AutoZeelandtest van de Kia XCeed DynamicPlusLine 1.4 T-GDI Automaat

“Dynamische crossover”



Tekst: Rob Strating
Foto’s: Joel Spaeter
Film: Gianni Agosti

De XCeed is een vierdeurs coupé met de look van een SUV. In dit compacte segment bestond deze vorm nog niet, dus ben ik ontzettend benieuwd naar deze crossover.

Wouter van de Guchte, verkoopadviseur bij Auto Vermeulen in Goes, had hem voor me klaargezet en voorzien van alle zinnige informatie over deze talentvolle nieuwkomer.

Geboren in Frankfurt
Frankfurt is niet alleen de geboorteplaats van Goethe, maar ook van de Kia XCeed.
De auto ontstond op de tekentafels van Kia Motors Europe in Frankfurt. Dat gebeurde  net als bij heel veel andere briljante uitvindingen eigenlijk per toeval.
Vice president of Design Gregory Guillaume: “Tijdens het ontwerpproces keken we naar de verschillende mogelijkheden om de vorige Kia pro-cee’d hatchback te vervangen. Daar kwam niet alleen de nieuwe ProCeed uit, maar dus ook deze XCeed. Terwijl we vooraf nooit hadden gedacht dat wij een dergelijke crossover zouden lanceren!”

Eyecatcher
Crossovers zijn ontstaan, omdat ze een designcombinatie maken tussen de bestaande types: een beetje stationcar, de ruimte van een MPV, een forse dosis SUV en een toefje coupé. De ploeg van Gregory Guillaume heeft zijn best gedaan, want de XCeed is een échte eyecatcher geworden. Hij ziet er zelfbewust en eigengereid uit, vooral in de spannende kleur ‘Quantum Yellow’ die ik deze maand op de spraakmakende autobeurs in Brussel zag staan. (U kent die kleur vast wel van de TV-reclame…)
De XCeed speelt de rol van de dynamische verleider in het Ceed-kwartet met zijn lage front, de markante Kia-‘Tigernose-grille’, de spannende spoiler, de hightech-koplampen, de esthetische zijruitlijn, het oogstrelende coupédak en de gespierde achterzijde.
De mooie 18” lichtmetalen wielen (235/45 R18) zijn gevat in zwarte kunststof omrandingen die bij deze donkere uitvoering natuurlijk niet opvallen.
De zwarte carrosseriedelen en de aluminium diffuser aan de achterzijde zijn niet alleen optische gadgets, maar beschermen ook de lak en de gespoten kunststofdelen.
De wat hoger ontworpen XCeed met meer bodemvrijheid (184 mm) maakt niet alleen  een uitstapje over karrensporen mogelijk, maar biedt ook een hogere instap.
Nog even wat maten: l x b x h = 4.40 x 1.83 x 1.50 m. De wielbasis bedraagt 2.65 m.

Digitaal dashboard
Omdat de testauto was voorzien van het Design Pack vallen de gele accenten op de stoelbekleding en het dashboard meteen op. Daardoor is het interieur een stuk fleuriger geworden. Je kan vervolgens niet heen om het 10,25 “full map navigatiesysteem’ dat standaard aanwezig is op alle versies.
De klokken zijn analoog getekend, maar worden digitaal aangestuurd. Het instrumentenpaneel wordt groot (12,3”) geprojecteerd en de weergave is afhankelijk van de Drive Mode. In de Sport-modus bijvoorbeeld verschijnen de toerenteller en de snelheidsmeter prominent in beeld.
Als je achter het stuur zit, vallen de lage zijruiten en de hoge schouderlijn extra op. Net als in sportcoupés heeft de XCeed een zwarte hemelbekleding en dat geeft eigenlijk een plezierig geborgen gevoel. Kia heeft absoluut niet bezuinigd op de gekozen materialen in het interieur: voor het grootste deel krijgen die het keurmerk hoogwaardig.
De stoelen zitten uitstekend en bieden goede steun, ook achterin is het goed toeven met veel plaats voor hoofd en benen. De kofferruimte heeft een dubbele bodem en biedt standaard plaats aan 426 liter, te vergroten naar maximaal 1378 liter, waarbij de leuning in twee gedeeltes is om te klappen.

Semi-autonoom autorijden
Een heel groot arsenaal aan rijhulpsystemen zorgt voor veel actieve en passieve veiligheid. Daar is bijvoorbeeld het groot en prettig afleesbaar navigatiescherm dat je met live verkeersupdates langs allerlei knelpunten loodst. De adaptieve cruisecontrol in samenwerking met de autonome rijbaanvolg-assistent zorgen er voor dat de afstand tot de voorligger gegarandeerd blijft en hij bovendien tussen de lijnen blijft.
Ik noem u nog wat rijhulpsystemen: autonome noodrem - en dodehoekassistentie. Een achteruitrijcamera, vermoeidheidsherkenning, kruisend verkeerdetectie, grootlichtassistentie  en snelheidsbordenherkenning.
De technologie houdt gewoon een oogje in het zeil. Laatst hoorde ik dat iemand een hartinfarct achter het stuur kreeg met 130 km/h. De man had al zijn assistentsystemen ingeschakeld en dankzij die hulp is de auto automatisch afgeremd en tot stilstand gekomen en heeft de man het uiteindelijk overleefd…

Sportief
De 1,4 liter grote viercilinder heeft 140 pk en 242 Nm koppel met een toerenbereik tussen de 1500 en 3200 toeren/min. De fijne langeslag-krachtbron (boring x slag = 71,5 x 84,0 mm) heeft van nature een grote souplesse en wordt in de testauto gecombineerd met een 7-traps dubbele koppelingsautomaat. Daardoor liggen de versnellingen telkens klaar en schakelt de bak flitsend. Op bergpassen in Zwitserland moet je op steile hellingen soms sequentieel schakelen en dat gaat bij de Kia met de sectiehendel, er zijn geen stuurflippers voorhanden.
Hij blijkt over een harmonisch veercomfort te beschikken met aangename schokbrekers. Toch is de bochtstabiliteit uitstekend, want hij helt nauwelijks over en houdt voelbaar van bochtige wegen. Hij onderstuurt daarbij een beetje, maar de elektronische kaboutertjes als de ESP grijpen laat, maar altijd op tijd in en zorgen daarmee voor een veilig weggedrag.

Alle XCeeds
Drie benzinemotoren: een 1.0 driecilinder met 120 pk, de geteste 1.4 met 140 pk en een 1.6 met 204 pk. De uitrusting bestaat ook uit drie versies: De Dynamic Line, de Dynamic PlusLine en de Executive Line.
Het prijzengamma begint bij € 29.995,- en eindigt bij € 42.295,-

Conclusie
De XCeed biedt voor dat geld een uiterst geslaagde optische mix van trendy sportiviteit. Het is een praktische auto die een hoog lifestyle gehalte bezit. Hij heeft een harmonische en krachtige aandrijving met veel comfort en een geweldige uitrusting. Tot slot biedt Kia als enig automerk 7 jaar garantie!

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid