De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

“Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Tekst en foto’s: Rob Strating

Op de IAA voor bedrijfswagens in Hannover eind september, presenteerde Mercedes zijn nieuwe Actros. Hij bezit zoveel spraakmakende innovaties waarbij de efficiëntie voor de ondernemer en het comfort voor de chauffeur naar een tot nu toe ongekend hoog niveau werden getild.

Ik mocht een proefrit meemaken met de meest verkochte truck in Europa!

Afspraak
De nieuwe Actros stond nog maar nét bij Automotions Mercedes-Benz in Goes, toen ik oud-leerling en technicus Adriaan Musters bij de vrachtwagenafdeling van het Goese autobedrijf ontmoette. Hij nodigde me uit om met hem een proefrit te maken.
Daartoe zocht ik ook contact met verkoopadviseur Trucks Dignus van Gilst en de afspraak was snel gemaakt.

Herkenbaar
De Actros 5 is in eerste instantie onmiddellijk herkenbaar aan de nieuwe dagrijverlichting-signatuur. Aan de bovenkant van de karakteristieke koplampen loopt nu de ledverlichting met de bocht mee.
Nog een opvallende verandering: voor het eerst in de geschiedenis van de vrachtwagen heeft de Actros geen normale buitenspiegels meer, maar bezit futuristisch aandoende MirrorCams.
Mercedes is daarmee de eerste met een vette knipoog naar de beide uitvinders van het automobiel: Karl Benz en Gottlieb Daimler!

Multimedia cockpit
Het is een hele klim om plaats te nemen naast Adriaan, nadat ik hem eerst samen met Dignus heb vereeuwigd op de foto.

Ik ben natuurlijk gewend om personenauto’s en lichte bedrijfswagens te testen, dus herken ik bij het zien van het dashboard een aantal zaken die me doen denken aan de andere Mercedessen.

Er zijn zeventien cabinevarianten voor internationaal en distributietransport te bestellen, waarbij de aerodynamica bij deze nieuwe Actros weer is verbeterd.
De werkplek van de chauffeur is in de loop van de decennia enorm veranderd. Wat een verschil met de Mercedes 312 van Maarten van ’t Veer uit 1952. Ik heb vaak mee mogen rijden met hem: geen stuurbekrachtiging, geen automaat, geen verende stoel en cabine, geen klimaatbeheersing en een hoop motorlawaai.

Je waant je in een luxe Mercedes S-Klasse met voor je neus twee digitale schermen. Het primaire scherm kan je op allerlei manieren instellen, afhankelijk van je rijbehoefte op dat moment. Het display met een hoge resolutie vervangt het conventionele combi-instrument. Natuurlijk wordt hier de snelheid en de toerenteller aangegeven, maar daarnaast ook alle rij- en bedrijfstoestanden, alsmede de voertuiginformatie. Hoewel het volledig digitaal is, kunnen de klokken ook analoog weergegeven worden. Het scherm is optioneel nog groter leverbaar.
Op het secundaire touchscreen wordt het infotainment, de navigatie, de verwarming/airconditioning, telefonie en de interieurverlichting bediend.
Net als bij de personenwagens heeft het leren stuurwiel allerlei bedieningsfuncties die als op een i-pad bediend kunnen worden.

MirrorCam
De Actros heeft dus geen conventionele buitenspiegels meer. Daarvoor in de plaats zijn camera’s gekomen met binnenin tegen de A-stijlen twee 38,6 centimeter grote kleurendisplays. De voormalige dodehoek-, de frontzicht- en de trottoirspiegel worden ook via een camera bediend op een apart display.
Het is even wennen voor mij, maar Adriaan draait er zijn hand niet meer voor om.
Hij laat me zien dat de camera’s veel meer laten zien dan ooit de spiegels konden tonen. Dat is goed waar te nemen wanneer hij de oplegger in een hoek achter de trekker zet.
Alweer, wat een verschil!
Hij kan op de displays ook de lengte van de oplegger met strepen aangeven, schitterend! Bij het manoeuvreren is dat ontzettend gemakkelijk, want je ziet op de displays exact waar het eind van de oplegger zich bevindt!

Interieurdesign
Niet alleen het dashboard is hoogwaardig, het complete interieurdesign voldoet ook aan die hoge eisen.
Je waant je in een vijfsterrenkamer met sfeerverlichting voor rij,- werk,- en wooncomfort. Zo zorgen de dimbare, blauwe leds tijdens nachtritten voor betere oriëntatie in de cabine. Het directe, eveneens dimbare omgevings- en woonlicht in de kleur van barnsteen zorgt na het werk voor een aangename sfeer.
Vanzelfsprekend zijn er in dit kader vele opties mogelijk…

Onderweg
Adriaan start de Actros via Keyless Start. Je houdt de sleutel gewoon in je zak…
Er is duidelijk veel overleg geweest tussen de personenwagenfabrieken in Stuttgart en die van de vrachtwagens in Wörth…
De mechanische handrem van de 312 van Maarten van ’t Veer heeft plaats gemaakt voor een elektrische versie met een ‘HOLD-functie’ en een wegrijhulp op hellingen (Hill Holder) ondersteunen Adriaan tijdens het rijden en zorgen op deze wijze voor meer veiligheid.
De geluidsisolatie is zó perfect dat je tijdens het rijden de motor eigenlijk nauwelijks hoort. We hebben het hier over een 12,8 liter zescilinder met 450 pk/2200 Nm bij 2400 toeren/min. De fijne motor is gekoppeld aan een 12-traps automaat.
Hij is nóg zuiniger geworden door de al genoemde verbeterde aerodynamica, waarbij de MirrorCam zorgt voor 1,5% brandstofbesparing in vergelijking met de conventionele spiegels.
Adriaan demonstreert de Active Drive Assist, een adaptieve cruise control. De grote truck remt automatisch af wanneer hij een voorligger nadert en hij zorgt ervoor dat er een veilige afstand wordt bewaard tot de voorligger. Bovendien stopt de Actros automatisch wanneer er een file ontstaat. Komt het verkeer weer op gang, accelereert hij zonder dat de chauffeur iets hoeft te doen. Als uitbreiding op deze automatische afstandsregeling met die genoemde stop-and-go-functie helpt de nieuwe Active Drive Assist Adriaan op de rijstrook te blijven en kan hij voor een korte tijd zijn handen van het stuur halen, de Actros stuurt automatisch de bocht door. Dit is alles mogelijk door een ingenieuze radar- en cameratechnologie.
Het systeem leest zelfs de maximale snelheid van de verkeersborden en past op een mooie en vloeiende manier de snelheid van de vrachtwagen op aan,
Tot slot de Active Brake Assist die stilstaande objecten en overstekende voetgangers herkent en daarop anticipeert door een noodstop te maken.

Uiteraard kan ik in dit stuk niet alles noemen, dat spreekt. Ik ben dankzij deze demonstratierit echter diep onder de indruk geraakt van wat Mercedes met deze Actros op de weg heeft gezet en ik voorspel hem een gouden toekomst!

De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

10-10-2019 “Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Nieuwkomers tijdens het introductieweekend bij Tramper

01-10-2019 Het was druk bij Tramper Goes afgelopen weekend. Terecht, want er was veel...

Backstage bij Zwartepoorte + nieuwe modellen

29-09-2019 Zoals elk jaar werden op zaterdag 28 september de deuren bij Zwartepoorte...

De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

27-09-2019 “Sensationeel!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid