AutoZeelandtest van de Škoda Scala 1.0T First Edition

“Bovenaan de ladder ?”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De Škoda Scala vervangt de ‘Spaceback’ Rapid en luidt meteen de nieuwe designtaal van het Tsjechische merk in.
Scala betekent trap of ladder in het Latijn. Staat hij zo dadelijk bovenaan de Škodaladder?

Voorlopig neemt de Octavia overigens die plaats in: hij is groot, praktisch en in zijn klasse voordelig.
Met de Scala begint een nieuw tijdperk. Hij moet gevoelens losmaken waar eerst de ratio overheerste. Hij baseert als eerste Škoda op het nieuwe AO MQB platform dat zijn compacte vorm combineert met veel binnenruimte, daardoor is hij  bijvoorbeeld net zo breed en hoog als de VW Golf en heeft zelfs een 3 cm grotere wielbasis.
Zijn maten: l x b x h = 4.36 x 1.79 x 1.49 m, wielbasis: 2.65 m.

Nieuwe Škoda, nieuwe dealer
Sinds deze zomer heeft Auto Poppe de dealerschappen van Škoda en SEAT van Melse overgenomen. Daarmee is Auto Poppe Zeelanddealer voor Audi, Volkswagen, Škoda en SEAT. Patrick Kaijser is vestigingsmanager op de locatie Amundsenweg 35 in Goes.

Nieuwe designtaal
Chefdesigner Oliver Stefani staat sinds twee jaar aan het hoofd van het designteam. in Mlada Boleslaw. Hij heeft met het ontwerp van de Scala duidelijk het roer omgegooid en komt met verrassende ideeën.
Meteen in het oog springende exterieurkenmerken zijn de steil geplaatste vleugelgrille met de chroomomranding en de led- koplampen in de vorm van een pijl.
In die koplampen, maar ook in de achterlichten zijn kristallijne elementen verwerkt die verwijzen naar de Boheemse kristalkunst.
Ook de zijkant is dynamisch getekend met de geprononceerde schouderlijn en de mooie 18” lichtmetalen wielen.
De achterkant is ook een chocoladezijde met een doorlopende achterruit waar de naam Škoda prominent tussen de lichten staat. De spoiler boven de ruit flatteert.
De testauto is uitgerust met een groot zwart panoramadak dat niet alleen veel licht in het interieur brengt, maar extern een toegevoegde esthetische waarde heeft.

Digitaal
De cockpit is Škoda-typisch getekend: overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen.
Het digitale instrumentenpaneel projecteert analoge klokken en het is zelfs mogelijk een Virtual Cockpit te bestellen, zodat de kaart van de navigatie voor je neus staat.
Het grote 8 inch touchscreen staat prominent midden op het dashboard. In de nabije toekomst is er zelfs een 9,2 inch scherm te bestellen.
Heel veel functies kunnen van daaruit bediend worden: telefoon, media, radio, navigatie, instellingen en de auto zelf. Koppeling met de Smartphone is geen probleem.
De gekozen materialen zijn mooi en de meeste hoogwaardig. Het leren stuur is lekker dik en van onderen afgevlakt. De bedieningsknoppen op het volant zijn eenvoudig te bedienen. Škoda heeft voor een aparte hendel aan de stuurkolom voor de cruise control gekozen in plaats van bediening op het stuur.
De sfeerverlichting in rood of wit is smaakvol.
Er zijn voorts allerlei verschillende dashboardfiguraties te bestellen, van sportief tot chique, sommige heel verrassend. ( Active, Ambition, Style, Sport Business, First Edtion).
De stoelen zitten goed en de zitting is voor deze klasse lekker lang. Achterin is er dankzij de lange wielbasis veel beenruimte op de voorgevormde bank. Zelfs langere mensen hebben over de hoofdruimte niet te klagen.
De kofferruimte is 467 tot 1410 liter groter dan die van de Golf (!) (380 tot 1270 liter) en prima toegankelijk. Er is een tweede vloer gecreëerd, de reserveband is vervangen door een pompje.

Simply clever
Deze term hoort bij Škoda!
Het staat voor simpele, maar o zo handige oplossinkjes:

  • In het voorportier zit een paraplu in een vakje. Het parapluvak is zodanig ontworpen dat het water naar buiten wordt afgevoerd.
  • In geval van een trekhaak: die is wegklapbaar met een elektrische ontgrendeling.
  • De rugleuning van de passagiersstoel is neerklapbaar voor nog meer ruimte voor lange voorwerpen.
  • In de tankklep zit een ijskrabber, heel handig.
  • Ruitenvloeistof bijvullen? Gaat altijd met geknoei, maar niet bij de Scala: zodra je het klepje van her reservoir opent, vormt zich een handige trechter.
  • De voorportieren hebben een houder voor een 1½ literfles en daarnaast past een uitneembaar afvalbakje.
  • Links op de voorruit is een houder voor parkeerkaartjes aangebracht.

Veiligheid
Ook de Scala zit volgepakt met assistentsystemen die het rijden alleen maar veiliger maken.
De Side Assist detecteert voertuigen of fietsers in de dode hoek, het veilig achteruitrijden vanuit een parkeervak is geen probleem, want de Rear Traffic Alert remt automatisch als er een voertuig nadert. Het inparkeren is dankzij de Manoeuvre Assist een fluitje van een cent. Natuurlijk zijn er parkeersensoren en hij parkeert zelfs automatisch in een ogenschijnlijk klein parkeervak. Hij herkent in het donker overstekende voetgangers, het grootlicht dimt automatisch, de cruise control heeft een adaptieve functie en de Lane Assist houdt hem op de juiste rijbaan. 

Aandrijvingen
De Scala is in Nederland uitsluitend met benzinemotoren verkrijgbaar:

  • 1.0 liter driecilinder TSI met 95 pk/160 Nm + 5 versnellingsbak
  • 1.0 liter driecilinder TSI met 115 pk/200 Nm + 6 versnellingsbak of 7-traps DSG-automaat
  • 1,5 liter viercilinder TSI met 150 pk/250 Nm + 7-traps DSG-automaat

Comfortabel
De testauto is uitgerust met de TSI met 115 pk. Hij weegt 1240 kilogram en hij spurt in 9,8 seconden naar de honderd en zijn topsnelheid ligt even boven de 200 km/h.
Je merkt maar zelden dat er een driecilinder aan het werk is, want hij is geweldig stil. Dat ligt bij deze Scala voornamelijk aan de uitstekende geluidsisolatie, ik noteerde bij 130 km/h bijvoorbeeld slechts 70 decibellen!
De manuele zesbak schakelt als in Boheemse boter en is goed afgestemd, waardoor het verbruik binnen de perken blijft. Bij 130 km/h noteerde ik 1 op 16, maar 1 op 20 is bij ideale omstandigheden heel goed te realiseren.
Op asfalt ontpopt hij zich als een comfortabele reiswagen. Slechte wegen zijn niet helemaal zijn ding, daarvoor zijn er andere auto’s. Ik moet er onmiddellijk aan toevoegen, dat deze First Edition op 18 inch lichtmetaal staat. Een kleinere wielmaat en een iets dikkere band verbetert op slechte wegen het veercomfort aanzienlijk.

Conclusie
Op het gebied van veiligheid, connectiviteit en binnenruimte scoort de Scala optimaal. Zijn comfort in combinatie met de zuinige driecilinder is eveneens een verkoopargument. Een compacte nieuweling die vanaf € 21.890,- in de boeken staat.

AutoZeelandtest van de Toyota Camry Hybrid Premium

13-11-2019 “Reislimousine”

MG is terug op de Nederlandse markt!

07-11-2019 Op de Contacta in de Zeelandhallen in Goes staat bij Zuidwest Lease de...

DS Store Breda geopend

04-11-2019 Vorige week zaterdag, 26 oktober, was het zo ver: de splinternieuwe DS...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

28-10-2019 “Elektro Benz”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid