AutoZeelandtest van de Opel Corsa 1.2 Turbo

“French Opel”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De zesde Corsa-generatie is ontstaan onder Franse regie. Hij brengt nog meer technische finesse mee en is vooral lichter geworden.
De nieuwe motoren zijn een stuk zuiniger. Hij ziet eruit als een Opel, maar is het ook een Opel?

De Opeldealer voor een groot deel van Zeeland, garage Louisse werd Auto Hendriks, daarna werd het AutoTeam, vervolgens Automotions Opel en sinds 2019 Van Mossel OPC Opel Goes.
Ik heb al die Opeldealers meegemaakt en ben zelfs bij Louisse aan de Westwal 25 in Goes op autogebied groot geworden. Mijn vader heeft bij die dealer in zijn werkzame leven achttien nieuwe Opels gekocht. Het Duitse merk vierde in 2019 zijn 120-jarig bestaan en is voorts lange tijd de meest verkochte auto in Nederland geweest, in 2005 was dat 36 jaar op rij!

Ik haalde de nieuwe Corsa op bij Van Mossel OPC Opel aan de Pearyweg in Goes, dealer voor alle eilanden in Zeeland, verkoopadviseur Dick Commee regelde hem voor mij.
In Zeeuws-Vlaanderen kunt u overigens terecht bij Opel Kerkhaert in Terneuzen en Hulst en bij Opel de Bliek in Oostburg.

Veel veranderd
Sinds 1982 is de Corsa het succesnummer van Opel, want er werden in 37 jaar tijds 13,7 miljoen exemplaren verkocht!
Er is ter gelegenheid van het uitkomen van de zesde generatie veel veranderd: Opel behoort niet meer tot het GM-concern, maar tot de Franse PSA-groep.
General Motors lijfde Opel in 1928 in en dankzij die Amerikaanse regie, kroop het merk er weer snel op na de Tweede Wereldoorlog. De laatste jaren ging het echter bergafwaarts en dat lag zeker niet aan het gerenommeerde Duitse automerk.
Midden in de jongste ontwikkelingsfase van de Corsa moest de succesvolle kleine Opel op het platform van PSA worden omgebouwd. De basis voor de nieuweling is dan ook zijn Franse stiefzusje, de Peugeot 208.

Volwassen lichtgewicht
Daar staat een vlotte goed geproportioneerde Opel die nu standaard met vier portieren is uitgerust.
Opel onderscheidt zich wat betreft de verlichting voor en achter door een elegant ‘wing’-design, evenals het markante front met de nieuw gestileerde grille en spoiler.
Hij oogt ineens wat agressiever en zeker ook sportiever en ik vind zijn achterkant absoluut zijn chocoladezijde, een germanisme dat ik graag ik in het Nederlands wil introduceren…
Hij is wat langer geworden, maar ook 5 centimeter lager, maar vooral belangrijk is dat hij 100 kilogram aan gewicht is kwijtgeraakt. Het basismodel komt met 980 kg daarmee onder de magische 1000 kilogramgrens.
Die vermageringskuur heeft men kunnen realiseren door hoogvaste staalsoorten te gebruiken, de ruwbouw te optimaliseren, aluminium motoren te gebruiken, de assen lichter te maken, een aluminium motorkap te monteren en het gewicht van de zittingen aan te passen.
Hij mag dan onderhuids heel wat Peugeotgenen hebben, hij ziet eruit als een échte Opel die zeker in de rood-met zwarte-kleurstelling (+ 599 euro) van de testauto een opvallend leuke auto in zijn klasse is, waarbij de speciale 17” lichtmetalen wielen hem flatteren.
Zijn taak wordt overigens alsmaar prominenter, want hij vervangt niet alleen zijn voorganger, maar binnen afzienbare tijd ook de Adam en de Karl.
Nog even zijn maten: l x b x h = 4.06 x 1.77 x 1.43 m. De wielbasis is 2. 54 m

Typisch Opel
Ook in het interieur gaat Opel zijn eigen weg. De Peugeot maakt gebruik van de i-Cockpit, waarbij het stuur is verkleind en het instrumentenpaneel als een head-up-display functioneert. Opel houdt vast aan een traditioneel dashboard dat overigens heel goed leesbaar is met digitaal aangestuurde analoge klokken. Het standaard 7” en het optionele 10” grote touchscreen is ook prima te bedienen en bevat desgewenst ontelbare functies via allerlei pakketten, zoals een achteruitrijcamera.
Hoewel het frivole, van kleurtjes voorziene dashboard, solide is afgewerkt, worden er wel veel harde kunststofsoorten gebruikt. Voor een auto in deze klasse heeft hij opbergplaatsen te over, heel gemakkelijk!
De ergonomie is prima en de hendels en knoppen op het stuur en op de middenconsole laten zich zonder veel studie gemakkelijk bedienen.
In de GS-Line zijn er sportstoelen gemonteerd die er met een rode striping flitsend uitzien. Omdat de testauto van een winterpakket was voorzien, waren de stoelen en het stuurwiel verwarmbaar, een optie die je eigenlijk alleen in duurdere auto’s aantreft. Ook het panoramadak (+ 749 euro) is een aangename optie en brengt licht in het interieur, maar het neemt wel wat hoofdruimte weg..
Voorin is er ruimte genoeg, achterin is het wat krapper. De hoofdruimte valt zonder panoramadak ondanks de lagere daklijn best mee, omdat de stoelen en de achterbank verlaagd zijn. De kofferruimte bevat 309 tot 1081 liter.

Techniek en veiligheid
Ik doe een greep uit de systemen die hem naar een hoger technisch en veilig platform brengen: Led-Matrix koplampen met automatische niveauregeling, leddagrijverlichting, led achterlichten, automatisch grootlicht, parkeersensoren, keyless entry, voetgangers- en fietsdetectie, elektronische handrem, Lane Departure, Apple CarPlay ondersteuning etc.

Lichtvoetig en spaarzaam
De Corsa is leverbaar met drie 1,2 liter driecilinders van de PSA-groep.
De instapversie is een ongeblazen uitvoering, dus zonder turbo met 75 pk. De andere twee hebben wel een turbo, resp. met 100 en 130 pk. Dan is ook nog een diesel verkrijgbaar, de 1,5 liter viercilinder met 102 pk/250 Nm. De 100% elektrische Corsa komt in maart, dus ik houd u op de hoogte van de familie Corsa.
De test-Opel was trouwens voorzien van de 100 pk-motor, pas nog heb ik met de Peugeot 208 met de 1,2 liter driecilinder met 130 pk gereden, dus ik kan mooi vergelijken.
Als ik de testauto start, valt me op dat hij onmiddellijk als een driecilinder klinkt en dat was me bij de 130 pk niet opgevallen. Dat driepitter-geknor gaat overigens heel snel over en daarna waan ik me met iets meer toeren in een viercilinder. Hij trekt goed en heeft twee karakters: op toeren is hij ongelooflijk aangenaam, maar onderin heeft hij dankzij de turbo vanaf 1750 toeren/min ook genoeg trekkracht.
De manuele zesbak schakelt als in Hessische boter en past naadloos bij de krachtbron, omdat hij bij de eerste drie versnellingen kort gegeard is. Optioneel is een achttraps automaat leverbaar die eveneens heerlijk schakelt en het toerental op snelwegen laag houdt.
Hij spurt in minder dan 10 seconden naar de honderd en hij houdt van bochtige, smalle weggetjes. Het is een waar genot om met deze Corsa dat korte bochtenwerk te oefenen, temeer daar hij een lichtvoetig karakter heeft.
Dat ligt niet in de laatste plaats aan de plezierige stuurbekrachtiging die altijd meldt op welk wegdek hij zijn dikke banden toevertrouwt.
De vering heeft een aangenaam en uitgebalanceerd karakter, waardoor hij comfortabel is op slechtere wegen, een absolute pré in deze klasse!

Nog even wat cijfers over de acceleratie en het verbruik:

           Acceleratie:

  • 60- 100 km/h in 6,2 seconden
  • 80-120 km/h in 8,1 seconden

Verbruik:

  • Sportief: 7,9 liter /100 km
  • Woon/werkverkeer: 6,6 liter/100 km
  • Eco: 5,1 liter/100 km
  • Testverbruik: 6,6 liter/100 km

Conclusie
De nieuwe Opel Corsa profiteert op het gebied van kwaliteit en comfort van de samenwerking met PSA. Hij stuurt lekker strak, biedt genoeg ruimte en is van veel moderne assistentsystemen voorzien. De 100 pk driepitter pas prima bij deze Opel.

InterClassics Maastricht 2020

20-01-2020 “Forgotten Classics”

AutoZeelandtest van de Kia XCeed DynamicPlusLine 1.4 T-GDI Automaat

14-01-2020 “Dynamische crossover”

AutoZeelandtest van de Opel Corsa 1.2 Turbo

06-01-2020 “French Opel”

Citroën Rosalie uit 1933 siert de showroom van Autobedrijf Van Beek

30-12-2019 Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Citroën staat er in de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid