AutoZeelandtest van de Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Automaat

“Mister different!”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Met de facelift is de onconventionele CH-R gefinetuned. Verbeterde connectiviteit en voorzien van high power hybridetechniek maken hem nóg attractiever.

De testauto haalde ik bij Toyota De Jonge in Goes op, maar dat had ook gekund bij hun vestiging in Vlissingen. Voor Zeeuws-Vlaanderen is Cappendijk in Terneuzen de aangewezen dealer.

“Zuiver elektrische auto’s hebben bij ons nog geen prioriteit”, zegt de chef van het ontwikkelingsbureau Shigeki Terashi. “Misschien pas na 2025, als de vaste stof- accu uitontwikkeld is, vandaar dat we ons consequent toeleggen op de hybridetechniek. Bovendien hebben we daar als geen ander merk al meer dan twintig jaar ervaring mee.”
Inderdaad heeft Toyota op dat gebied pionierswerk geleverd en zijn ze op dit moment duidelijk koploper.

C-HR
Die benaming dient wel enige uitleg, want het staat voor Coupé-High Rider, oftewel een wat hoger opgebouwde coupé. Hij komt meteen uit in zes verschillende versies, nl. de Active, de Dynamic, de First Edition, de Executive, de Bi-Tone en de Launch Edition.
Wie nu denkt dat de instapversie nog aangekleed moet worden, vergist zich, want in vergelijking met de concurrentie is hij op allerlei gebieden compleet uitgevoerd.
Er zijn drie benzinemotoren beschikbaar: een 1,2 liter turbo met 116 pk met een manuele zesbak, een 1,8 liter Hybrid met 122 systeem pk’s met een CVT-automaat en een 2.0 liter Hybrid met 184 systeem pk’s, ook met een CVT-automaat.

Coupé
Een vierdeurs coupé.
Dat type stamt nog uit de koetsentijd. Men had koetsen voor allerlei doeleinden, een limousine, een berline, een phaeton, een cabriolet, maar met de coupé reed je met je echtgenote naar de kerk of naar het theater.
Het was van oorsprong een tweezitter en altijd chique.
De automobielindustrie heeft de typebenamingen overgenomen en dus ook dit type.
Coupé is in het Frans het voltooid deelwoord van afsnijden, afgesneden dus.
Het is meestal een wat kortere auto met een schuine rug en oorspronkelijk twee portieren.
Dat het Britse merk Rover in 1963 de vierdeurs coupé heeft uitgevonden, weten heel veel mensen niet meer, maar de wederopstanding van dit type heeft Mercedes veroorzaakt met zijn CLS in 2004.
Inmiddels hebben heel veel merken dit  principe omarmd.
Laten we het zó stellen: een coupé kies je voor het design, het is vooral mooi, maar niet altijd even praktisch.
Voor de goede orde: ik rijd privé ook een coupé, dus misschien ben ik niet helemaal  onbevooroordeeld…

Gedurfd lijnenspel
Als je hem in de ogen kijkt is hij meteen herkenbaar als een Toyota. Het scherpe, gedurfde lijnenspel begint al bij het front. De zwarte band met middenin het logo waaiert uit in de enorme, strak getekende led-koplampen met de opvallende dagrijverlichting en de sprekende clignoteurs.
De spatborden bollen niet alleen naar buiten, maar ook prominent omhoog tot in de motorkap. Bij deze Launch Edition in Tabasco Orange metallic lijkt het zwarte dak te zweven. De coupélijn wordt natuurlijk benadrukt door de geprononceerde C-stijl met de bijzondere ontgrendeling van het achterportier, het aflopende dak en de uitgeklopte spatschermen aan de achterzijde die niet alleen de forse spoorbreedte accentueren, maar ook de zwarte Multispoke 225/50 R18 wielen. De dynamiek van de gewelfde flanken eindigt in een achterzijde met sprekende achterlichten, een diffuser en een hoop spoilerwerk.
Logisch dat passerende voetgangers hem even nastaren….

Interieurtje…
Het in- en uitstappen is een fluitje van een cent, dankzij de hogere positionering.
Toyota heeft absoluut niet bezuinigd op de materialen in het interieur. Leer, chique stiksels, zachte materialen, chroom, aluminium en pianolak. Wat wil je nog meer? Ook hier is sprake van een bijzonder design, duidelijk op de chauffeur gericht. Je kunt absoluut niet om het grote touchscreen heen dat geïntegreerd hoog oprijst in het midden van het dashboard. Als het donker wordt, past het interieur zich aan en kan ik gaan genieten van de zachtblauwe sfeerverlichting.
Er zijn twee grote klokken die in bekers zijn gevat, één voor de snelheidsmeter en de andere geeft het hybridesysteem weer.
MyT Connected Services beschikt over MyT Multimedia en de MyT App. De smartphone kan geïntegreerd worden via Apple CarPlay of Android Auto. Het scherm dient tevens voor de navigatie en de achteruitrijcamera.
Die navigatie is nog steeds niet de meest verfijnde en de kaartweergave niet de modernste. Ik had wat problemen met de opmerking: “Ga rechts rijden”, terwijl het in de praktijk betekende dat ik rechtsaf moest slaan.
De achteruitrijcamera met de parkeersensoren is onmisbaar, want op de conventionele manier achteruitrijden is geen optie.
De leren stoelen zitten uitstekend en die van de bestuurder is in deze versie elektrisch verstelbaar. Achterin biedt de C-HR ook prima plaats, al moet je niet te lang zijn. Het zicht naar de zijkant wordt beperkt door de aparte C-stijl, maar het blijft een coupé…
De kofferruimte biedt in deze uitvoering 358 – 1141 liter, dat is iets minder dan in de andere broers, vanwege het accupakket.

Allrounder
De tweeliter viercilinder heeft een lange slag ( boring x slag = 80,5 x 97,6 mm) en dat betekent veel souplesse. Samen met de twee elektromotoren is er een systeemvermogen van 184 pk beschikbaar en een koppel van 202 Nm. Zoals bij alle hybride-Toyota’s zijn de motoren gekoppeld aan een CVT-automaat, een Continu Variabele Transmissie.
Dat soort automaten konden in het verleden veel toeren maken bij het accelereren, maar Toyota heeft dat merkbaar onder de knie gekregen. Nu komen het langeslagprincipe, de directe inspuiting, de hoge compressie en de hulp van de elektromotoren volledig tot zijn recht. Het resultaat is een haast perfecte harmonie, zelfs bij het accelereren (0-100 km/h in 8 seconden).
De nieuwe aandrijflijn kan in stedelijke gebieden tot 80% elektrisch rijden en dat is goed te zien op de verbruiksmeter. In de binnenstad van Utrecht werkte het perfect!
Hij rijdt verregaand comfortabel, zelfs vervelende dwarsnaden in het asfalt filtert hij aangenaam weg. Als je sportief onderweg wil zijn, helpt hij je door fijn te sturen en  nauwelijks over te hellen in snel genomen bochten. Ten opzichte van zijn voorganger werd het onderstel goed aangepakt en is het koetswerk een stuk stijver geworden.
Ik ben er voorts van overtuigd dat je ongelooflijk zuinig met deze C-HR kan rijden, ik heb de ervaring al opgedaan met de nieuwe Corolla, de RAV4 en de Camry, maar het stormachtige weer van de afgelopen tijden tijdens de testrit deed daar geen goed aan.
Ik durf de uitdaging aan: 1 op 25 moet écht mogelijk zijn!

5 jaar garantie en gratis onderhoud.
Dat is nieuw bij Toyota en bestaat uit 3 jaar fabrieksgarantie en 2 jaar Toyota Extra Care met een maximum van 200.000 km.
Onderhoudsbeurten en controles conform het standaard onderhoudspakket en de voorschriften van de fabriek voor 5 jaar of maximaal 75.000 km.

Conclusie
Saai kan altijd nog en die eigenschap past zeker niet bij de C-HR. Hij ontpopt zich als een ruime, zuinige en lichtvoetige vierdeurs coupé met fijne rijeigenschappen. De High Power Hybrid is een geraffineerde  aandrijftechniek.

De prijsrange ligt tussen de € 28.295,- en de € 38.990,-

AutoZeelandtest van de Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line

02-07-2020 Trendsurfer of Fashion Victim?

AutoZeelandtest van de Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150 pk DSG ‘Style’

24-06-2020 De Golf is 46 jaar.

AutoZeelandtest van de Volvo XC40 T5 Plug-in Hybrid R-Design

17-06-2020 “Viking met sterkstroom”

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid