AutoZeelandtest van de Ford Puma Ecoboost Hybrid

“This rover crossed over”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

In het drukke SUV en crossover segment zal de nieuwe Puma zijn nagels moeten scherpen. Dankzij een vlot design, een dynamisch rijgedrag, een doordacht ruimteconcept en een complete uitrusting zal het deze jongste Ford zeker gaan lukken!

De Van Mosselgroep heeft de vier bedrijven van Ford Van Putten overgenomen, in Terneuzen, Hulst, Goes en Vlissingen. Ik reed met de nieuwe Puma van de vestiging Goes, waar verkoopadviseurs Jan de Jonge en Niels van Putten de scepter zwaaien.

Crossover op Fiestabasis
De ogen zijn de spiegels van de ziel, zegt men. Kijk in de amandelvormige led-ogen van de Puma en je herkent onmiddellijk het roofdier. Waar kennen we overigens de naam Puma ook weer van? In de jaren ’90 was er al een Puma, maar dat was een klein coupeetje op basis van toen ook al, de Fiesta.
Hij ziet er stoer uit dankzij die forse neuspartij, de grote wielen in de uitgeklopte wielkasten, de bijzondere vouwen in zijn flanken en de esthetisch gevormde achterzijde.
Hij baseert dus ook op de succesvolle Fiesta, maar hij kreeg wel een verstevigde achterasconstructie mee inclusief grotere schokdempers. Het resultaat is een harmonisch tot stevig geveerd onderstel dat er voor zorgt dat bij sportief bochtenwerk de carrosserie nauwelijks overhelt en hij een vrijwel neutraal wegliggingskarakter aan de dag legt.
Die nieuwe ophanging zorgt er ook voor dat hij voor zijn klasse veel bergruimte achterin heeft. De kofferruimte bevat 456 tot 1216 liter, een unicum in deze klasse en daar komt nog een slimme vinding bij: in de bodem bevindt zich een megabox van 80 liter die helemaal met rubber is bekleed en een afvoer bezit. Nat regengoed of modderige laarzen kan je eindelijk kwijt zonder het interieur aan te tasten. Bovendien past er een rolkoffer of voorwerpen tot 1.15 meter hoogte in…slim gevonden en heel praktisch!

Hoogwaardig en ruimtelijk
Voorin is er ruimte genoeg en de stoelen zitten uitstekend. Beide stoelen zijn in hoogte verstelbaar, de passagiersstoel echter in mindere mate, omdat er onder spullen zijn opgeborgen die normaal in de koffer liggen, zoals de gevarendriehoek etc. Bij sommige uitvoeringen is de stoelbekleding afritsbaar, zodat die uitgewassen kan worden. Bij de duurdere varianten, of bij pakketkeuze is stoelverwarming en een lendenmassagefunctie te verkrijgen. Een verwarmde voorruit en stuurverwarming, het kan niet op, allemaal niet gebruikelijk in dit segment.
Overal zijn hoogwaardige materialen gebruikt die aangenaam aanvoelen, haast premium!
Het instrumentenpaneel is bijzonder: natuurlijk digitaal, maar de traditionele snelheidsmeter en toerenteller zijn vervangen door een beeldscherm, afhankelijk van de gekozen rijmodus: economische, sportief, normaal etc. De kleuren wijzigen daarmee ook. Het 12,3“ touchscreen biedt een modern infotainment met ondersteuning door Apple CarPlay en Android Auto.
Het optionele B&O soundsystem produceert een geluidsniveau dat concertgebouwambities heeft.
Achterin hebben hoofd en benen geen reden tot klagen, hetgeen deels is terug te voeren op de forse wielbasis van bijna 2.60 meter.

Ecoboost Hybrid
Ecoboost slaat op de bekende driecilinders van Ford.

Autonieuws Voorjaar 2020 (2)

31-03-2020 Gelukkig hebben Gianni en ik veel nieuwe auto’s kunnen zien op het...

AutoZeelandtest van de Volkswagen e-Golf

29-03-2020 “Golfstroom”

UITGELICHT: Mini Countryman 1.5 cooper pepper

26-03-2020 Km-stand 23.247 km Bouwjaar 01-2018

Autonieuws voorjaar 2020 (1)

23-03-2020 Het Salon in Brussel was tot nu toe de enige beurs van nieuwe auto’s...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid