Autonieuws voorjaar 2020 (1)

Het Salon in Brussel was tot nu toe de enige beurs van nieuwe auto’s in Europa, de Salon van Genève werd begin maart vanwege het Coronavirus gecanceld.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

Het Salon in Brussel was tot nu toe de enige beurs van nieuwe auto’s in Europa, de Salon van Genève werd begin maart vanwege het Coronavirus gecanceld.
Er is echter veel autonieuws en dat gaan we traditiegetrouw op Auto Zeeland met u delen.

1.    Škoda Octavia
Škoda bestaat 125 en de Octavia 60 jaar. Het succesmodel werd compleet binnenstebuiten gekeerd en is optisch en technisch up-to-date. Hij groeide overal een beetje, maar biedt veel meer ruimte binnenin met praktische details. Zo staat er maximaal 1700 liter bergruimte ter beschikking.
Het zitcomfort werd verbeterd en de cockpit spectaculair vernieuwd. Er staan vijf benzine- en drie superschone diesels ter beschikking. Vanaf mei in de showroom.

2.    Huyundai i10
Hyundai stoort zich niet aan de tendens kleine auto’s te schrappen. Daar is de 3,67 m lange, bredere en lagere en absoluut volwassen nieuweling die er verrassend leuk en uitnodigend uitziet. Vooral de tweekleurige versies staan hem goed. Wat een ongelooflijke binnenruimte heeft men gecreëerd! Het infotainment, de assistentsystemen en de connectiviteit zijn optimaal. Hij is met drie-en viercilindermotoren te leveren en staat inmiddels al bij de dealer.

3.    Mazda MX-30
De eerste volledig elektrische Mazda! Vanuit de verte lijkt hij op een CX30, maar de schijn bedriegt. De portieren gaan tegenover elkaar open en in het interieur gaat het duurzaam toe: gerecyceld garen en plastic, maar ook toepassing van kurk en veganleer. Watergekoelde 35,5 kWh accu’s leveren stroom aan de elektromotor. Voorlopig 200 km actieradius, maar in de nabije toekomst wordt er een Wankelmotor als range extender gemonteerd.

4.    Aston Martin DBX
Het ultieme sportwagenmerk komt nu ook met een SUV. Een schitterende auto met een lange, lage motorkap en een voorbeeldig, hoogwaardig interieur.
De vierliter biturbo V8 heeft 550 pk en een indrukwekkend koppel van 700 Nm. De krachtbron ligt ver naar achteren (front/middenmotor) om een optimale gewichtsverdeling te verkrijgen. Hij maakt het mogelijk om de 2,2 ton zware DBX  in 4,5 seconden naar de honderd te laten accelereren.

5.    Volkswagen Golf 8
Het icoon sinds 45 jaar! Hij ziet er nog steeds uit als een Golf, werd op tal van punten opgefrist. De grote verandering zit hem in het infotainment en de connectiviteit. Hij lijkt op dat punt op een rijdende Smartphone. Het digitale dashboard is op de bestuurder gericht en bevat ontelbare mogelijkheden. Ik heb er al even mee gereden en heb me verbaasd over de fantastische rijeigenschappen. Hij is stil en buitengewoon zuinig. Hij blijft de maatstaf!

6.    Mercedes-Benz GLB
Hoe gek het ook klinkt, de GLB baseert op de A-klasse. Hij is 4,63 m lang en is een kubistische SUV. Met zijn steile ruitpartijen belooft hij veel binnenruimte.
Dat komt ook, omdat de motor dwars voorin ligt. De kofferruimte is ook immens nl. 507 – 1805 liter. De diesels hebben 116 tot 190 pk, de benzineversies 163 tot 224 pk. De AMG-uitvoering heeft een tweeliter turbomotor met 306 pk, vierwielaandrijving en een achttraps dubbele koppelingsautomaat.

7.    Polestar 1
Apha Ursus Minoris heet officieel de poolster. De eerste Plug-In Hybrid van het Volvo-submerk is een betoverende coupé met een daklijn die is geïnspireerd door de P 1800. Hij heeft een tweeliter turbomotor met 309 pk en twee elektromotoren. Het systeemvermogen komt uit op 609 pk met een koppel van 1000 Nm! Een ingenieus systeem zorgt ervoor dat de aandrijvingen verdeeld worden over vier wielen. Hij heeft er maar 4,2 seconden voor nodig om de 100 km/h te halen.

8.    Mitsubishi Space Star
Met zijn chromen familieneus is de Space Star nóg aantrekkelijker geworden. Hij werd trouwens aan alle kanten vernieuwd, ook binnenin. Nieuwe, mooie materialen, een compleet vernieuwd infotainmentsysteem en heel veel veilige extra’s, zoals een achteruitrijcamera en rijhulpsystemen. De 1200 cc grote driecilinder heeft 80 pk en een minimaal verbruik van rond de 1 op 20. Naast de manuele vijfbak is er een CVT-automaat verkrijgbaar.

9.    Land Rover Defender
De Defender die sinds 1948 werd gebouwd, heeft eindelijk een opvolger. Natuurlijk ontdek ik nog wel genen van de oer-Landy, maar de gelijkenissen met de Range Rover zijn evident. Hij werd uitgebreid op de Nürburgring getest en dat levert een totaal ander wegkarakter op. In het terrein moet hij net zo goed kunnen presteren als zijn vader en opa. Er is nu ook veel aluminium gebruikt bij het onafhankelijk geveerde onderstel.

10.  Jaguar F-Type R
De succesvolle coupé werd ingrijpend gefacelift: uiterlijk met de nieuwe bumpers, smallere led-lichten voor en achter, digitale instrumenten met de toerenteller prominent in het midden. Het machineorkest is indrukwekkend: een vijfliter V8, ondersteund door een compressor en een dikke turbo, dat levert 575 pk op met een koppel van 700 Nm. Daarmee heeft hij slechts 3,7 seconden nodig om de honderd te halen. Magistraal is zijn uitlaatsound!

Autonieuws Voorjaar 2020 (2)

31-03-2020 Gelukkig hebben Gianni en ik veel nieuwe auto’s kunnen zien op het...

AutoZeelandtest van de Volkswagen e-Golf

29-03-2020 “Golfstroom”

UITGELICHT: Mini Countryman 1.5 cooper pepper

26-03-2020 Km-stand 23.247 km Bouwjaar 01-2018

Autonieuws voorjaar 2020 (1)

23-03-2020 Het Salon in Brussel was tot nu toe de enige beurs van nieuwe auto’s...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid