InterClassics Maastricht 2020

“Forgotten Classics”

Tekst en foto’s: Rob Strating

Al sinds 1996 organiseert het MECC in Maastricht de InterClassics, een van de belangrijkste oldtimerbeurzen van Europa.
Op 35.000 vierkante meter beursvloer stonden ruim 300 exposanten met de meest uiteenlopende en bijzondere exemplaren.

AutoZeeland was er ook dit jaar weer bij…

De beurs werd georganiseerd van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari. ‘Forgotten Classics’ was het thema van de 27e editie van InterClassics Maastricht. Naast de 24 ‘vergeten klassiekers’ was er een groot aanbod van meer dan 800 old-en youngtimers die te bewonderen én te koop werden aangeboden. Daarnaast gaven veel merkenclubs acte-de-présence.
Met 34.473 bezoekers werd dit jaar een record gebroken!

Make a Wish
InterClassics Maastricht steunt ieder jaar een goed doel. Dit jaar is gekozen voor ‘Make a Wish’ Nederland. Elke dag horen gemiddeld drie families in Nederland dat hun kind een ernstige, soms zelfs levensbedreigende ziekte heeft. Het gezinsleven verandert in één klap totaal. Die impact is moeilijk voor te stellen, helaas kan ik er zelf over meepraten: mijn broer Arthur overleed op 22-jarige leeftijd aan leukemie…
‘Make a Wish’ Nederland wil al deze jonge patiënten tussen 3 en 18 jaar een stevige boost meegeven. Een ervaring die ze sterker maakt en hen vertrouwen en kracht geeft voor de toekomst. Dat doen ze door hun liefste wens te laten uitkomen.
Jan Lammers overhandigde de avond voor de beurs een bedrag van € 30.400,- aan ‘Make a Wish’ ambassadeur Sjoerd van Ramhorst.

Thema
Het klinkt misschien een beetje opschepperig, maar ik was geen van de ‘vergeten klassiekers’ vergeten…
Ik begin maar met een aantal prominente en iconische vergeten namen die helaas niet meer bestaan:

Invicta S-Type 1932 (donkerrood)
Sir Noël Macklin bouwde in 1924 zijn eerste sportwagen in een schuur achter het ouderlijk huis. Het was een rolling chassis. Hij verkocht voorts al zijn creaties zonder carrosserie. Het open chassis werd door de later gestichte fabriek 1000 mijl ingereden. Daarna werd de motor uit elkaar gehaald, werden de onderdelen gecontroleerd en de zaak weer opgebouwd. Een Invicta kreeg daardoor vijf (!) jaar garantie mee, uniek! Men zei wel eens: een Invicta heeft de kwaliteit van een Rolls Royce en de snelheid van een Bentley.
Donald Healey won met een Invicta in 1930 de Oostenrijkse Alpenrally en in 1931 de Rally van Monte Carlo.

Isotta Fraschini (blauw met wit)
In Engeland reden de rijken der aarde Rolls Royce, in Duitsland Mercedes of Maybach, in Frankrijk Delahaye of Panhard, in Zwitserland Hispano Suiza en in Italië Isotta Fraschini.
Het merk ging in 1899 van start in Milaan en bouwde vrijwel uitsluitend grote en chique automobielen. Ettore Bugatti is er op jonge leeftijd begonnen.
In WOI produceerde men V12 en V18 vliegtuigmotoren en na de wereldbrand concentreerde men zich op auto’s. Beroemd werd de V8 met 7372 cc waarmee koningen, keizers en filmsterren zich verplaatsten. Ook Isotta Fraschini leverde vrijwel alleen rolling chassis die bij beroemde koetswerkfabrieken werden opgebouwd.

Talbot  Lago 726 Grand Sport Coupé Saoutchik 1948 (donker- en lichtblauw
Het Franse automerk Darracq fuseerde in 1919 met de Engelse merken Sunbeam en Talbot. Omdat het bedrijf in 1935 slechte verkopen had, werd een nieuwe directeur benoemd: Anthony Lago. De automobielen werden voortaan verkocht onder de naam Talbot-Lago. Onder zijn leiding ontstonden snelle sportwagens die niet alleen op de circuits grote successen boekten, maar een uitdaging waren voor beroemde carrosseriefabrieken, zoals de tentoongestelde Grand Sport Coupé Saoutchik uit 1948 die het Louwmanmuseum aan InterClassics had uitgeleend. Jacques Saoutchik was uit de Ukraine gevlucht en begon in 1906 een koetswerkbedrijf in Parijs.
Geniet van deze automobiele sculptuur! Pure kunst…
Functie volgt hier de vorm en iet andersom.
De overdreven, bijna wulpse vormen en het overdadig gebruik van chroom zijn kenmerkend voor Saoutchiks ontwerpen.

Voisin (zwart)
De automobielindustrie heeft veel kleurrijke figuren voortgebracht en een daarvan was zeker Gabriel Voisin. Hij begon zijn loopbaan met het bouwen van vliegtuigen en met het fortuin dat hij daarmee had verdiend ging hij automobielen bouwen die  vrijwel allemaal spraakmakend waren.
Hoewel er veel rolling chassis naar carrosseriebouwers gingen, waren zijn eigen ontwerpen altijd bijzonder en waren voorzien van de inspiratie van Voisin voor vliegtuigen. Kijk maar eens naar de manier waarop de spatborden bevestigd zijn. De carrosserieën waren van aluminium en mede daardoor haalde een Voisin met een 8.0 liter achtcilinder schuivenmotor een topsnelheid van 205 km/h!
Nog even de vogel op de radiateur: een gestileerde adelaar (art déco)

Horch 853 A 1938 (lichtblauw met wit, cabriolet)
August Horch werd in 1868 aan de Moezel in Duitsland geboren en ontwikkelde zich bij Benz als autotechnicus. Hij startte in 1899 zijn eigen fabriek in Zwickau en voorzag zijn producten van een cardanas in plaats van een ketting. In 1909 kreeg hij ruzie met zijn medefirmanten en werd uit zijn eigen bedrijf gezet. Hij begon een nieuwe autofabriek onder naam Audi, waarbij hij zijn eigen naam in het latijn vertaalde: horchen = luisteren en dat werd Audi.
De automobielen van Horch bleef tot aan WOII dure en prachtige wagens die door veel carrosseriebedrijven werden omarmd om er schitterende creaties van te maken.
In 1932 werden de automobielfabrieken van Horch, Audi, Wanderer en DKW door de Dresdner Bank gedwongen samen te gaan werken als Auto Union om te overleven na de beurscrash van 1929.

Studebaker Champion 1950 (rood)
Er zijn maar weinig Amerikaanse auto’s die zoveel opzien gebaard hebben als de Studebaker Champion. De van oorsprong Franse industriële ontwerper Raymond Loewy ging in 1919 naar New York en werd later Amerikaans staatsburger. Hij ontwierp gestroomlijnde stoomlocomotieven, autobussen, koelkasten, het Colaflesje en het pakje Lucky Strike sigaretten, maar creëerde ook logo’s als dat van Spar en Shell.
Hij werkte al voor de oorlog voor Studebaker, maar dit ontwerp sloeg alles. Hij was met 1.50 m lager dan een sportwagen en dankzij zijn panoramische ruiten onderscheidde hij zich van de rest.
In 1950 kreeg hij zijn bijzondere ‘bullit-nose’ die samen met de smalle luchtinlaten suggereerde dat er een vliegtuig zonder propeller stond.

Voorts stonden er heel veel bijzondere automobielen en was het een bezoek meer dan waard. We hebben weer genoten van al het automobiele culturele erfgoed!

AutoZeelandtest van de Audi Q3 Sportback 35 TFSI

18-02-2020 “Schöner Rücken zum entzücken”

AutoZeelandtest van de Škoda Kamiq 1.0 TSI

10-02-2020 “Bohemian Rhapsody”

AutoZeelandtest van de Renault Captur TCe 155 GPF First Edition

03-02-2020 “De nieuwe maatstaf”

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX 2.0 Intense Automaat

27-01-2020 “Verrassend opgefrist”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid