AutoZeelandtest van de BMW Z4 Roadster M40i First Edition

“Supersportwagen”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

We hebben er lang op moeten wachten, maar daar is ie dan. Ooit was de Z3 het voorbeeld van een spannende roadster, daarna hebben de diverse Z4’s geen potten kunnen breken. Deze Z4 maakt ineens alles goed!

Zwartepoorte bestaat 30 jaar en BMW is booming. Bijna 25 jaar geleden testte ik de Z3 die ik toentertijd nog ophaalde op de zaak in de Ruyterlaan. Dezelfde spanning van toen was er dit keer weer, alleen al bij het bekijken van rode bolide.
Verkoopadviseur Jan Godeschalk regelde hem op een stralende zomerdag voor mij.
Gianni maakte de foto’s op de Kerkring in ’s-Heer Abtskerke voor mijn geboortehuis.
Eerst maar naar Knokke….

Expressief Roadsterdesign
BMW werkt al een poosje samen met Toyota. De Z4 is met de Toyota Supra ontwikkeld en ook die coupé is een sportwagen waar je ogen naartoe worden getrokken.
Toen ik de prototypes van de Z4 op de IAA in Frankfurt zag, wist ik al dat het een succesmodel zou worden.
Als je voor hem staat, valt de brede voorzijde op met de zogenaamde doorlopende ‘Clam Shell’ motorkap. De zwarte nierengrille is hier ook gegroeid, net als bij zijn zussen en broers en het spoilerwerk in dezelfde kleur toont agressie…
De adaptieve led-koplampen zijn van een nieuw design voorzien met boven elkaar geplaatste lichtbuisjes.
De zwarte lichtmetalen wielen flatteren: vóór 255/35 R19 Y, achter 275/35 R 19 Y.
Het lijnenspel aan de zijkant is ook heftig, zeker rondom de luchtopening achter het voorwiel.
De designers onder leiding van Adrian van Hooydonk hebben van de kont zijn chocoladezijde gemaakt met een grote, geïntegreerde spoiler en verticale luchtopeningen. De smalle led-achterlichten passen naadloos in het geheel.
Ja en dan het kapje: BMW heeft besloten om afscheid te nemen van een stalen kap, gelukkig! Zo’n linnen kap is punt één veel mooier, punt twee een stuk lichter en ten derde neemt hij nauwelijks plaats in.
Open of dicht: hij blijft verleidelijk mooi. Zelfs de twee rolbeugels zijn designverdacht. Ze dienen optisch om het windscherm te ondersteunen.
Mede door die gewicht besparende maatregelen weegt deze roadster slechts 1577 kilogram en dat is fors minder dan zijn voorganger.

Maatpak
Het plaats nemen in de Z4 is op zich al een feestje. Hoewel er duidelijk meer plaats is dan voorheen, word ik omarmd door de zalige cockpit. Het voelt als een pak dat door een couturier op maat is gemaakt. De beide elektrisch verstelbare leren stoelen met de geïntegreerde hoofdsteunen zitten perfect, mede omdat ze voorzien zijn van verlengers van het zitgedeelte.
Ik kan verschillende zaken kwijt in het net achter de stoelen, waaronder mijn fototoestel. Paspoorten, portemonnee en pasjes passen precies in het opbergvak dat zich tussen de stoelen bevindt en dat ook doorgang geeft tot de kofferruimte. Die is met 281 liter verrassend grote dan bij de voorganger, want daar nam het stalen vouwdak zoveel ruimte in.
Het dashboard is – noblesse oblige BMW– op de chauffeur gericht. Er zijn twee keuzes voor het instrumentenpaneel: het digitale Live Cockpit Professional of de grote analoge klokken. Ik heb het eerste al een paar keer in BMW ’s mogen testen en hoewel het alle informatie in kleur biedt die je maar kunt bedenken, kan ik het soms niet in één keer aflezen. Natuurlijk is het gemakkelijk dat de kaart van de navigatie tussen de snelheidsmeter en de toerenteller verschijnt, maar ik ga liever voor de analoge klokken in combinatie met een head-up display.
Bovendien is er nog het 10,25 inch grote touchscreen op de middenconsole.
Natuurlijk mag de Z4 niet verweten worden dat men alleen analoge klokken aanbiedt en daarmee een roadster van de oude school is, want je moet meegaan met je tijd.
Hoe dan ook, hij is en blijft in mijn optiek een roadster van de oude school en daar moet je niets aan veranderen!

Een motor uit duizenden

Ik zet even wat gegevens op een rijtje:

  • Zescilinder in lijn met turbo
  • Zeven keer gelagerde krukas
  • Twee bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving
  • Vier kleppen per cilinder
  • Vermogen: 340 pk, koppel 500 Nm bij 1600 toeren/min
  • Boring x slag = 82,0 x 94,6 mm
  • Achterwielaandrijving
  • Achttraps automaat
  • Kortom, een uitgangspunt voor heel veel rijplezier…

Hopp hopp hopp!
Eerst het contact aan. De kap heeft slechts 10 seconden nodig om te openen en vouwt zich keurig op en het windscherm plaats ik tussen de rolbeugels. Dat scherm valt daardoor niet op, maar het voorkomt tot 180 km/h heel veel luchtwervelingen.
Vinger op de startknop en de motor komt met een korte schreeuw tot leven. Een ogenblik later word ik verwend met een stationair toerental dat een donkerbruine grom uit de beide uitlaten produceert. Selectiehendel in de D-stand en ik rijd de testdag tegemoet.
De stad uit in de Comfortstand en ik weet dat hij zich netjes en comfortabel kan gedragen. Elke motor heeft tien kilometer nodig om de olie om temperatuur te brengen, dus nog niet op het gas…
Eerst maar eens wat oefeningen op bochtige wegen, jammer dat we hier geen bergpassen hebben…
In de Sportstand laat hij zich van zijn op één na beste kant zien. De allerbeste is de Sport Plusstand, want dan spant hij zijn spieren. De motor brult het uit en ik geeft het sportpaard de sporen.
De vering, de demping, de bak en de motor worden in paraatheid gebracht.
Je voelt niet dat hij doorschakelt, je hoort het alleen maar. De donkerbruine grom gaat over in een machtige brul en hij spurt in 4,7 seconden naar de honderd!
Doortrekken tot de volgende, bijna 90º bocht. De blauwe remklauwen doen waarvoor ze zijn aangenomen, zelfs nog meer dan dat…
Bij het afremmen doet de bak in die Sport-Plusstand, wat ik gedaan zou hebben met de handgeschakelde bak: hij geeft tussengas van trap 8 naar 1.
Een lachende voorbijganger denkt vast dat ik aan het double clutchen ben, het klinkt ook zo ontzettend heftig…
Bochtenwerk is zijn specialiteit en die deel ik graag met hem.
De zalige zespitter hangt feilloos aan het gas en wijst met zijn prachtige geluid alle downsizers naar het land der fabelen. De bak reageert supersnel en heerlijk sportief, de schakelpeddels heb ik pas nodig op de Grimselpas, maar die ligt 800 kilometer verder.
Dat zijn koppel al bij 1600 toeren tot ontwikkeling komt, heeft hij te danken aan de turbo, maar ook aan zijn langeslag, waardoor souplesse gegarandeerd is.
Als we beiden op de Belgische autowegen tot rust zijn gekomen en in de Comfortstand met gesloten kap 120 km/h rijden met nog geen 2000 toeren, word ik aangenaam verrast door het minimale geluid dat hij kan produceren: ik noteer slechts 69 dB(A) en dat is ruim 3 db(A) minder dan bij de voorganger met stalen kap!

Hoewel de nieuwprijs voor de tweeliter viercilinder (197 pk/320 Nm) op € 52.345, - komt en die van zijn zusje ( 2.0 l, 258 pk/400 Nm) op € 55.975,-, ga ik onvoorwaardelijk voor de testauto: € 79.298,-

Conclusie
Wat de toekomst ons ook brengt, voorlopig is deze Z4 een van de fijnste creaties op autogebied, want hij geeft ons alles wat ons tot nu toe geënthousiasmeerd heeft.
Als je geluk zoekt in deze automobiele wereld, hoef je niet ver te zoeken.
Misschien zijn we juist in deze tijd van downsizen en elektrificeren ontvankelijk voor purisme, kracht en de briljante rijeigenschappen van deze Z4.
Een roadster van vroeger voor nu!
Freude am Fahren!

De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

10-10-2019 “Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Nieuwkomers tijdens het introductieweekend bij Tramper

01-10-2019 Het was druk bij Tramper Goes afgelopen weekend. Terecht, want er was veel...

Backstage bij Zwartepoorte + nieuwe modellen

29-09-2019 Zoals elk jaar werden op zaterdag 28 september de deuren bij Zwartepoorte...

De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

27-09-2019 “Sensationeel!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid