BMW Welt & BMW Museum München

“Elke seconde een belevenis!”

Tekst en foto’s: Rob Strating

BMW ontbrak nog op mijn lijstje van automusea.
Het werd hoog tijd een afspraak te maken bij het belevings- en aflevercentrum van nieuwe BMW’s én in het museum in het Olympiapark in het hart van de Beierse hoofdstad.

De directe aanleiding tot het bezoek van BMW Welt & het BMW- museum was het 30-jarige jubileum van BMW Zwartepoorte en het feit dat MINI 60 jaar oud is.
Ik zocht contact met het zenuwcentrum van BMW in München en vroeg een accreditatie aan.
Samen met mijn echtgenote kreeg ik inderdaad een exclusieve rondleiding door Cypselus von Frankenberg, de zoon van de bekende voormalige Duitse Porschecoureur/auteur en zijn assistente Tina Miehe.

Even wat historie
BMW staat voor ‘Bayerische Motoren Werke’, oorspronkelijk een fabriek voor vliegtuigmotoren, al vóór WO1. Ook produceerde men motorfietsen, allemaal in München. Het logo van BMW is dan ook het logo van een draaiende propeller in de Beierse kleuren blauw en wit.
Na de Eerste Wereldoorlog kregen de fabrieken die oorlogstuig hadden gemaakt, een productieverbod. BMW ging naast de productie van motorfietsen naarstig op zoek naar andere middelen en het lag voor de hand dat dat automobielen waren.
Men zocht contact met de Dixifabriek in Eisenach die Austins Seven in licentie bouwden.
Dat leidde tot de overname van die fabriek en niet lang daarna heetten de Austins BMW Dixi. In Eisenach werden vanaf dat moment ook BMW automobielen ontwikkeld.
Na gewone auto’s verschenen er ook snelle sportwagens, zoals de 327 en de 328 met prachtige zescilinders die overal in Europa wedstrijden wonnen in hun klasse, in bergraces, maar ook op internationale circuits.
Eén van de laatste grote successen was wel de overwinning van de laatste Mille Miglia van voor de oorlog in 1940 met Huschke von Hahnstein achter het stuur.
Na de oorlog kwam de autofabriek in Eisenach in Russische handen. In eerste instantie leverde men daar de vooroorlogse BMW’s als EMW (Eisenachener Motoren Werke met een rood logo). Later kwamen de Wartburgs uit deze fabrieken tot aan de Wende in 1989.

Na WOII
Dankzij de fabricage van pannen en allerlei ander kookgerei overleefden de BMW-fabrieken de oorlog en tot ieders verbazing kwam er in 1951 weer een nieuwe BMW de fabriekshal uit: de zogenaamde Barockengel, een weliswaar mooie, maar dure, grote auto, eerst met een zes- later met een achtcilinder. De fabriek ging er bijna aan failliet, zodat men in 1955 de Italiaanse Isetta, een dwergauto met een 250 cc ééncilinder motor in licentie ging bouwen.
Toch bleef men dure coupés  en cabriolets ontwikkelen, zoals de 503 en de 507 die nauwelijks verkocht werden. Het Duitse blad Der Spiegel schreef in 1956 dat de Beierse fabriek alleen auto’s voor dagloners en bankdirecteuren maakten…
De 600 en de 700 maakten een einde aan die situatie, maar het scheelde een haar of BMW was in handen gekomen van Mercedes. Als de rijke familie Quandt uit München niet financieel had ingegrepen, was dat ook gebeurd.
Dat betekende de ommekeer, zeker toen BMW in 1961 de door Giovanni Michelotti getekende 1500 uitbracht, een mooie middenklasser.
Met deze auto begon de werkelijke successtory die gekenmerkt werd door kleine  (1600), iets grotere (1800/2000) en grote middenklassers (2500).
De coupés (CS) waren schitterende exemplaren, zeker de 635 CSi die door Paul Bracq was getekend.
Al sinds de 700 bleken BMW’s succesvol op circuits, van toerwagens tot Formule 1.
Spraakmakend is nog steeds de M1 die door Giugiaro was ontworpen en bij de Formule 1 begin jaren ’80 werd ingezet als Procar-racewagen waarmee de toenmalige Formule 1 coureurs na de training op zaterdag een race mochten uitvechten. Ik ga graag op de foto met zo’n mooie M1!

Olympiapark München
Op het voormalige terrein van de Olympische Spelen in 1972 in München is BMW Welt en de het BMW museum gebouwd. Die architectonisch bijzondere gebouwen staan vlak naast het BMW-hoofdkantoor dat al sinds eind jaren ’60 in de vorm van een enorme viercilindermotor is getekend.
Het is gemakkelijk met de auto en met het openbaar vervoer te bereiken.

BMW Welt
Het bijzondere gebouw heeft een typische gewelfde dakconstructie die even zwaar is als 4 geladen Jumbojets…
De auto geparkeerd in de garage onder het gebouw. Even later betraden we de enorme ruimte waar alle BMW’s, MINI’s en Rolls Royces tentoongesteld staan.

MINI viert dit jaar het 60-jarig jubileum. Het oorspronkelijk Britse merk werd als Austin Seven en Morris Mini Minor in 1959 uitgebracht en was toen een sensatie. In 1994 nam BMW het merk over en liet de nieuwe MINI in 2000 door designer Frank Stephenson ontwerpen. Inmiddels is het een lifestylemerk geworden met vijf modellen en vele motoren. (3-deurs, 5-deurs, cabriolet, Clubman en Countryman)
Ze worden geproduceerd in Engeland en bij NedCar in het Limburgse Born. Binnenkort komt er ook een volledig elektrische MINI uit.

Rolls Royce
Het Britse topmerk ontstond in 1906, maar is sinds 2003 eigendom van BMW. De fabriek staat nu in Goodwood. Er zijn in principe vier basisuitvoeringen: de Dawn, de Ghost, de Phantom en de Cullinan, een pas uitgebrachte SUV. De motoren komen allemaal van BMW.

Afhaalcentrum
Cypselus von Frankenberg is verantwoordelijk voor de concerncommunicatie en is ‘Politik Leiter BMW Group Innovations- und Designkommunikation.’
Samen met Tina Miehe hebben ze ons alle ins en outs van BMW Welt laten zien.

Een rondgang langs alle BMW’s leverde ons de eerste kennismaking met de nieuwe 1-serie op. Hij staat op het platform van de MINI en heeft dus voor het eerst voorwielaandrijving sinds de eerste generatie die in 2004 werd voorgesteld.
De volgende nieuweling is de 3-serie Touring, de stationcarversie van de in maart in Genève nieuw voorgestelde 3-serie sedan.
BMW was dit jaar bijzonder innovatief, want aan deze nieuwelingen gingen de X5, de X7, de Z4, de 7-serie, de 8-serie Coupé en Cabriolet vooraf.

We staan op de eerste etage en kijken op het afhaalcentrum.
Dar is een groot plateau gemaakt met draaischijven waarop de nieuwe BMW’s worden neergezet. De klant wordt door een specialist naar de auto gebracht en ingewijd in alle geheimen van zijn of haar nieuwe aankoop.
Daarvoor hebben we uitzicht gehad op de ‘geheime kelders’ waar alle af te halen BMW’s in een enorm onderaards magazijn met hefmechanismen in de schappen zijn gemanoeuvreerd. Tina vertelt dat het zuurstofniveau tot een minimum beperkt is, want de auto’s staan allemaal volgetankt te wachten op de nieuwe baas of bazin en men wil uiteraard brandgevaar volledig uitsluiten.
De BMW-eigenaren komen wereldwijd naar München om hun BMW op te halen.
“Heel veel Amerikanen maken de reis naar de Beierse hoofdstad om hun auto na een Europese vakantie met de nieuwe aanwinst op transport naar de States te zetten.”

Zur Geburtsstätte ihres BMW
Ook voor BMW-eigenaren uit onze provincie is het mogelijk om de BMW in München af te halen. Het kost ongeveer 600 tot 900 euro extra, exclusief de reis.
Ik kan het je absoluut aanraden!
Ik heb de ervaring met een ander Duits automerk: ik ben met de ICC, de hogesnelheidstrein in no time naar het afhaalcentrum gereisd. Het hotel is door de fabriek geregeld en je wordt werkelijk in de watten gelegd.
De belevenis je BMW in zijn geboorteplaats af te halen is een sensatie op zich.

Daar komt nog een en ander bij:

-       een bezoek aan: BMW Welt, BMW Museum en aan de fabriek, allemaal te regelen!

-       Als je je BMW van München naar Zeeland stuurt, is hij meteen goed ingereden, al moet een auto niet meer zo ingereden worden als vijftig jaar geleden, in één keer bijna duizend kilometeris vele malen beter dan twintig keer een rit naar een super- of bouwmarkt.
Hij zal het je in dank afnemen en je hebt nog nooit zo’n goede auto gehad!

Weer een bijzondere ervaring die ik graag met iedereen wil delen op AutoZeeland, de site voor alle autoliefhebbers!

BMW Welt & BMW Museum München

09-09-2019 “Elke seconde een belevenis!”

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Highland Games by the Sea

09-08-2019 Op 18 augustus 2019 vind de derde editie van Highland Games by the Sea...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid