AutoZeelandtest van de Škoda Kamiq 1.0 TSI

“Bohemian Rhapsody”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Met de Kamiq wordt het kleinere SUV-palet afgerond.
Škoda ziet de laatste jaren kans om met allerlei modellen de concurrentie voor te blijven in vergelijkingstests.
Welke verrassing biedt de jongste telg van het gerenommeerde Tsjechische merk?

Auto Poppe is sinds vorig jaar dé Zeeuwse dealer voor SEAT en Škoda.
Het moderne autobedrijf was natuurlijk al het provinciale aanspreekpunt voor Volkswagen en Audi met vestigingen in Goes, Vlissingen, Terneuzen en Oostburg.
Verkoopadviseuse Marloes Paulussen had de rode Kamiq gewassen en gestreken voor me klaargezet.

Volkswagen Group
De Volkswagen AG is de grootste autoproducent van Europa en in omvang de tweede in de wereld.
De verschillende merken zijn sinds 2013 verdeeld in twee groepen.

De groep Automotive met

  1. 1.    personenwagens:
  • Volkswagen
  • Audi

-       Lamborghini

-       Bugatti

-       Ducati

  • Škoda
  • Seat
  • Cupra
  • Bentley
  • Porsche

 

  1. 2.    Bedrijfsvoertuigen:
  • Volkswagen Nutzfahrzeuge
  • MAN AG (meerderheidsbelang)
  • Scania AB (alle aandelen)

Tijdloze schoonheid
De Kamiq is na de Volkswagen T-ROC en de Seat Arona de derde compacte SUV die op het nieuwe MQB-A0-platform is gebouwd.
Met zijn maten: l x b x h = 4.24 x 1.80 x 1.55 meter is hij een waardige opvolger van de succesvolle Yeti. Hij is ten opzichte van zijn Duitse en Spaanse zus echter een fractie langer en breder.
Opvallend is echter dat de wielbasis met 2.64 m 8 cm groter is dan die van de twee zusjes!
De eerste oogopslag blijft mij altijd bij, zeker toen ik hem voor het eerst zag op de Geneefse Salon in maart 2019: de hexagonale Škodagrille is spectaculair gegroeid en wordt omsloten door inspirerende, unieke, in tweeën gedeelde koplampen met natuurlijk moderne led-technologie die echter overduidelijk verwijzen naar de beroemde Boheemse kristaltraditie.
De Kamiq is onmiskenbaar een telg van de Škodafamilie. Hij beschikt voornamelijk over SUV-kenmerken met zijn verhoogde onderstel, maar zijn stoere, compacte vormen laten ook een forse portie urbane crossover zien. De zijruitlijn en de geprononceerde schouders deelt hij weer met zijn grote broers.
De zo kenmerkende C-vormige Škoda-achterlichten werden aangepast en modern geïnterpreteerd en ook daar komen de kristalkenmerken mooi en esthetisch tot hun recht. Als je goed kijkt staat er in het achterlicht gegraveerd: ‘Škoda crystal lightning’.
Škoda chefdesigner Oliver Stefani heeft zich helemaal ingeleefd in deze materie en daarin is hij absoluut geslaagd!

Functioneel interieur
In -en uitstappen is een makkie. De stoelen zijn groot en zitten uitstekend. Naast het ruimtegevoel heb ik het idee dat ik de Kamiq aantrek als een goed zittend maatpak.
Alles ziet er verzorgd en keurig afgewerkt uit. Wat vroeger het instrumentenpaneel werd genoemd, heet nu een virtual cockpit met vijf lay-outs die via de ‘Viewknop’ op het stuurwiel kunnen worden geselecteerd. Het display is 10,25“ groot en je kunt bijvoorbeeld kiezen voor digitaal aangestuurde analoge klokken of een grote kaart van het navigatiesysteem, waarbij de toerenteller en de snelheidsmeter een ondergeschikte rol aan de beide zijkanten krijgen toebedeeld.
Natuurlijk staat het grote touchscreen prominent op de middenconsole en bevat vrijwel alle belangrijke functies van infotainment tot de achteruitrijcamera.
Ergonomisch vind ik de bediening van de cruisecontrol met een apart hendel links aan het stuur niet meer van deze tijd, op het stuur zou gemakkelijke zijn.
De klimaatbeheersing is separaat te bedienen en bevindt zich onder de luchtroosters.
Achterin hoor ik geen klachten, in tegendeel, want de twee volwassenen zitten goed en de ruimte is evident.
De kofferruimte heeft standaard 400 liter en is te vergroten naar 1395 liter.
Omdat de leuning van de passagiersstoel omgeklapt kan worden, is het mogelijk om Ikeakasten tot 2,44 meter mee te nemen. Is dat handig?

Simply clever
Ik kan het niet laten om die gadgets nog een keer apart te noemen:

  • In welke auto vind je een paraplu in het portier? (o ja,bij Rolls Royce …)
  • Als het portier wordt geopend, klapt een kunststof rand uit. Het is niet alleen een bescherming voor je eigen auto, maar uiteraard ook voor je buurman op de parkeerplaats.
  • Een wegklapbare trekhaak met elektrische ontgrendeling.
  • Een uitneembare led-zaklamp in de bagageruimte die gefixeerd de bagageruimte verlicht.
  • Ruitensproeiervloeistof bijvullen zonder morsen middels een automatisch uitklapbare trechter.
  • Een ijskrabber naadloos weggewerkt in de tankdop.

Stille Willy
De eerste Kamiqs worden uitsluitend met driecilinders geleverd, hetgeen in dit geval eigenlijk geen bezwaar is.
De testauto heeft een 1.0 liter driepitter onder zijn motorkap die 115 pk levert en een koppel uit de hoge hoed tovert van 200 Nm tussen 2000 en 3500 toeren/min.
We kunnen niet meer om het downsizinggebeuren heen. De eerste driecilinderversies van andere merken waren wel zuinig, maar nogal luidruchtig. Die laatste eigenschap kan ik niet toedichten aan de krachtbron in de Kamiq. Hij is heerlijk stil en dat zal ongetwijfeld aan de geluidsisolatie liggen, maar als je ook tijdens het accelereren er even geen aandacht aan schenkt, lijkt het alsof er een viercilinder aan het werk is.
Ik denk bij de titel van het hoofdstuk aan het truckersliedje van lang geleden…
Een bijkomend voordeel is dat hij bij de testauto samenwerkt met een 7-traps dubbele koppelingsautomaat, DSG genaamd. De afstemming van de zeven trappen is prima, want hij maakt tijdens ritten op de snelweg nauwelijks toeren en dat is uiteraard ook gunstig voor het brandstofverbruik.
Ik noteerde een gemiddeld testverbruik van 1 op 16 en dat is voor een SUV/crossover met die maten en een gewicht van 1262 kg helemaal niet slecht.
Natuurlijk schakelt hij hoor- en geruisloos automatisch, maar op een bergpas zal je toch een beetje moeten helpen en daarvoor zijn de schakelflippers aan het stuur die sequentieel hulp bieden.

Wat cijfertjes:

  • 0- 100 km/h: 10,2 seconden
  • Tussensprint van 60-100 km/h: 5,9 seconden
  • Tussensprint van 80-120 km/h: 7,7 seconden
  • Topsnelheid: 194 km/h
  • Geluid: bij 130 km/h: 70 dB(A)
  • Tankinhoud: 50 liter
  • Actieradius: 735 km

De Kamiq is dus vlot onderweg met deze driecilinder. Wil je echter nóg meer vermogen, is vanaf nu de 1,5 liter viercilinder met 150 pk leverbaar.
Hij is heerlijk comfortabel en is daarmee een fijne reisauto. Hij laat zich getalenteerd door bochten sturen en blijft daarbij verregaand neutraal. Best kans dat de wat diepere zit (plm. 52 cm boven het asfalt) en het daarmee bereikte lage zwaartepunt een belangrijke rol speelt.

Conclusie
Vanaf € 23.990,- staat hij in de prijslijsten of € 339,- voor Private Lease.
Voorlopig drie benzinemotoren: Naast de 115 pk testauto is er ook een 95 pk driecilinder verkrijgbaar en dan nu ook de 1,5 liter viercilinder met 150 pk.
De Kamiq scoort in vele opzichten heel goed: comfort, ruimte, aandrijving, kwaliteit en een uitgebreid assortiment veiligheidssystemen maken hem tot een terechte winnaar.

Škoda viert dit jaar dat het merk 125 jaar geleden in Bohemen werd opgericht.
In 1975 bracht de Britse popgroep Queen de song ‘Bohemian Rhapsody’ uit, op de B-kant stond: ‘I’m in love with mij car….!’

In de spotlight Audi R8

21-09-2020 Een auto geboren uit pure racehistorie.

INTRODUCTIE REVOLUTIONAIR MODEL

20-09-2020 MAZDA MX-30

In de spotlight BMW 1-serie 118i M Sport

17-09-2020 Nieuw in voorraad!! Het nieuwste model BMW 1-serie

AutoZeelandtest van de Land Rover Defender 110 P400 S

10-09-2020 “Er zit toekomst in het verleden!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid