AutoZeelandtest van de Renault Clio TCe 100 Intens

“Succès assuré”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De vijfde generatie Clio borduurt voort op de laatste versie, maar is echter compleet vernieuwd.
Hij is op heel veel punten verbeterd en is klaar om weer de meest verkochte Renault te worden.
Van de Clio zijn er namelijk de afgelopen dertig jaar meer dan 15 miljoen verkocht!

De verkoopéquipe van Auto Kievit in Goes had me tijdens mijn vakantie al laten weten dat de nieuwe Clio gearriveerd was. Hij stond vervolgens keurig voor me klaar en hij heeft me gaandeweg overtuigd van zijn vele kwaliteiten.

Design
Toen de laatste Clio zeven jaar geleden verscheen, was daar al duidelijk de hand van de Nederlandse chefdesigner Laurens van de Acker te zien. Het model groeide uit tot een van de meest succesvolle modellen van Renault en hij bleef ook in zijn nadagen gewoon goed verkopen.
Een belangrijke reden voor Renault om het nieuwe model een zachte evolutie te laten ondergaan, waarbij de stijlelementen en de proporties gehandhaafd bleven. Toch is bijna alles nieuw: het platform, de aandrijving en het interieur.
Hij ziet er spannend uit, zeker in een felle kleur, zoals het Orange Valencia.
De grote rombus wordt omsloten door typische full-led Renaultkoplampen die één geheel met de carrosserie vormen. Hij heeft welhaast sensuele vormen, een dynamisch profiel en scherp gesneden flanken met het inmiddels kenmerkende vouwtje boven de drempel.
Ook de achterzijde is ook geweldig gerestyled en een foto schuin van achteren genomen laat de coupévorm nóg beter zien, temeer daar de handgreep om het achterportier te openen geïntegreerd in de C-stijl is geplaatst.
Tot slot de lichtmetalen wielen: ze draaien mooi naadloos in de decent uitgeklopte spatschermen.

Meer ruimte
Hoewel hij 12 mm korter is dan zijn voorganger, is het ontzettend knap dat men meer ruimte heeft gecreëerd in het interieur. Dankzij smallere voorzittingen hebben de achterpassagiers 2,6 cm meer beenruimte en ondanks de aflopende daklijn komt het hoofd ook niets tekort.
De kofferruimte werd met 40 liter vergroot tot 340 liter en als de leuningen worden omgeklapt ontstaat er zelfs een ruimte van 1096 liter!
De koffer heeft een dubbele bodem en in het interieur zijn er heel wat opbergruimtes verschenen die bij elkaar ook nog eens goed zijn voor 26 liter! 

Hoogwaardig
Het is te prijzen dat Renault zoveel aandacht heeft besteed aan de materialen op het dashboard, de middenconsole en de portieren. In deze klasse is de Clio een voorbeeld voor anderen, want de zachte oppervlakken voelen aangenaam aan en zelfs de harde kunststofsoorten zijn van een plezierig materiaal.
Het is ook allemaal solide en netjes afgewerkt. De sfeerverlichting draagt bovendien bij aan het wellnesskarakter in deze esthetisch verantwoorde omgeving.

Hightech
Op de middenconsole staat een 7 inch, of zelfs optioneel een 9,3 inch groot TFT touchscreen met een EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem. Dat laatste scherm is dus 23,6 cm lang! Het laat zich als een tablet bedienen. De Clio is eigenlijk altijd online en dat is in deze klasse bij de concurrentie zeker niet standaard…
Dankzij de camera met 360º zicht wordt via EASY DRIVE rijhulpsystemen het rijden en parkeren een stuk gemakkelijker.
Onder het display wordt de klimaatbeheersing gemakkelijk bediend door draaiknoppen, simpel en gemakkelijk.
Ook de drukknoppen leveren geen problemen op. Eén van die knoppen is voor de… 

Multi Sense
De Multi Sense is een systeem om te kiezen tussen drie rijmodi: Eco, Sport en My sense.
De Eco modus is gericht op energiebesparing. De besturing is soepel; de versnellingsbak en de motor zijn zó ingesteld dat er minder brandstof wordt verbruikt. De airconditioning en de verwarming worden alleen gebruikt als het nodig is.
Bij de Sportmodus reageren de motor, de versnellingsbak, de stuurbekrachtiging en het elektronisch stabiliteitsprogramma directer.
Bij de stand My sense kunnen de sfeerverlichting, het comfort en het motorgeluid handmatig worden ingesteld.
Al deze handelingen worden op het instrumentenpaneel zichtbaar gemaakt.

Stiller en krachtiger
Onder de motorkap huist bij de testauto een 999 cc grote driecilinder turbobenzinemotor die 100 pk levert en een koppel heeft van 160 Nm bij 2750 toeren/min.
Van begin af aan valt me op dat de driepitter een stuk stiller is geworden. Bij een koude motor hoor je hem nog even, maar allengs draait hij voorbeeldig rond. Zeker in de sportstand is hij erg levendig en hij heeft voor de acceleratie van 0-100 km/h dan ook 11,8 seconden nodig. De versnellingspook is verlengd, pakt daardoor beter aan en de bak schakelt als in Franse boter. Jammer is wel dat het maar een vijfbak is, want bij 130 km/h draait hij iets meer dan 3000 toeren en dat is eigenlijk teveel.
De manuele zesversnellingsbak is echter voorbehouden aan de diesel.
Toch viel me het gemiddeld testverbruik niet tegen: 4,4 liter/100 km!
Hij is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. Renault heeft een prima compromis gevonden tussen comfort en dynamiek: hij laat zich in snel genomen bochten vrijwel neutraal besturen.

5 sterren voor de crashtest
De Clio mag zich verheugen op een geslaagde crashtest: volgens de Euro NCAP crashtest verdient hij 5 sterren, zowel in tests bij frontale botsingen als die van de zijkant.

Alle Clio’s
De beschreven 100 pk driecilinder is de eerste in de rij, gevolgd door een viercilinder turbo benzinemotor met 1330 cc en 130 pk/240 Nm. Deze is gekoppeld aan een 7-traps dubbele koppelingsautomaat.
Dan is er nog een diesel leverbaar: 1461 cc, 85 pk/220 Nm, uiteraard Euro 6d.
Er zijn vijf versies: Life, Zen, Intens, R.S-Line en Initiale Paris.
De meest complete en luxe versie heet dus Clio Initiale Paris, luxer en chiquer kan je je niet voorstellen…

Conclusie
Renault heeft alle zwakke eigenschappen van de voorganger aangepakt en het resultaat mag gezien worden: hij is volwassener en hoogwaardiger geworden!
Het blijft een charismatische en dynamische auto die de titel: succès assuré (succes verzekerd) met opgeheven hoofd mag dragen!

De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

10-10-2019 “Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Nieuwkomers tijdens het introductieweekend bij Tramper

01-10-2019 Het was druk bij Tramper Goes afgelopen weekend. Terecht, want er was veel...

Backstage bij Zwartepoorte + nieuwe modellen

29-09-2019 Zoals elk jaar werden op zaterdag 28 september de deuren bij Zwartepoorte...

De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

27-09-2019 “Sensationeel!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid