AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX 2.0 Intense Automaat

“Verrassend opgefrist”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De compacte SUV van Mitsubishi is er al sinds 2010 en hij onderging eind 2019 een opvallende facelift.
Vanaf 30.000 euro staat daar een forse gezinswagen met veel mogelijkheden.

Ik haalde de flitsend rode ASX op bij Garage Tramper in Goes. De klanten op Walcheren kunnen terecht bij Autobedrijf J.W. de Voogd in Vlissingen en die van Zeeuws-Vlaanderen bij Automobielbedrijf Moret in Terneuzen.

Familiegezicht
Weinig auto’s krijgen na tien jaar productie nog zoveel complimenten, vooral van particuliere kopers. Het typeert een merk als Mitsubishi. Van de ASX werden er vorig jaar nog 30.000 verkocht in Europa en vandaar dat het Japanse merk hem nog een keer een forse facelift heeft meegegeven.
Dan heb ik het bij deze nieuwe versie niet alleen over het ex- en interieur, maar ook over de nieuwe tweeliter benzinemotor.

Mitsubishi heeft de laatste jaren wat geëxperimenteerd met het front en daarmee een eigen gezicht. De allereerste ASX had de neus van een straaljager die Mitsubishi voor het leger fabriceerde. De andere modellen zagen er allemaal verschillend uit, met als enig kenmerk het logo met de drie diamanten.
Langzamerhand kwam het huidige, markante front naar voren met de in het oog springende chromen elementen en op de Brusselse Autosalon van twee weken geleden zag ik dat de laatste in de rij, de Space Star, ook die mooie neus had gekregen!
Dat opzienbarende front bepaalt ook voor een groot deel de rest van het koetswerk; daarvoor moesten de persen worden aangepast.
De bijzonder ledverlichting onderscheidt hem van zijn concurrentie, zowel het dagrijgedeelte als de full-led-koplampen. Heel apart is de rechthoekige lichtunit met de mistlampen en de clignoteurs.
De motorkap valt nu helemaal over de spatschermen heen en dat geeft hem een stoere en forse uitstraling.
Ook de achterzijde is gefacelift: de krachtige en bredere look wordt onderstreept door de skidplate onder de bumper in combinatie met de led-verlichting.
Dankzij de roofrails kan hij een daklast van 80 kg torsen.Zijn buitenmaten zijn onveranderd gebleven: l x b x h = 4.37 x 1.81 x 1.65 m, de wielbasis komt op 2.67 m.

Solide
Instappen is natuurlijk kinderspel, want je hoeft niet te klimmen of te bukken. De verwarmbare stoelen zijn goed gevormd, maar ik vind de zitting iets aan de korte kant.
Het dashboard is klassiek gestileerd met grote klokken die prima afleesbaar zijn. Het 8” infotainmentscherm is fors geschapen en huist in een kader van mooie pianolak. De geavanceerde connectiviteit profiteert van de verbeteringen dankzij het Smartphone Link Display met ingebouwde TomTom-navigatie.
Via de internetverbinding van de aangesloten smartphone kan de bestuurder alle verkeersinformatie opvragen. Via het touchscreen kan de telefoon, de multimedia, de wageninformatie en de navigatie worden bediend. Ook wordt via een camera het achteruitrijden een stuk eenvoudiger.
Het 3-spaaks lederen stuurwiel is voorzien van handige knoppen voor de bediening van de audio ( DAB+) en de cruisecontrol. Aan weerszijden bevinden zich flippers om de CVT-automaat handmatig te bedienen.
De ergonomie is puik in orde en roept geen vragen op. Ook de bediening van de klimaatbeheersing met grote ronde schakelaars is eenvoudig, doch doelmatig.
Het handschoenkastje is gekoeld en er zijn veel mogelijkheden om spullen op te bergen, zoals een grote flessenhouder in het portier.
De materialen zijn niet allemaal hoogwaardig, maar alles is wel solide en netjes afgewerkt. Achterin kennen de been-en de hoofdruimte grenzen voor mensen langer dan 1.90 m.
De kofferruimte is goed toegankelijk en met 406 liter biedt hij voldoende ruimte om de vakantiebagage voor vier personen in te stouwen.

Slimme veiligheid

Ik noem de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen:

  • Forward Collision Mitigation. ( FCM) Dit systeem helpt een frontale botsing voorkomen of zorgt ervoor dat de schade wordt beperkt, wanneer een botsing onvermijdelijk is. Het syteem reageert op voertuigen en voetgangers en maakt gebruik van camera’s en laser-radartechnologie.
  • Automatic High Beam. (AHB) Voor meer ontspannen rijden in het donker schakelt het grootlicht automatisch om naar dimlicht, zodra het systeem een tegenligger waarneemt, daarna weer automatisch naar grootlicht.
  • Lane Departure Warning. (LDW) Deze veiligheidsvoorziening geeft een waarschuwingssignaal en toont een waarschuwing op het instrumentenpaneel zodra de auto zijn rijbaan dreigt te verlaten.
  • Rear Cross Traffic Alert. (RCTA) Waarschuwing bij achteruitrijdend voor een naderend voertuig.
  • Blind Spot Warning. (BSW) Dankzij de radarsensoren herkent de auto voertuigen die zich in de dode hoek bevinden.

Tweeliter
De oude 1.6 liter viercilinder heeft afgedaan en is vervangen door een moderne 2.0 liter viercilinder die 150 pk levert met een koppel van 195 Nm.
Dat scheelt niet alleen in cilinderinhoud, maar ook in pk’s (+ 33) en newtonmeters (+ 41). Het is nu de enige motorisering, want de diesel is eveneens geschrapt.
De ASX wordt nu uitgerust met een gratis automaat, in dit geval een traploze CVT-bak. Dat staat voor Continuously Variable Transmission, een moderne doorontwikkeling van de Variomatic van het Dafje ooit.
Deze automaat is een stuk lichter dan een gewone automatische versnellingsbak, hij is goedkoper en Mitsubishi claimt bovendien minder uitstoot.
Als je ongenuanceerd accelereert, heeft die bak de neiging hoge toeren te produceren, hetgeen het benzineverbruik uiteraard niet ten goede komt. Het is zaak om beheerst met deze CVT- automaat om te gaan en dan is het rijden met deze ASX een groot plezier. De motor is stil en als je niet het onderste uit de kan wil halen, is de combinatie motor + bak ideaal.
Natuurlijk kan je ook via de flippers manueel schakelen, hij biedt 6 standen. In de praktijk gebruik je die echter alleen in de bergen, waarbij het dalen zonder te remmen wordt gepromoot.  A propos: de Hill Start Assist (HSA) is ideaal: hij houdt op een helling zijn remmen vast totdat je weer gas geeft, geen handrem nodig dus!
Hij is verregaand comfortabel geveerd en biedt een goedmoedig wegliggingskarakter. Alleen felle dwarsnaden en onafgewerkte putdeksels worden aan het interieur doorgegeven.
Bij snel bochtenwerk helt hij nauwelijks over en zal geen vervelende verrassingen laten zien. Het testverbruik ligt rond de 1 op 14, helemaal niet slecht voor een SUV van 1380 kg.

Conclusie
Hoewel de instapprijs op € 30.990,- begint, komt deze aangeklede Intense-uitvoering op € 32.990,-. Dat is in vergelijking met andere SUV’s een zeer concurrerend bedrag!
Het is een ruime no-nonsense SUV met fijne rijeigenschappen die heel veel biedt voor die prijs. Ook als trekauto zal hij zijn mannetje staan, omdat de krachtbron niet gedownsized is, zoals bij veel concurrenten.

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

AutoZeelandtest van de Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

13-05-2020 “Goed geland”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid