AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

“Mega Kilowatten”



Tekst: Rob Srating
Foto’s: Joël Spaeter
Film: Gianni Agosti

Kia zorgt er met deze e-Niro voor dat je geen actieradius-angst meer hoeft te hebben. Hij is in staat om volgende WLTP-norm 455 kilometer te rijden!
Bovendien wordt met de e-Niro een elektrische auto aantrekkelijk, omdat hij namelijk betaalbaar is, ook voor particulieren.
Ik had een hele goede ervaring tijdens het testen…

De Kiadealer voor het grootste deel van Zeeland is al 25 jaar Auto Vermeulen. Het management had toentertijd al fiducie in het onbekende Koreaanse automerk. Inmiddels staat Kia/Hyundai op de vijfde plaats op de wereldranglijst!

E-auto’s
Elektrische auto’s bevinden zich vaker op de inhaalstrook en dat ligt niet alleen aan de geweldige acceleratie. Figuurlijk bedoeld komen er alsmaar meer en dat ligt aan drie dingen: de prijs moet aantrekkelijk en de aandrijving en de actieradius moeten voldoende zijn.
Wat betreft het thema elektrisch rijden was er tot nu toe een tweedeling: een beetje saaie spaarauto’s met weinig actieradius en de grote, dure jongens die allemaal zo rond de ton zitten en waar mensen mee rijden die niet écht op de kleintjes hoeven te letten, zoals Tesla & co.
Maar nu komen Kia en concern-zus Hyundai en die hebben goed werk verricht.

Kia Niro
Deze relatief grote Crossover kwam drie jaar gelden als Plug-in Hybrid op de markt en kon  door zijn uiterlijk, goede rijeigenschappen en voorbeeldige techniek vrijwel onmiddellijk successen boeken. Mede omdat het een goede caravantrekker was, bleek hij een breed kooppubliek te enthousiasmeren.
Het huidige model is vlot en modern. Hij heeft een hoge instap en biedt ruim voldoende plaats aan vijf personen. De stoelen voor zitten uitstekend en bieden goede steun. Het dashboard is overzichtelijk ontworpen en de gebruikte materialen zijn van een hoogwaardige soort en daarmee gaat Kia met de vingers in de neus gelijk op met de Duitse premiumconcurrentie.
Bij een decente facelift werden de voor- en de achterbumper opnieuw gestyled. Bovendien is er optioneel een digitaal dashboard en een groter touchscreen te bestellen.

Kia e-Niro
Uiterlijk verschilt de e-Niro van zijn Plug-in- broer door de dichte ‘Tigernose’ grille en de blauwe accenten aan de voor- en achterzijde.
Ook in het interieur komen we die blauwe kleur tegen in de vorm van bijvoorbeeld de sfeerverlichting en omrandingen. Natuurlijk zijn er wat betreft de bediening ook verschillen, want een elektrische auto is nu eenmaal anders dan een Plug-in-hybrid.

Ik zet eerst maar eens even de technische gegevens op een rijtje:

  • Motor: permanente magneet AC synchroonmotor
  • Maximum. vermogen: 204 pk/150 kW
  • Maximum koppel: 395 Nm
  • Voorwielaandrijving
  • Batterij

-       Voltage: 356 Volt

-       Capaciteit: 180 Ah

-       Energie: 64 kWh

-       Kracht: 170 kW

-       Gewicht: 457 kg

  • Laden

-       Snelladen: 110 km in 15 minuten

-       Normaal thuis of via Wallbox met 32A-aansluiting: 17,8 uur

  • Leeggewicht: 1712 kg
  • Actieradius volgens WLTP-norm: 455 kilometer
  • Maximum snelheid: 167 km/u
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,8 seconden
  • L x b x h = 4.375 x 1.805 x 1, 57 m
  • Wielbasis: 2.70 m
  • Inhoud bagageruimte: 451/ 1405 liter

De actieradius is bij een elektrische auto van levensbelang, want niemand wil op weg naar het werk of naar de bioscoop langs de kant van de weg komen te staan.
Nu heb ik al meerdere elektrische auto’s getest en een paar keer heb ik werkelijk met gekromde tenen achter het stuur gezeten.

Normronde
Je moet met een elektrische auto anders rijden dan met een benzine-of dieselmotor.
Omdat je bij gas inhouden of remmen elektriciteit regenereert, is het bijvoorbeeld zinnig om de kortste en niet de snelste route te kiezen.
Als je van Middelburg naar Domburg rijdt, kies je niet voor de snellere N57, maar voor de route dwars over het eiland met veel bochten en kruispunten.
Ik kan wat betreft de geboden rijmodi kiezen tussen Eco+, Eco, Normaal en Sport.
Omdat ik geen haast heb, kies ik voor Eco+., waardoor de airco automatisch wordt uitgeschakeld. Die airco is een stroomslurper eerste klas, het weer laat het toe, dus dan maar een raampje open.
Ik begin met een actieradius van 368 kilometer.
Na wisselende snelheden heb ik 150 kilometer afgelegd en geeft hij nog 275 kilometer actieradius aan. Dat schept vertrouwen!

Rijdend handelen en sparen
Starten gaat via een start/stopknop. Het instrumentenpaneel licht op. Met de voet op de rem zet ik de draaiknop op de D-stand, handrem eraf en rijden.
Een zacht gezoem wordt mijn deel en zelfs in deze modus komt hij verrassend op snelheid.
Via de beide peddels aan het stuur kan je het regeneratieproces beïnvloeden. Houd je de linker schakelflipper achter het stuur minstens een halve seconde vast, activeer je daarmee de ‘one-peddel drive’ modus. Houd je hem nog langer vast, kun je de auto vertragen tot stilstand, zelfs zonder het rempedaal aan te raken.
Hij remt dan op de elektromotor en de bewegingsenergie stroom terug in de accu’s.
Met de rechter peddel staat het systeem weer in de normale instellingen.
Zo kun je verrassend zuinig rijden en is de actieradius maximaal!
Wanneer je op de autoweg de adaptieve cruise control hebt ingeschakeld, wordt bij afremmen achter een voorligger het regeneratieproces extra geactiveerd.
In de Sportstand worden de aangegeven acceleratiewaarden gehaald en dat voelt écht alsof je een forse duw in je rug krijgt.

Wegligging
Het gewicht van de accu’s en de plaats bepalen voor een groot gedeelte zijn wegligging. Diep beneden ligt het accupakket van 543 kg. Dat betekent dat hij een ultra laag zwaartepunt heeft en nauwelijks overhelt in snel genomen bochten.
Hij veert wat steviger dan zijn Plug-in zus en de elektrische besturing geeft ook iets minder melding over het wegdek.
In de praktijk zal hij een plezierige reiswagen zijn, met name omdat hij zoveel ruimte biedt. Daar komt nog bij dat hij nauwelijks windgeruis veroorzaakt en dat valt extra op, omdat er geen motorgeluid is. Dat is dan weer lastig om fietsers te passeren, want die horen de e-Niro niet aankomen.

Tot slot
De watergekoelde tractiebatterij van de e-Niro laat zich in de winter voorverwarmen: ligt de auto aan de kabel, dan kan ook bij lage temperaturen de batterij worden verwarmd en daarmee op optimale bedrijfstemperatuur worden gebracht.

Conclusie
De Kia e-Niro kan overtuigen. Een absoluut fantastische actieradius maakt hem tot een normale gebruiksauto met een zeer acceptabele prijs: vanaf € 42.510,-!
De 204 pk sterke motor geeft rijplezier, maar kan ook heel zuinig zijn.
Als bonus geeft Kia als enige automerk 7 jaar garantie, ook op de batterij!

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Highland Games by the Sea

09-08-2019 Op 18 augustus 2019 vind de derde editie van Highland Games by the Sea...

De Classic Days op Schloss Dyck 2019

08-08-2019 “Klassiekers van gisteren, mobiliteit van morgen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid