AutoZeelandtest van de Audi Q3 Sportback 35 TFSI

“Schöner Rücken zum entzücken”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Audi maakt van de Q3 Sportback een SUV coupé. Hoe revolutionair is deze nieuweling uit Ingolstadt? Ik testte het instapmodel met de 1,5 liter viercilinder met 150 pk.

Natuurlijk is er maar één Audidealer in Zeeland en dat is Auto Poppe in Goes met Ronald de Klerk als verkoopleider. Hij zorgde voor de mooie Q3 Sportback. Gianni fotografeerde niet alleen de zwarte demo, maar ook een flitsend witte versie in de grote showroom aan de Pearyweg.

Even een stukje onmisbare historie: August Horch begon zijn eigen merk in 1899 in Zwickau, maar kreeg een flinke onenigheid met zijn directe firmagenoten. Hij stapte op en begon een nieuwe fabriek onder de naam Audi. Die naam was een latinisering van zijn eigen naam: ‘horchen = luisteren’.

Een mooie rug om te bekoren
Dat is de vertaling van de titel van deze test, al klinkt hij in het Nederlands niet zo poëtisch als in het Duits.
Bij de jongste crossover uit Ingolstadt gaat het hoofdzakelijk om één ding: design.
Daarbij valt natuurlijk zijn sportieve achterste als eerste op, vandaar de naam Sportback. Als de voortekenen niet bedriegen zullen de komende SUV’s van nagenoeg alle merken dat crossoveridee gaan omarmen…
Laten we eerst de meest opvallende verschillen met de gewone Q3 maar eens bekijken:

  • Een vlakker liggende voorruit
  • Een sportiever getekende zijruitlijn
  • Een schuin aflopende achterzijde
  • Drie centimeter lager
  • Wat agressievere bumperpartijen

Voorts deelt hij de nieuwe grote hexagonale grille met alle nieuwe Q3’s, evenals de kunststof omrandingen van de wielkasten en de fors uitgebouwde wielkasten. Het dynamische design van de flanken komt bij de witte versie beter tot zijn recht dan bij de zwarte uitvoering, maar dat is niets nieuws.

Zijn maten: l x b x h = 4.50 x 1.843 x 1.556 meter.
Hoe dan ook, de Sportback wordt achterna gekeken, eigenlijk net als een mooie vrouw…

Variabel
In het interieur zijn er nauwelijks verschillen en dat is natuurlijk positief. Audi is niet voor niets een premiummerk en dat is goed te zien en te voelen.
Ik begin in omgekeerde volgorde en ga op de achterbank zitten. De hoofdruimte valt me alles mee ondanks de aflopende daklijn. Alleen in de uitvoering met het glazen dak wordt het wat krapper. Omdat de achterbank over een lengte van 15 centimeter verschuifbaar is, is de beenruimte geen thema. In vergelijking tot de comfortabele voorstoelen met zitverlenging, zijn de achterzittingen wat aan de korte kant.
De kofferruimte met verstelbare bodem is immens groot: 530 liter en als je de leuningen omlegt, is er een zaal van 1400 liter beschikbaar. De achterklep is elektrisch en/of ook via een voetbeweging te openen. Gelukkig is de tildrempel aangenaam laag, dat scheelt een hoop rugklachten.

Digitale cockpit
Achter het stuur gezeten ervaar ik dat de wereld helemaal in orde is. Alles is solide en hoogwaardig afgewerkt met materialen die je je in de woonkamer wenst.
Leer, aluminiumaccenten, chroom en aangenaam aanvoelende kunststoffen wisselen elkaar harmonisch en esthetisch verantwoord af.
De digitale cockpit behoort tot de standaarduitrusting. De analoog geprojecteerde klokken worden groot weergegeven, maar kunnen via de ‘View-knop’ op het stuur kleiner getoverd worden, om de kaart van het navigatiesysteem op het instrumentenpaneel te tonen.
Op de middenconsole is het touchscreen gemakkelijk en intuïtief te bedienen. De ergonomie is daardoor dik in orde, temeer daar de klimaatbeheersing separaat onder het scherm is aangebracht.

Harmonisch
De testauto is uitgerust met de 1,5 liter viercilinder turbo-benzinemotor die 150 pk levert en zijn koppel van 250 Nm tussen de 1500 en de 3500 toeren/min ontwikkelt.
Alleen in combinatie met deze instapkrachtbron worden uitsluitend de voorwielen aangedreven. De 7-traps S-Tronic dubbele koppelingsautomaat past prima bij deze motorisering en laat de 1570 kg zware Sportback in 9 seconden naar de honderd spurten. Hoewel het de kleinste motor van het gamma betreft, harmonieert hij eigenlijk heel goed bij deze Q3.
De Sportback is verreweg comfortabel geveerd en daarmee is het een fijne reiswagen. Wil je toch wat sportiever onderweg zijn, merk je dat de techneuten in de Audistad een prima compromis hebben gevonden. Hij helt in snel genomen bochten nauwelijks over en rijdt nét iets sportiever en strakker dan zijn SUV-broer.
Ook de besturing is prima aangepast, want hij geeft te allen tijde een goede terugmelding van het wegdek waarover ik rijd en is daardoor nooit vaag.
Het verbruik blijft dankzij de goed afgestemde automaat binnen de perken en omdat ik me alvast aan het voorbereiden was op de komende limiet van 100 km/h, kwam ik dicht tegen de 1 op 20 aan!
In deze uitvoering mag de Sportback een geremde caravan tot 1800 kg trekken, dus hoop ik deze mooie Sportback de komende zomer vaak gecombineerd met een mobiel woonhuis tegen te komen.
Dat het de Audi niet aan adequate actieve en passieve veiligheidssystemen ontbreekt, mag duidelijk zijn.

Audi Q3 Sportback beste auto van 2020
Deze maand werd de Q3 Sportback door lezers van het gerenommeerde Duitse automagazine Auto Motor und Sport uitgeroepen tot “Beste Auto van 2020’.
De nieuwe SUV coupé won overtuigend in de categorie van de compacte SUV’s/ crossovers!

Conclusie
De Audi Q3 Sportback combineert moeiteloos een eigen stijl met vele gebruiksmogelijkheden. Hij heeft de vlotte looks en de sportieve uitstraling van een coupé en bezit de kracht en de praktische eigenschappen van een SUV.
De connectiviteit en de modernste voorzieningen van het infotainment dragen bij tot het rijplezier.

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

27-10-2020 “Elektrische revolutie”

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid