De Classic Days op Schloss Dyck 2019

“Klassiekers van gisteren, mobiliteit van morgen”

Tekst + foto’s: Rob Strating

De Classic Days op Schloss Dyck bij Neuss worden wel het ‘Goodwood’ van Duitsland genoemd. Een driedaags festival met honderden oldtimers, evenementen en heel veel bezoekers.
Een uitstekend georganiseerd spektakel in het eerste weekend van augustus.

Schloss Dyck
Het publiek kan op vele manieren de Classic Days bezoeken. Er zijn gratis parkeerplaatsen met eveneens een gratis shuttle bus, maar er zijn ook betaalbare parkeerplaatsen.
Schloss Dyck is een bijna duizend jaar oud waterslot in een reusachtig Engels landschapspark. De Classic Days werden voor de 14e keer georganiseerd, maar de rest van het jaar staat het ook bol van de activiteiten, zoals concerten en kerstmarkten.
Het is al ontspannend om door het park te lopen of langs de boomgaarden van het kasteel. In een grote winkel wordt het fruit uit eigen tuin verkocht.
Niet alleen staan er prachtige automobielen en motoren, overal staan stands die gerelateerde producten verkopen en autofabrikanten laten hun nieuwste creaties zien.
De wegen rondom het kasteel zijn omgetoverd in een racebaan en de hele dag door zijn er de meest uiteenlopende demonstraties van oude automobielen, motoren en merkenclubs te zien. 

Jubilea
Elk jaar speelt men in op diverse automobiele jubilea, ook deze keer.
In een willekeurige volgorde: 125 jaar Mercedes-Benz Motorsport, 120 jaar Fiat, 110 jaar Bugatti, 100 jaar Bentley, 70 jaar Abarth, 50 jaar Porsche 917, 50 jaar Ford Capri. 

Beroemdheden
Veel voormalige Duitse coureurs  en auto-gerelateerde beroemdheden maken op de Classic Days hun opwachting: Voormalige Formule 1 stars als Jochen Mass, Arturo Merzario en Hans-Joachim Stuck, maar ook Roland Asch, Dieter Glemser, Ellen Lohr, Karl Wendlinger, Klaus Ludwig en rallykanon Walter Röhrl. Daar is ook Jutta Benz, het achterkleinkind van de uitvinder van het automobiel. Ze reed door het park met de allereerste Benz!

Masterpieces
Op het gazon voor het kasteel staan de meest bijzondere automobielen, waarvan er soms maar één is geproduceerd. Het publiek mag stemmen welke de mooiste is. De eigenaren komen overal vandaan: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk, België en Nederland.
Een Zwitser was met zijn BMW 328 uit 1937 over de weg van Zürich naar Schloss Dyck gereden. Onder de masterpieces bevonden zich veel speciale carrosserieën. Voor de oorlog werden er veel rolling chassis naar carrosseriefabrieken gebracht. Vaak maakte men slechts één model, omdat de opdrachtgever aparte eisen had.
Zo stonden op het grasveld schitterende creaties van Ghia, Zagato, Bertone, Michelotti, Castagna, Touring, Vignale en Pinin Farina uit Italië, Figoni & Falaschi, deVillars en Saoutchik uit Frankrijk, Graber, Worblaufen en Gangloff uit Zwitserland, Freestone & Webb, Brewster, MullinerCharles Clark & Sons en leBaron uit Groot Brittannië en Erdmann & Rossi uit Berlijn.
Veel bezitters waren ook verkleed in de outfit van toen.
Tijdens het Concours d’élégance werden de automobielen voorgesteld en de jury bepaalde samen met het publiek welke de mooiste was.

Camping
Elk jaar organiseert men een camping voor oldtimers + caravan, ontzettend leuk om te zien. De oudste dit jaar was een Eccles van 1929 uit Engeland die door een Rover 90 werd getrokken. Oude Eriba’s doen het altijd goed, evenals de Belgische Constructam. Een Vlaams echtpaar was met hun Cadillac Coupé uit 1955 naar Neuss gekomen. De oude caravan had dezelfde kleur als de Cadillac. Een lichtblauwe Saab 96 met een tweetaktmotor trok een oude Yvonne caravan.
De Opel C-Rekord Coupé is al een plaatje en dat gold ook voor de oude Duitse caravan met de achterlichten van een Borgward.
Natuurlijk waren daar de campers op basis van de Volkswagen T1, maar ook de Ford Taunus Transit als camper.  

Racing Legends
De hele dag door werden er races georganiseerd. De geluiden die sommige oude racewagens produceren, zijn spectaculair mooi. Daar was een Duitse Protos uit 1920 met een dikke zescilinder die niet alleen rook, maar ook vuur spuwde. Wat dacht u van de Bentley Blowers, de Bugatti’s, de Mercedes Compresssor? Een mooi voorbeeld is de W25 uit 1934, waarmee Rudolf Caracciola de Klausenpasrace won: 22,5 kilometer onverhard, 106 bochten en dat in een kwartier!
Ik noem u voorts de Lagonda M45 uit hetzelfde jaar, de Amilcar CGGS uit 1927, maar ook de vele monoposto’s met klinkende namen als Brabham, Ferrari en Ensign.
Wat jongere bolides als de Porsche 917 waarmee Gijs van Lennep in 1970 Le Mans won en de Mercedes 190 E 2,5 -16 van Roland Asch in de DTM van 1990.   

Sonderläufe
Bijzondere presentaties op het circuit.
Die Sonderläufe waren bijzonder gevarieerd. Zo was het Audimuseum in Ingolstadt afgereisd met DKW Schnellasters, bestelwagens, vrachtautootjes en een busje met een tweetaktmotor.
Autostadt, het grote museum van de Volkswagengroep kwam niet alleen met oude automobielen, maar ook met de Bugatti Chiron, een peperdure sportwagen van 1,7 miljoen met een 8 liter zestiencilinder, 1500 pk/1600 Nm en met een Porsche 918 Hybrid.
Heel veel Fords Capri, Opels Manta en Skoda’s MB 100 met motor achterin.
Horlogemerk A. Lange & Söhne showde de hele stal klassiekers, zoals de Ace Bristol en de Frazer Nash Le Mans coupé.

Motoren
Heeft u wel eens een Norton H18 racer uit 1938 horen lopen? Dat geluid vergeet je nooit meer! Een groot aantal Brough Superiors van eind jaren ’30 zijn om te smullen, evenals de Indians van 1928. Namen als BSA, Gillet, Triumph, Benelli, Excelsior, DKW en BMW lieten de harten van liefhebbers sneller kloppen.

Ik kan onmogelijk alle merken noemen, maar als u volgend jaar in de gelegenheid bent in het eerste weekend van augustus, kan ik u zeker een bezoek aanraden.
Het is vanuit Zeeland bijna 250 kilometer…

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Highland Games by the Sea

09-08-2019 Op 18 augustus 2019 vind de derde editie van Highland Games by the Sea...

De Classic Days op Schloss Dyck 2019

08-08-2019 “Klassiekers van gisteren, mobiliteit van morgen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid