AutoZeelandtest van de Peugeot 208 PureTech 130 GT-Line

“Leeuwenwelp wordt volwassen”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Peugeot maakt een breed front: de nieuwe 208 komt niet alleen met benzine en dieselmotoren, maar ook met een 100% elektrische versie. De vier uitrustingsvarianten maken hem nóg aantrekkelijker.

Automotions Peugeot heeft zes hoofdvestigingen: Goes, Terneuzen, Bergen op Zoom, Roosendaal en twee in Breda, nl. voor personen – en bedrijfswagens.
Verkoopleider Edwin van Oosten van de Goese vestiging aan de Pearyweg regelde de nieuwe 208 voor mij.

Familiedesign
De 208 staat op het nieuwe PSA-platform dat hij deelt met o.a. de DS3 en de Opel Corsa. Een geweldig voordeel daarvan is de flexibiliteit van de aandrijvingen.
Hij laat in ieder geval door de markante dagrijverlichting zijn tanden zien, net als zijn grote broer de 508. Die onmiskenbare familiegelijkenis trok tijdens de testrit de aandacht van velen. Brutaal en dynamisch zijn de steekwoorden voor het nieuwe design met de scherpe contouren. Bij de blauwe GT-Line in de showroom vallen natuurlijk de zwarte accenten onmiddellijk op, zoals de glanzende afwerking van de wielkasten, de zijruitomlijsting, het dak en de strip tussen de bijzonder gestileerde achterlichten. Die zwarte strip op de achterzijde staat chique en benadrukt onmiskenbaar zijn breedte. De testauto was helemaal zwart en daarmee onderscheidt hij zich duidelijke minder van zijn zussen.
Hij groeide in de lengte:  4.06 m (+10 cm) en in de breedte: 1.75 m ( +1 cm). De daklijn werd lager: 1.43 m ( - 3 cm). De wielbasis bleef met 2.54 m gelijk. 

Innovatief en hoogwaardig
In het interieur onderscheidt het welpje zich nadrukkelijk op velerlei gebied van de concurrentie. Zelden heb ik in deze klasse zo’n hoogwaardige materiaalkeus gezien: ten eerste dingt het dashboard mee in het wereldkampioenschap esthetica: het is schitterend getekend, waarbij chroom, gestikt leer, pianolak en aluminiumaccenten elkaar harmonisch afwisselen. Ten tweede voelen alle materialen bijzonder aangenaam aan, of het nu de zachte kunststoffen of de chromen schakelaars zijn.
De leren stoelen van de GT-Line zijn voorgevormd en zitten uitstekend. Achterin is de ruimte beperkt, zeker als de voorstoelen wat naar achter staan. De kofferruimte werd met 265 liter iets kleiner dan de vorige 208.

i-Cockpit
De vermaarde i-Cockpit van Peugeot is eigenlijk uniek. Waar andere merken een head-up-display in de voorruit of op een schermpje projecteren, heeft het Franse merk het instrumentenpaneel in z’n geheel naar boven gebracht en het stuur verkleind en van onder afgevlakt. Je kijkt dus over je stuur naar de instrumenten. In de meeste gevallen gaat dat prima, temeer omdat het stuur zowel in de hoogte als axiaal te verstellen is. Voor erg lange mensen zou het evenwel wat lastiger kunnen worden.
Voorts experimenteert Peugeot met het instrumentenpaneel. Via een draaischakelaar op het stuur kan je een aantal verschillende schermen tevoorschijn toveren. Bij het scherm ‘meters’ ontstaat een hologrameffect: door middel van een tweede plexiglas schijf waar aan de ene kant de snelheid en aan de andere kant het toerental wordt weergegeven, ontstaat voor het originele scherm eigenlijk een soort 3D-effect. Het is even wennen, maar wel uniek en bijzonder!

Flitsend
Onder zijn bevallige motorkap snort een 1200 cc driecilinder die natuurlijk door een turbo wordt ondersteund. De GT-Line kreeg de topmotorisering toebedeeld: 130 pk/230 Nm en bij de testauto was deze krachtbron gekoppeld aan een achttraps automaat.
Voorts zijn drie rijmodi instelbaar: eco, normaal en sport.
Mijn eerste ervaring was een korte rij-impressie door de Zak van Zuid-Beveland.
Daar heb ik hem in zijn sportstand uit kunnen proberen en wat een ervaring! Hij spurt in 8 seconden naar de honderd en laat zich buitengewoon strak sturen met het kleine en handzame volant.
In de sportstand produceert hij een donkerbruine driecilindergrom die heel slim uit de luidsprekers komt…
Lekker boenderen over smalle en bochtige weggetjes is zijn lust en zijn leven, want het onderstel is in deze modus sportief afgestemd. Bij het afremmen gaat hij langs elke van de acht trappen terug en hij doet dat met een klein beetje tussengas, het lijkt wel of je double clutcht!
Een softie is de 208 GT-Line geenszins, in de ‘normale modus’ blijft hij zijn sportieve temperament behouden. Dus écht comfortabel wordt hij ook in de eco-modus niet, hij levert uiteraard dan wel een deel van dat temperament in, in ruil voor meer zuinigheid. Ik teken er echter wel bij aan, dat deze GT-Line standaard voorzien is van 17” lichtmetalen wielen. Het instapmodel heeft 15” wielen en die dragen aanmerkelijk meer bij aan het comfortabel rijden.
Concluderend zou ik daarom het wegliggingskarakter over alle uitvoeringen, uitgebalanceerd willen noemen.
Dankzij die mooie automaat maakt hij op de snelweg in de modi Normaal en Eco zó weinig toeren, dat een gemiddeld testverbruik toch eindigt op 5,7 liter/100 km.

Uitvoeringen + veiligheid
De 208 is leverbaar in vier uitvoeringen.
De eerste is de Like, de tweede heet Active en bezit op het gebied van veiligheidssystemen Peugeot Connect SOS en verkeersbordenherkenning. De volgende heet Allure en heeft o.a. een elektrisch bediende handrem, een 7” touch-screen en automatische ruitenwissers met regensensor.
De GT-Line: sfeerverlichting in 8 kleuren, aluminium pedalen, full ledverlichting en Advanced Active Safety Brake met camera en radar. 

Motoren
Alle benzinekrachtbronnen hebben een 1200 cc driecilinder met 75, 100 of 130 pk.
De instapversie heeft een manuele 5-bak, vanaf de Active een handgeschakelde 6-bak of een automaat.
Er is één diesel verkrijgbaar: een 1,5 liter viercilinder met een manuele 6-bak en 102 pk/250 Nm.

De prijsrange tussen de € 17.580,- en de € 27.930,-
De e-208 komt in januari en is te leveren vanaf € 36.250,-

Conclusie
De nieuwe Peugeot 208 is mooi gestileerd, hoogwaardig en vooruitstrevend. Hij is sportief en kan ook zuinig zijn. Achterin is de ruimte beperkt.
Hij is in hoge mate onderscheidend!

InterClassics Maastricht 2020

20-01-2020 “Forgotten Classics”

AutoZeelandtest van de Kia XCeed DynamicPlusLine 1.4 T-GDI Automaat

14-01-2020 “Dynamische crossover”

AutoZeelandtest van de Opel Corsa 1.2 Turbo

06-01-2020 “French Opel”

Citroën Rosalie uit 1933 siert de showroom van Autobedrijf Van Beek

30-12-2019 Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Citroën staat er in de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid