AutoZeelandtest van de Mazda CX-30 SkyactiveX M-Hybrid

“Unieke innovatie!”



Tekst: Rob Strating
Film en foto’s: Gianni Agosti

Met de CX-30 brengt Mazda een nieuwe compacte SUV op de markt die zeker bij de clientèle zal aanslaan. De revolutionaire Skyactive-X motor, de eerste zelfontbrandende benzinemotor, zal ongetwijfeld een forse bijdrage aan het succes leveren.

Klein, maar onafhankelijk. Precies deze bijzonderheid siert Mazda als een van de laatste ondernemingen sinds 1920.
Natuurlijk is Mazda kleiner dan veel concurrenten, maar het is de slagkracht en de vele technische innovaties waarmee het Japanse automerk telkens weer furore maakt. Eigenlijk is Mazda op dat punt de nieuwe nummer één!
Elke keer weer weten de techneuten met technische innovaties en modellen met een schitterend design te verrassen.
Trouwens wat heet überhaupt klein? Dit jaar werden wereldwijd 1,6 miljoen auto’s verkocht, rond de 290.000 daarvan in Europa.

We hebben twee Mazdadealers in Zeeland: Autobedrijf Tramper aan de Pearyweg in Goes en Autobedijf Legemaate aan de Boerenweg in Zierikzee. Bovendien zijn Autobedrijf Hoebeke in Rilland en Autobedrijf Verlinde in Terneuzen servicedealers.
Ik reed trouwens met de CX 30 van Tramper. 

Kodo Designtaal en nog meer
Waarom CX30? Logischer zou zijn dat het model tussen de CX3 en de CX5 de naam CX4 zou krijgen…die bestaat echter al, want dat model rijdt uitsluitend in China.
De CX-30 volgt niet alleen Mazda’s Kodo- Soul of Motion ontwerpfilosofie, maar omvat tevens de Japanse principes van Sori (evenwichtige lijnen) en Utsuroi (het samenspel van licht en schaduw). Dit zorgt voor constant veranderende reflecties als de auto in beweging is. Daarbij lijkt de bovenkant van de carrosserie gescheiden van de onderkant. Het resultaat is een auto die zowel elegant als stoer oogt, wat ongebruikelijk is bij een compacte SUV.
Chief Designer Ryo Yanagisawa heeft hem ontworpen in het Europese Mazda-designcenter in het Duitse Oberursel, vlak boven Frankfurt in het Hoch- Taunusgebergte. (Het valt mij op dat alsmaar meer Aziatische autofabrikanten hun designbureaus naar Duitsland halen…)
Yanagisawa: “Het is een kunstwerk voor alledag geworden. Hij moest er niet al te gedrongen uitzien. Daarom hebben we zwarte kunststofpanelen toegepast op de wielkasten en gezorgd dat de carrosserie slank oogt op de niet-zwarte delen. Het koetswerk lijkt hierdoor te zweven en heeft prachtige proporties. Tegelijkertijd veroorzaakt zijn stevig voorkomen een gevoel van luxe, gepaard gaand aan een uitstraling van hoge prestaties. Tot slot de achterzijde…als je achter het stuur zit, kijk je veel naar je voorligger en de CX-30 heeft een imposante achterzijde!”

Esthetica
Het interieur is met zuivere en mooie lijnen pragmatisch en modern gevormd. Tierelantijntjes zoekt men tevergeefs. Alle materialen krijgen van mij het predicaat hoogwaardig en zijn solide en keurig afgewerkt. Mazda, noblesse oblige…
De horizontale symmetrie van het mooie dashboard spreekt me geweldig aan. Het instrumentenpaneel laat een snelheidsmeter, een toerenteller, meters voor de brandstof en het koelwater zien die zó mooi zijn, dat veel autofabrikanten er een voorbeeld aan zouden moeten nemen. Ook het infotainment is nagenoeg perfect: via een draai/duwknop worden alle functies op het scherm getoond. Niet opdringerig, informatief en zonder flauwekul te bedienen en daardoor geen beduimeld scherm.
De plaats van het scherm is ook een esthetisch hoogstandje: het staat als het ware in een dalletje van het fraaie dashboard. Om de fijne ergonomie af te ronden, is elke Mazda uitgerust met een head-up display (Active Driving Display), een van de beste uitvindingen ooit! Het Bose Premium Audiosysteem veroorzaakt met 12 speakers een concertgebouwsfeer.
De beschikbare binnenruimte van 4,4 meter heeft men knap benut. Zowel de leren voorstoelen als de achterbank zitten prima en er is plenty hoofdruimte beschikbaar.
De wielbasis van 2.66 meter biedt ook voldoende plaats voor de benen.
De vijfde deur opent en sluit elektrisch en de kofferruimte biedt 430 liter bergruimte aan, te vergroten naar 1406 liter.

Actieve en passieve veiligheid
Omvangrijk is de armada van assistentsystemen: ik noem er een paar, zoals de adaptieve cruisecontrol met fileassistentie, de parkeerhulp, de city-noodremassistent met voetgangersherkenning, de lane-departure assistent en de verkeersborden-herkenning.

De motorenfilosofie van Mazda
Was het niet Mazda die de Wankelmotor verbeterde en betrouwbaar maakte? Hoewel men volgend jaar met de MX-30 komt, een 100% elektrische crossover, past Mazda geen turbotechniek toe. De Japanners uit Hiroshima geloven dat de conventionele  verbrandingsmotor nog toekomst en verbeteringspotentieel heeft. Daardoor zijn de Mazda’s onder andere uitstekende caravantrekkers!
De bekende Skyactive-G-motor met 122 pk en de splinternieuwe Skyactive-X-motor met 180 pk zijn daarvan goede voorbeelden! Mazda betrekt van Toyota een mild-hybridsysteem en men past bovendien cilinderuitschakeling toe, waardoor het verbruik wordt gereduceerd.

Benzine met dieseltechniek
De Skyactive-X-krachtbron is een wereldprimeur en wordt sinds kort in de Mazda 3 en de CX-30 ingebouwd. Schertsenderwijze wordt hij ook wel de ‘Diesotto-motor’ genoemd. Mazda combineert de voordelen van een benzine- en een dieselmotor in één en wendt daarbij de homogene compressie-ontsteking aan.
De verbranding van een homogeen, arm brandstofmengsel ontstaat gelijktijdig door een zeer hoge compressie in de verbrandingsruimte. Het resultaat: een compressieverhouding van 16,3 : 1 is een wereldrecord! Als gevolg van dit complexe concept wordt het verbruik en de CO²-uitstoot spectaculair teruggebracht.

Zuinig en sportief
De Skyactive-X-Motor maakt samen met de zalig schakelende manuele zesbak een buitengewoon goede indruk.
De tweeliter heeft een lange slag (boring x slag = 83,5 x 91,2). Hij heeft dus al een natuurlijke souplesse. Hij heeft 180 pk en een koppel van 224 Nm bij 3000 toeren.
De langeslag-eigenschap krijgt ondersteuning door een compressor die het mogelijk maakt al trekkracht te genereren vanuit de toerenkelder. Tel daar nog het elektrische duwtje in de rug bij en een verbruik van boven de 1 op 20 is gemakkelijk realiseerbaar!
De motor munt uit door een rustige loop. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat in tijden van klimaatdiscussies geen enkele andere autofabrikant dit principe heeft omarmd. Men zegt dat verschillende Duitse merken studies hebben verricht, maar de plannen zijn in de lade terecht gekomen.
Hij rijdt verder voortreffelijk en de goed afgestemde manuele zesbak schakelt fijn.
Bij snel bochtenwerk wordt hij licht onderstuurd, maar de elektronische kaboutertjes grijpen decent in. Hij stuurt uitstekend en geeft goed melding over welk wegdek ik rijd. Hij ontpopt zich tot slot als een heerlijke reiswagen die ook tot grote prestaties is te verleiden:

  • hij accelereert in 8 seconden naar de honderd en heeft een top van 204 km/h.
  • tussenspurt van 60- 100km/h: 4,8 seconden
  • 80-120 km/h: 6 seconden

De CX-30 is ook leverbaar met de ‘normale’122 pk sterke Skyactive-G motor en met een diesel met 116 pk/270 Nm. Er is ook een 6-traps automaat te bestellen en eventueel 4AWD. De CX-30 staat vanaf €  29.990,- in de boeken.

Conclusie
Met de CX-30 heeft Mazda de spijker op zijn kop geslagen. Hij is niet alleen in het belangrijkste segment gepositioneerd, maar tevens voorzien van een ultra moderne krachtbron die de principes van zowel benzine- als dieselmotoren harmonisch combineert. Hulde aan de Japanse ingenieurskunst!

AutoZeelandtest van de Mazda CX-30 SkyactiveX M-Hybrid

02-12-2019 “Unieke innovatie!”

Onze toekomst is elektrisch

29-11-2019 Bij Volvo nemen wij het voortouwen in de elektrificatie van de...

AutoZeelandtest van de Toyota Camry Hybrid Premium

13-11-2019 “Reislimousine”

MG is terug op de Nederlandse markt!

07-11-2019 Op de Contacta in de Zeelandhallen in Goes staat bij Zuidwest Lease de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid