AutoZeelandtest van de Toyota Camry Hybrid Premium

“Reislimousine”



Tekst: Rob Strating
Film en foto’s: Gianni Agosti en Rob Strating

Voor Toyota is de Camry een van de belangrijkste paarden in de stal. De achtste generatie keert na 15 jaar terug in Nederland.

Uitsluitend met hybridetechnologie.
Een uitgebreide test naar de Duitse Eifel laat zien wat hij waard is.

Toyota wordt in onze provincie vertegenwoordigd door Autobedrijf De Jonge in Goes en Vlissingen en in Zeeuws Vlaanderen door Autobedrijf Cappendijk.
Ik kreeg de Camry in ‘Emotional Red’ mee van Peter de Jonge, directeur van de beide vestigingen.

Succesmodel
De Camry kan zich verheugen op veel belangstelling in de afgelopen 37 jaar: er zijn er wereldwijd 19 miljoen van geproduceerd sinds zijn première in 1982!
Ter vergelijking: Volkswagen had er 58 jaar voor nodig om 21,5 miljoen kevers op de weg te zetten…
Toch is hij in Nederland niet zo bekend geweest, de Avensis nam 15 jaar lang zijn plaats in. In de Verenigde Staten daarentegen, behoort de Camry tot een van de meest favoriete auto’s ooit. Meer dan de helft van de totale jaarproductie van 700.000 stuks rijdt in Noord Amerika rond! Bovendien is de Camry de meest verkochte sedan ter wereld!
De laatste Camry die ik testte had een drieliter V6 onder zijn motorkap. Dat was in september 2002 tijdens een lange testrit naar de Klausenpass Memorial Race in Zwitserland, ook toen de directiewagen van Peter de Jonge.

Markant lijnenspel
De nieuwe Camry is een mooie, grote sedan. Hij meet in de lengte 4.89 m, in de breedte 1.84 m en hij is 1.44 m hoog. Belangrijk is de wielbasis: bijna 2.83 m! Hij staat op het modulaire G-AK platform, hetzelfde als bijvoorbeeld de Corolla, de CH-R, de RAV4 en een aantal Lexus modellen.
In tegenstelling tot zijn chique broer, de Lexus, laat hij een vloeiend en elegant lijnenspel zien en geen scherpe hoeken en vouwen.
Je kunt aan alles zien dat hij in de windtunnel heeft gestaan en daardoor vast een heel gunstige CW-waarde heeft.
Hij valt onmiddellijk op door zijn bijzonder breed gestileerd front met de full ledverlichting en de fors gewelfde motorkap.
De fraaie 18” lichtmetalen spaakwielen (245/45 R18) draaien naadloos in de uitgeklopte spatschermen en matchen geweldig met de rode kleur van de testauto.
De zijruitlijn is laag gehouden, waardoor een groot glasoppervlak ontstaat.
Hoewel hij eruit ziet als een hatchback, bezit hij een gewoon kofferdeksel met de naam Camry in chromen letters. Ook hier geen verspeelde vormen, maar een strak getekend geheel met grote gestroomlijnde achterlichten.

Kwalitatief design
Plaats nemen achter het leren stuur is geen straf. Daar zijn de comfortabele leren stoelen die ook na een lange rit genoeg steun bieden. De materialen zijn bewust en met zorg gekozen, dat is aan alles te zien en te voelen, kortom de haptiek is dik in orde. De ontwerpers van het interieur hebben een geweldige prestatie geleverd. Niet alleen is het dashboard een esthetisch hoogstandje, de ergonomie krijgt van mij een dikke tien. Hout, leer, aluminium en chroom wisselen elkaar harmonisch af.
Rondom het 8” touchscreen van het multimediasysteem zijn knoppen aangebracht die vanaf de bestuurdersplaats gemakkelijk te vinden en te bedienen zijn. Met de bediening van het navigatiesysteem had ik een beetje moeite, ik vond het niet meteen begrijpelijk.
Het 7” instrumentenpaneel voor mijn neus bevat een indicatiemeter voor het hybridegebruik en een analoge snelheidsmeter. Daartussen worden alle rijgegevens weergegeven. Gemakkelijk is bijvoorbeeld de verbruiksmeter die het verbruik per kilometer aangeeft, bijvoorbeeld 1 op 17.
Het head-up display in deze duurste uitvoering is natuurlijk een fantastische uitkomst.
Het mooie leren stuur is elektrisch in de hoogte en axiaal verstelbaar en ook hier zijn de functietoetsen ergonomisch top.
Het JBL audiosysteem heeft negen speakers en het geluid lijkt zó uit de concertzaal te komen.
Opbergplaatsen zijn er genoeg, zowel in de portieren als op de middenconsole.
Achterin is plaatsnemen ook een feestje, want niet alleen is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen, de leuningen zijn in deze Premiumuitvoering elektrisch verstelbaar. Dat functioneert via een chique bedieningspaneel op de armsteun. Op datzelfde paneel hebben de passagiers achterin toegang tot de bediening van muziek, (stoel) verwarming, de airconditioning en de elektrische zonwering van de achterruit. Hierdoor kunnen de leuningen niet worden omgeklapt, wel bij andere uitvoeringen overigens.
De kofferruimte biedt met 524 liter absoluut voldoende plaats voor bagage voor lange reizen. Ik kon er met gemak twintig dozen wijn in kwijt!

Toyota hybridetechniek
Er is geen automerk ter wereld die al zo lang en zo goed de hybridetechniek onder de knie heeft als Toyota.
Onder die gewelfde motorkap ligt een:

  •  2,5 liter lange slag (boring x slag: 87,5 x 103,5 mm) viercilinder met 178 pk/221 Nm
  • Een elektromotor met 40 pk/202 Nm
  • Daardoor ontstaat een systeemvermogen van 218 pk/423 Nm

Voor de goede orde: de motor voedt het accupakket, tevens wordt de accu opgeladen bij het regenereren door middel van gas inhouden en remmen. Er is dus geen plug-in mogelijkheid.
De beide motoren zijn gekoppeld aan een traploze CVT-automaat en uitsluitend de voorwielen worden aangedreven.
Toyota biedt een garantie van 3 jaar of 100.000 kilometer, waarbij in het eerste jaar geen kilometerbeperking geldt. Op het accupakket is de garantie 10 jaar.

Rijles
In de loop van de jaren heb ik leren rijden met de hybrides van Toyota in combinatie met de CVT-automaat. Hij werkt heel anders dan een achttraps of een dubbele koppelingsautomaat.
Als je ongebreideld gas geeft, gaat de motor veel toeren maken en dat is ergerlijk en kost brandstof. Toyota heeft dat probleem trouwens meerdere keren goed aangepakt en verbeterd.
Je moet anders leren rijden om alle voordelen van deze aandrijving er maximaal uit te halen.
Veel verstandiger is het om het langeslagprincipe van de 2,5 liter benzinemotor te gebruiken om de voordelen van de CVT-automaat in combinatie met de elektromotor optimaal te benutten.
Een lange slag, zoals bij deze motor biedt een enorme souplesse, dat wil zeggen dat de motor onderin de toerenkelder al een enorme trekkracht heeft. Net als bij een elektrische fiets krijg je bovendien een duw in je rug van de e-motor. Dat vindt de CVT-bak heerlijk, want die beide aandrijvingen worden traploos verwerkt. Het resultaat is verrassend:

  • 0-100 km/h in 8 seconden
  • 60-100 km/h in 44,4 seconden
  • 80-120 km/h in 5,5 seconden

De benzine- en de elektromotor vormen eigenlijk een ideaal duo, want je rijdt meestal elektrisch weg en wanneer je iets meer vraagt, komt de benzinemotor er  onmerkbaar, en ook heel stil bij.
Toyota heeft heel veel gedaan om het geluidsniveau van de aandrijving en het windgeruis te reduceren, want ik noteerde bij 130 km/h slechts 67 decibellen en dat is écht weinig!

Zuinig en comfortabel
Hoe rijdt de Camry Hybrid?
Ik vond het ten eerste een uitdaging om de ruim 600 kilometer zo zuinig en efficiënt mogelijk af te leggen. De ervaring met hybride- en elektrische voertuigen heeft mij geleerd dat een airco een ongelooflijke stroomslurper is, dus als ik hem niet nodig heb, schakel ik hem uit.
De knop zit op een prima plaats en als de ruiten beslaan, zet ik de airco weer aan.
Bovendien is de adaptieve cruise control ook van wezenlijk belang, want ik zag gedurende de testrit het verbruik spectaculair afnemen.
Ik teken daarbij aan dat ik een gemiddelde van plm. 120 km/h heb aangehouden
Op weg naar de Ahr in Ahrweiler daalt de weg spectaculair en laadt de accu vrijwel meteen volledig op.

Het actieve autorijden resulteert in een testverbruik van 1 op 17,2 voor de hele dag!
Dat de Camry de genen heeft van zijn voorvader die ik in 2002 meekreeg, is overduidelijk: hij is comfortabel en ontpopt zich als een heerlijke reiswagen.
De wegligging is uitstekend dankzij het vernieuwde onderstel, zowel voor als achter en de plaatsing van het accupakket onder de stoelen achterin.
Zijn grootste kracht is dus het comfortabel reizen, van sportief scheurwerk houdt hij niet, daar zijn andere auto’s beter in. De besturing en de stuurbekrachtiging zijn in orde, maar op bochtige en slechte wegen geeft die niet zoveel terugmelding van het wegdek.

Conclusie
Deze grote middenklasser van Toyota overtuigt door design, aandrijving, comfort en zuinigheid. Hij is voorts volgestopt met veilige assistentsystemen en zal zich zeker een belangrijke plaats op de Nederlandse automarkt weten te veroveren.

Een opmerkelijk aspect is tot slot zijn prijs: tussen de € 41.995,- en de € 47.495,-
Die is in deze klasse best concurrerend!

Verkoopspektakel bij Autobedrijf De Jonge

Op donderdag 14, vrijdag 15 en zaterdag 16 november houdt Autobedrijf De Jonge in Goes een geweldig verkoopspektakel met kortingen oplopend tot wel € 6.000,-!

  • ruim 100 Toyota’s op voorraad
  • meer dan 100 scherp geprijsde occasions
  • veel jonge demonstratieauto’s
  • uiterst hoge inruilwaarde
  • kortingen oplopend tot € 6.000,-
  • extra inruilbonus tot wel € 2.500,-
  • verscherpte Private Lease aanbiedingen
  • scherpe financieringsaanbiedingen en verzekeringspremies

In de showroom staat gedurende deze drie dagen de spectaculaire Toyota Supra, inderdaad een super sportwagen!

AutoZeelandtest van de Mazda CX-30 SkyactiveX M-Hybrid

02-12-2019 “Unieke innovatie!”

Onze toekomst is elektrisch

29-11-2019 Bij Volvo nemen wij het voortouwen in de elektrificatie van de...

AutoZeelandtest van de Toyota Camry Hybrid Premium

13-11-2019 “Reislimousine”

MG is terug op de Nederlandse markt!

07-11-2019 Op de Contacta in de Zeelandhallen in Goes staat bij Zuidwest Lease de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid