AutoZeelandtest van de Mini Cabrio en Clubman

“60 jaar succes!”


Tekst: Rob Strating
Film: Gianni Agosti
Foto’s: Gianni Agosti en Rob Strating

De Minifamilie is geüpdatet in het jaar dat het merk 60 jaar bestaat.
Optische aanpassingen en een nieuwe 7-traps dubbele koppelingsautomaat zijn de belangrijkste veranderingen.

“Al zes decennia behoren Mini’s tot de meest charismatische auto’s op de markt. De rijervaring is altijd goed geweest- fantastisch zelfs – of het geboden vermogen nu bescheiden of beestachtig was. Veel mensen hebben noodgedwongen een kleine auto, maar vrijwel iedereen die van écht autorijden houdt, wil een Mini.
Mini’s zijn controversieel.”
Dit is een citaat uit het boek ‘Mini 60 jaar’ van de Britse auteur Giles Chapman.

Het oorspronkelijke auto was het geesteskind van één man: Alec Issigonis. Hij was in de gelegenheid om de auto-industrie als zelden tevoren te hervormen. Twee jaar had hij nodig om een kleine auto te ontwerpen die ongekend veel binnenruimte bezat. Nog nooit had een auto zulke kleine wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie en lag er een motor dwars voorin. Onder andere door het ontwerp werd de Mini een constante factor in de autowereld van Engeland en bleef dat een ongelooflijke 41 jaar lang. De laatste werd in 2000 geproduceerd en week heel weinig af van de eerste uit 1959.  

Vanaf het ogenblik dat BMW in 1994 de Rovergroep had overgenomen, begon men de vraag te bestuderen wat de beste manier zou zijn om de Mini te vervangen. Ondanks zijn cultstatus beantwoordde deze wagen niet meer aan de emissie- en belangrijker, de veiligheidsvoorschriften. Het werd een lang en moeizaam proces, uiteindelijk waren het de voorstellen van de Amerikaanse ontwerper Frank Stephenson die het haalden. Het winnende concept bestond erin dat de nieuwe Mini een moderne, rationele auto moest zijn met een retrolook die zou herinneren aan zijn voorlopers.

Inmiddels hebben de nieuwe Mini’s sinds 2001 hun plaats op de automarkt veroverd.
De modellen: Tweedeurs, Vierdeurs, Cabrio, Clubman en Countryman.
Tot nu toe zijn er ruim 8.500.000 Mini’s van de band gelopen.
Komend jaar wordt de meest heftige Mini ooit uitgebracht, nl. de John Cooper Works GP met een Twin Scroll tweeliter turbomotor die meer dan 300 pk levert.
Eveneens staat vanaf 7 maart 2020 de nieuwe Mini SE in de showroom bij Zwartepoorte, een 100% elektrische Mini.

Ik haalde de testauto’s op bij Zwartepoorte in Goes, waar Jankees Adriaanse verkoopadviseur Mini is. Bovendien heb ik in september een bezoek gebracht aan BMW Welt/ museum in München waar ik uiteraard ook foto’s heb gemaakt.

Cabrio
Het toonaangevende Duitse autoblad Auto Motor und Sport organiseert elk jaar voor geselecteerde lezers een weekend om met een speciale auto te gaan rijden. Afgelopen zomer mochten twaalf dames en heren de Mini Cabrio testen op Mallorca…
Wat ik zo knap van het ontwerp van Frank Stephenson vind is dat een Mini onmiddellijk herkenbaar is als een Mini. De oogopslag is dezelfde, al lijken de koplampen helemaal niet op elkaar. De grote ogen van de nieuwe Mini hebben cirkelvormige led-dagrijverlichting. Een ander onmiddellijk in het oog springend detail is de vorm van de steil geplaatste voorruit en met name de bovenkant daarvan: die loopt bol net als bij het oorspronkelijke model. Als je als eerste voor een stoplicht staat, moet je daarom wat voorover buigen om de lichten te zien.
De wieluitsparingen zijn van een kunststof rand voorzien en de achterlichten hebben de vorm van de Union Jack, de vlag van het Verenigd Koninkrijk, leve de Brexit…
De kap kan in gedeeltes worden geopend: de eerste stand ziet eruit als een schuifdak, vervolgens nog een druk op de knop en het bovenstukje vouwt zich helemaal op. Het verdwijnt niet, maar ligt opgestapeld en neemt flink wat zicht weg. Een achteruitrijcamera helpt daarom om te parkeren.
In de Mini zit je geweldig buiten: dat heeft te maken met de steile voorruit en het ontbreken van een rolbeugel.
De kap kan ook onder het rijden tot 30 km/h worden geopend en gesloten.

Clubman
De stationcar van Mini is een aparte met een hoog lifestyle-image. De stationcar kwam in 2007 op de markt en onderscheidde zich voornamelijk door zijn twee achterdeuren (split doors), een rudiment uit het Miniverleden. Dat is niet altijd even praktisch, maar wel apart, elegant en heel charmant. Met een druk op de knop van de sleutel, openen de portieren zich een voor een.
In zijn krachtigste uitvoering, de John Cooper Works, is hij zelfs de snelste zesdeurs ter wereld!
In 2007 was hij nog een stuk korter met een half portier aan de rechterkant, maar tien jaar later werd hij opgerekt en kreeg hij ook van achteren volwaardige portieren. Sinds september deelt hij ook alle beschreven nieuwigheden met de Cabrio, ook de achterlichten met de Union Jack.

  • L x b x h = 4.25 x 1.80 x 1.44 m en daarmee is hij 40 cm langer dan de tweedeurs.
  • Wielbasis: 2.67 m, dat levert veel beenruimte op achterin.
  • Kofferruimte: 360- 1250 liter met een vlakke laadvloer.

Retro
De oorspronkelijke Mini had een snelheidsmeter midden in het dashboard, zoals zovele Engelse auto’s. Dat was gemakkelijk, want dan hoefden alleen het stuur en de pedalen worden verzet. Hij had ook kiepschakelaars.
Bij de moderne Mini’s is de klok giga vergroot en bevat nu bijvoorbeeld een touchscreen en het navigatiesysteem. Overal vinden we nu een moderne vorm van kiepschakelaars, waaronder die om de motor te starten en uit te zetten. Ook boven de binnenspiegel vinden zulke schakelaars. Ergonomisch niet erg verantwoord, maar het hoort gewoon bij de eigenzinnigheid van de Mini.
De snelheidsmeter en toerenteller zijn nu achter het stuur geplaatst en ik word helemaal blij van een head-up display.
De stoelen zitten prima en hebben in sommige uitvoeringen zittingverlengers, ideaal!
Achterin de Cabrio is niet zoveel plaats, het windscherm maakt dat je zelfs ’s winters open kan blijven rijden.

Plezier
Beide testauto’s waren Coopers en voorzien van een 1,5 liter driecilinder turbo benzinemotor met 136 pk. Het koppel van 230 Nm komt al bij 1480 toeren/min tot ontwikkeling. De driecilinders van Mini/BMW zijn verrassend stil en nauwelijks herkenbaar als een driepitter!
Zoals gemeld waren ze allebei voorzien van de nieuwe 7-traps dubbele koppelingsautomaat waarin de versnellingen al klaarliggen. De bak schakelt heerlijk en flitsend snel.
In de sequentiële S-stand gaat het toerental omhoog en schakelt de bak nog sneller.
De Cabrio heeft voor de acceleratie van 0-100 km/h 8,8 seconden nodig, de Clubman 9,2 seconden, logisch, want hij is 75 kg zwaarder.
De super wegligging hebben ze van hun voorouders. Het is een ongelooflijk plezier om met een Mini bochtige wegen te rijden. Vooral de Cabrio stuurt strak en precies, de Clubman is langer en iets minder flitsend, maar het blijft ook meer dan aangenaam om gooi- en smijtwerk te verrichten. Een bijzondere ervaring is dat als je afremt, de bak alle versnellingen teruggaat met een klein beetje tussengas.
De Cabrio verbruikte 5,3 liter/100 km, de Clubman 5,6 liter, mooie waarden voor deze fijne krachtbron.

Alle motoren
De instap driecilinder heeft 102 pk. De driecilinder uit de testauto’s: 1,5 liter, 136 pk, de tweeliter in de Cooper S is een viercilinder met 192 pk, de John Cooper Works is ook een tweeliter met 306 pk die ook met vierwielaandrijving te bestellen is.
Drie diesels: een 1,5 liter driecilinder met 116 pk/270 Nm, vervolgens een twee tweeliters: 150 pk/350 Nm en 190 pk/400 Nm.
Dan is er nog een speciale Countryman PHEV, een plug-in Hybrid met een driecilinder en een elektromotor met een systeemvermogen van 224 pk.
De SE is 100% elektrisch en heeft 184 pk.

Conclusie
Het is altijd weer een feestje om Mini te rijden en dan neem je de kleine ongemakken op de koop toe. Hij kreeg 60 jaar geleden al het stempel sportieve lifestyle opgeplakt en dat geldt anno 2019 nog steeds!

InterClassics Maastricht 2020

20-01-2020 “Forgotten Classics”

AutoZeelandtest van de Kia XCeed DynamicPlusLine 1.4 T-GDI Automaat

14-01-2020 “Dynamische crossover”

AutoZeelandtest van de Opel Corsa 1.2 Turbo

06-01-2020 “French Opel”

Citroën Rosalie uit 1933 siert de showroom van Autobedrijf Van Beek

30-12-2019 Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Citroën staat er in de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid