeladen en de actieradius bleek slechts 180 km te zijn. Dat feit heeft direct te maken met het rijgedrag van al die klanten. Ze hebben zeker allemaal de acceleratie uitgeprobeerd, nl. van 0-100 km/h in 9,6 seconden…
Rijd je zo zuinig mogelijk, zal de actieradius alleen maar groter worden, eigenlijk ga je hem dan rijdend resetten.

Onderweg
Het was mooi weer, dus de airco uit, want dat is een stroomslurper. Ik ben naar Roosendaal gereden, zoveel mogelijk binnendoor en heb de Eco+ modus ingeschakeld. Dat betekent dat de maximum snelheid wordt begrensd op 95 km/h. Bovendien heb je in deze modus je rempedaal niet nodig, want alleen al door je gas in te houden, remt hij vanzelf en wordt er flink elektriciteit geregenereerd. In Roosendaal had ik nog steeds een actieradius van 172 kilometer!

Anders rijden
Je moet met deze e-Golf anders leren rijden.
Nu overal de maximum snelheid is teruggeschroefd naar 100 km/h, is die snelweg plotseling niet meer zo nodig. Het bewijs heb ik geleverd door binnendoor naar Roosendaal te rijden. Ik heb elke gelegenheid aangegrepen om gas in te houden en eventueel te remmen, dus extra rustig over de verkeersremmers bij Krabbendijke en ‘hoera!’ daar is weer een rotonde! Het resultaat is evident.
Toen ik de Provincie Zeeland adviseerde met de aanschaf van elektrische auto’s, heb ik de verantwoordelijke mensen hierop gewezen: als je van Middelburg naar Domburg moet, neem dan niet de N57, maar rijd dwars over het eiland. Ten eerste is dat de kortste weg, ten tweede regenereer je bij elke fietser of tractor die je tegenkomt, elektriciteit!

Conclusie
De E-Golf heeft van alle elektrische auto’s niet de grootste actieradius, maar de techniek is perfect om heel veel stroom te regenereren.
Het is een degelijke, goed afgewerkte auto met buitengewoon aangename rijeigenschappen.
Hij is bovendien uitgerust met veel veilige actieve en passieve veiligheidssystemen.

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid