De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

“Sensationeel!”

Tekst & foto’s: Rob Strating

In de loop van de decennia heb ik al heel wat passen gereden, vooral in Zwitserland. De Grossglockner stond al allang op mijn wensenlijstje en eindelijk kon ik hem afstrepen: in september 2019! 

Waarom de Grossglockner?
Misschien komt het omdat mijn ouders hem al in 1955 hadden gereden en zo enthousiast verteld hebben over deze bijzondere pas.
Misschien wel omdat ik een verhaal heb gelezen over de allereerste test van de Volkswagen kever prototype in 1938 op deze pas samen met zijn toenmalige concurrenten: de Adler Trumpf, de Opel Kadett en de DKW F5 Meisterklasse.
Misschien wel, omdat er op mijn kantoor al jaren een foto hangt van de Mercedes-Benz W 125 uit 1937 op de Grossglockner.
Misschien ook wel omdat ik bijna veertig jaar met de Mercedes-Benz OTP van de Pij Zandee heb gereden met een sticker van de Grossglockner op de voorruit…

Historie
De pas ligt tussen de provincies Salzburg en Karintië en is gebouwd tussen 1930 en 1935, met name in de zomers. Omdat bij de vrede van Versailles/St Germain Zuid Tirol aan Italië werd toegewezen en de Brennerpas daardoor geen optie meer was, zocht Oostenrijk naar een noord-zuidverbinding in eigen land en men liet zijn oog vallen op een weg langs het Grossglocknermassief.
Ruim 3200 mensen werkten ruim vijf jaar lang aan deze pas die niet alleen de gewenste verbinding tot stand bracht, maar bovendien een kanjer van een toeristische trekpleister werd voor Oostenrijk.
De pas is genoemd naar de hoogste berg in het massief, want de Grossglockner is bijna 3800 meter hoog.
De weg is 47,8 kilometer lang en telt 26 haarspeldbochten, de pashoogte, ofwel de Hochtor, bevindt zich op 2504 meter.
Op twee plaatsen kan men een dagticket kopen voor € 36,50, in het noorden bij Ferleiten en in het zuiden bij Heiligenblut.
Vlakbij de Pasterze, de gletsjer, bevindt zich de Franz-Josef Höhe op 2379 meter. Die herinnert aan de 4 uur lange voettocht die de keizer samen met zijn vrouw Elisabeth (Sissi) in 1856 met ruim honderd begeleiders maakte van Heiligenblut naar de Pasterze.
Nu is daar een enorme parkeergarage gebouwd. In het bezoekerscentrum bevindt zich o.a. een klein automuseum.

Belevenis
Ik rijd heel graag bergpassen, omdat het voor mens en machine een geweldige uitdaging is. Met mijn Mercedes-Benz 300 CE uit 1991 is zo’n pas een sensatie. Ik probeer hem altijd bergop op zijn koppeltoerental te houden, namelijk 4000 toeren/min. Dan levert hij zijn meeste rendement.  
Hij zingt het uit bij wijze van spreken…
Dat de pas geliefd is bij veel auto- en motor- en traktorliefhebbers, bleek wel uit het feit dat ik een Oostenrijkse Mercedes 300 SL vleugeldeur uit 1955 tegenkwam en op de pashoogte parkeerde ik naast een Mercedes 220 SE Coupé uit 1961.
Op de pas reed ik een paar Hanomag traktoren uit het begin van de jaren ’50 voorbij.
Gaandeweg zag ik veel klassiekers, waaronder een club met Austins Healey, een Hansa uit 1950 en een Lloyd Arabella uit 1959.
Natuurlijk ontbrak het niet aan spannende moderne auto’s en motoren waarvan de chauffeurs en berijders zonder uitzondering genoten van deze schitterende hoogste pas van Oostenrijk!

De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

10-10-2019 “Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Nieuwkomers tijdens het introductieweekend bij Tramper

01-10-2019 Het was druk bij Tramper Goes afgelopen weekend. Terecht, want er was veel...

Backstage bij Zwartepoorte + nieuwe modellen

29-09-2019 Zoals elk jaar werden op zaterdag 28 september de deuren bij Zwartepoorte...

De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

27-09-2019 “Sensationeel!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid