AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

“Elektro Benz”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Nu het oudste automerk ter wereld ook een volledig elektrische auto op de markt heeft gebracht, moeten we de elektro-mobiliteit serieus gaan nemen.
De EQC 400 is de eerste, maar er volgen er meer…

Automotions Mercedes-Benz is de dealer voor Zuidwest Nederland met vestigingen in Goes, Terneuzen en Roosendaal. Ik testte de EQC samen met drie jonge auto-enthousiasten naar het Louwmanmuseum in Den Haag.

Eerst maar eens even de technische gegevens:

  • Twee Asynchrone elektromotoren, elk 82 kWh
  • Samen goed voor 408 pk (300kW)
  • Koppel: 760 Nm
  • Actieradius: 400-450 kilometer
  • Gewicht batterijen: 650 kilogram
  • Gewicht: 2495 kilogram
  • Normverbruik: 18,7 -20,8 kWh/100 km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 5,1
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • L x b x h = 4.76 x 1.88 x 1.62 m
  • Kofferruimte: 500 liter
  • Thuis opladen met Wallbox: 2:56 uur
  • Thuis opladen met gewoon stopcontact: 11:12 uur
  • Snellaadpunt onderweg: 40 minuten
  • Totaalprijs: € 80.995,-
  • Permanente vierwielaandrijving

Concurrenten
Tesla kwam in 2012 met het Model S, Jaguar was met zijn i-Pace de tweede in deze klasse in 2018 en in januari van dit jaar verscheen Audi met de e-tron.

Historie
In dit kader van een compleet ander aandrijfconcept past wellicht een terugblik…
Carl Benz bouwde in 1886 de allereerste automobiel met benzinemotor in Mannheim. Een paar maanden later bracht Gottlieb Daimler in Stuttgart een vierwielige automobiel uit. Hij introduceerde de ster, nog zonder ring. De ster symboliseert dat Daimler motoren bouwde voor de luchtvaart, automobielen en schepen. In 1901 werd een Daimler bij het winnen van een race genoemd naar de dochter van de organisator: Mercedes Jellinek. Pas in 1926 fuseerden de twee merken en heetten de automobielen voortaan Mercedes-Benz. De beide logo’s werden samengevoegd: de ster van Daimler en de lauwerkrans van Benz.

Toekomst met geschiedenis
Hoeveel voorsprong voor de toekomst verschaffen 133 jaar auto-geschiedenis? In het geval van Mercedes vormt die geschiedenis een solide basis voor het eerste model van de E-vloot. Hij werd in vier jaar tijds ontwikkeld. Dankzij de chemie van functies en diensten als het aandrijf-en batterijmanagement, presenteert hij zich als een probleemloos rijdende comfortabele auto.
Hij baseert in grote lijnen op de GLC en daar lijkt hij ook wel op. Hij heeft uiterlijk aaibare ronde vormen en ziet er eigenlijk helemaal niet zo ‘elektrisch’ uit…
De markante grille met de grote ster wordt omsloten door hightech led-koplampen en ook met de bijzondere verlichting aan de achterzijde onderscheidt hij zich van andere auto’s.
Hij wordt geproduceerd in de fabriek in Bremen waar ook de C-Klasse en de GLC van de band rollen. Het accupakket komt van een zusterbedrijf in Dresden.
De speciale uitvoering heet Edition 1886 en verwijst natuurlijk naar de allereerste auto, de Benz Patent Motorwagen.

Hoogwaardig
De EQC 400 verschilt in het interieur eigenlijk nauwelijks van een andere Mercedes.
Het stuur, het grote digitale MBUX infotainmentsysteem, de bediening daarvan en de selectiehendel van de automaat.
Alles ziet er netjes en solide uit en de materialen zijn met zorg gekozen. De stoelen zitten uitstekend en bieden ruim voldoende steun. Ook achterin is er genoeg plaats voor hoofd en benen op eveneens een comfortabele leren bank.

Voelt, rijdt en ruikt als een Mercedes
Mijn indruk was meteen dat de elektrische SUV in eerste instantie een typische Mercedes is. Dat houdt in dat hij in het dagelijks verkeer helemaal niet zo ver verwijderd is van zijn conventionele broers en zussen. De EQC rijdt bijna als een ‘normale’ auto en produceert ook dezelfde geluiden. Het bijna geruisloze rijden beperkt zich echter tot langzaam rijden in de stad. Daarna nemen de banden en het windgeruis het geluid voor hun rekening, zeker wanneer het regent, zoals tijdens de testrit.

Heftig
Met 760 Nm, 408 pk en vierwielaandrijving zijn acceleraties en inhaalmanoeuvres sensationeel, hoewel ze actieradius-technisch natuurlijk niet aan te bevelen zijn.
De automaat is traploos en langs de koppelkromme kan je een liniaal leggen.
Aan weerskanten van het stuur zitten peddels. Met de rechter (+) ‘zeil’ je in vier standen door het verkeer, met de linker (-) verander je de elektromotor in een generator en bij (- -) hoef je het rempedaal eigenlijk niet meer te gebruiken. Vooral in de stad regenereert hij enorm. De remlichten gaan daarbij branden, dus voor een achterligger lijkt het of je écht remt.
Een verdere instelling ‘Auto’ betekent dat de EQC een deel van de taken van de bestuurder overneemt: de adaptieve cruise control en het regenereren worden automatisch verenigd. Een mooi voorbeeld: wanneer uitsluitend de richtingaanwijzer wordt gehanteerd, gaat de auto automatisch naar een rechter of linker rijstrook.
De actieradius wordt natuurlijk ook bepaald door stroomslurpers, zoals de airco en de achteruitverwarming. Ik heb beide nauwelijks gebruikt, behalve in felle regenbuien. Dan beslaan de ruiten uiteraard met vier man in de auto.
De EQC is met zijn luchtvering achter bijzonder comfortabel. Dankzij zijn lage zwaartepunt door het accupakket helt hij nauwelijks over in de bochten. Hier merk je dat de elektromotor vóórin is toegespitst op zuinig rijden en de achterste juist op dynamiek. Hij zal zich bij een glad wegdek, zoals in de sneeuw, uitstekend weren, omdat de tractie per aangedreven wiel kan worden geregeld.
Even nog wat het laden onderweg betreft: ik had gedacht de EQC aan een van de twee laders in de garage van het Louwmanmuseum te leggen. Mis! Allebei bezet, dus bleef er niets anders over dan de FastNet lader te gebruiken. Dat kostte natuurlijk wel 40 minuten extra…
Dit euvel heb ik bij andere elektrische auto’s ook ervaren: laadpalen in parkeergarages zijn vrijwel allemaal bezet…

Conclusie
Het spreekt voor zich dat ook deze Mercedes volgestopt zit met superveilige assistentsystemen die ik onmogelijk allemaal kan noemen. Ondanks zijn elektrische aandrijving is hij helemaal niet exotisch. Het is een ruime, comfortabele SUV met fantastische rijeigenschappen.

De bijtelling bedraagt 4% voor de eerste € 50.000,-, daarna 22%. Vanaf 2020 wordt dat 8% voor de eerste € 45.000,-, daarna 22%.

AutoZeelandtest van de Toyota Camry Hybrid Premium

13-11-2019 “Reislimousine”

MG is terug op de Nederlandse markt!

07-11-2019 Op de Contacta in de Zeelandhallen in Goes staat bij Zuidwest Lease de...

DS Store Breda geopend

04-11-2019 Vorige week zaterdag, 26 oktober, was het zo ver: de splinternieuwe DS...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

28-10-2019 “Elektro Benz”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid