AutoZeelandtest van de Audi e-tron 55 Quattro

“Audi goed op st(r)oom”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Een grote actieradius, een adembenemende acceleratie en snelle laadmogelijkheden. Audi heeft wel even op zich laten wachten met de e-tron, maar daar is ie dan met zijn twee elektromotoren die samen 408 pk leveren.

Niet alle vernieuwingen bij Audi verdienen de slogan: ‘Voorsprong door techniek’, maar bij de nieuwe e-tron slaat het Beierse automerk uit Ingolstadt de spijker op zijn kop. Het heeft wel even geduurd, maar de voorsprong zit hem niet in de tijd, maar vooral in het feit dat hij beter is dan alle anderen.

De Zeeuwse Audidealer Poppe is dan ook erg blij met deze elektrische aanwinst en de orderportefeuille is al aardig gevuld!

Technische gegevens:

  • Twee asynchrone elektromotoren
    -       Op de vooras: 184 pk/309 Nm
    -       Op de achteras: 224 pk/355 Nm
    -       Systeemvermogen: 408 pk/664 Nm
  • Vierwielaandrijving
  • L x b x h = 4.90 x 1.93 x 1.63 meter
  • Wielbasis: 2.93 meter
  • Gewicht: 2598 kilogram
  • Actieradius: 417 kilometer WLTP
  • Oplaadtijd bij 150 kW laadpunt: 30 minuten
  • Thuis opladen met 11 kW in 9 uur en vanaf eind 2019 met 22 kW in 4,5 uur
  • Adaptieve luchtvering
  • Cw-waarde 0,28
  • Maximum trekgewicht: 1800 kg
  • Acceleratie 0-100 km/h in 5,7 seconden
  • Kofferruimte: 660 - 1725 liter

Typisch Audi
Hij wordt in een nieuwe, energie-neutrale fabriek in Brussel geproduceerd.
De grote e-tron is onmiddellijk als een lid van de Audifamilie te herkennen. Hij zit qua grootte precies tussen de Q5 en de Q8 in. Voor zo’n forse auto heeft hij een schitterende cw-waarde van 0,28. Bij de versie met de virtuele buitenspiegels is het zelfs 0.27! Ik kom op die noviteit straks op terug.
Audi heeft ervoor gekozen om hem toch een singleframe grille mee te geven en geen plastic neus zoals bij Tesla. Daardoor ziet hij er niet zo ‘elektrisch’ uit en smoelt hij eigenlijk heel goed.
Men heeft niet teveel met chroom gesmeten, maar het overal decent toegepast. Vooral de omlijsting van de zijruitpartij is vooral bij donkere koetswerkkleuren esthetisch verantwoord.
Audi heeft jaren geleden de led-dagrijverlichting als eerste ingevoerd en nog steeds onderscheidt die verlichting zich, ook bij deze e-tron. Ook de achterlichtversie is mooi, zeker in combinatie met de pulserende clignoteurs.
De grote, in het oog springende lichtmetalen wielen ( 255/50 R20H) passen naadloos in de uitgeklopte wielkasten en de gele remklauwen schemeren mooi tussen de spaken door…

Virtuele buitenspiegels
Op de testauto waren normale spiegels gemonteerd, maar optioneel zijn er virtuele buitenspiegels verkrijgbaar. De progressieve wereld in zijn puurste vorm!
High-res camera’s vervangen de gebruikelijke buitenspiegels. In de showroom bij Auto Poppe maak ik kennis met dit fenomeen. De camera’s versturen een glashelder beeld naar hoogwaardige OLED-touchscreens in het interieur. Ze worden geprojecteerd links en rechts op de bovenkant van de portieren. Hoewel ik er niet mee heb gereden, lijkt me dat je er erg aan moet wennen.
Achteropkomend verkeer, maar ook stoepranden zijn veel beter te zien, ook bij slecht weer. Ik hoop binnenkort met zo’n uitvoering te gaan rijden.

Digitaal
Het dashboard is hoogwaardig met prachtige materialen die haptisch een hoogstandje vormen, of dat nu geborsteld mat aluminium is, plataan- of essenhout, het ziet er allemaal schitterend uit. Voorts kun je kiezen uit standaard,- sport-, of comfortstoelen. De sfeerverlichting maakt het wellnessgevoel compleet.
De MMI touch-response en de Audi virtual cockpit bestaan uit 10,1” en 8,6” touchscreens voor de bediening en weergave van infotainment, comfortfuncties en bestuurdersassistentsystemen.
De stoelen in de testauto zitten werkelijk perfect en ook achterin is er dankzij de enorme wielbasis plenty ruimte. 

Bewust sparen
In een elektrische auto rijd je anders. Ik heb er al heel wat getest en ik betrap me erop dat ik veel bewuster probeer om zuiniger te rijden. Ik kreeg hem volledig opgeladen mee en het display gaf aan dat ik een actieradius van 320 kilometer had. Waarom geeft de fabriek dan volgens de WLTP-norm 417 kilometer actieradius aan?
Dat komt, omdat er de dagen voor mijn test flink met de e-tron is geaccelereerd. Ga je bewust zuinig rijden, reset hij gaandeweg. Op weg naar Dordrecht met een gemiddelde snelheid van 100 km/h op de cruise tussen Goes en Bergen op Zoom werd de actieradius vergroot tot 370 km! Omdat de testauto van een adaptieve cruisecontrol was voorzien, heb ik bij deze zuinigheidsronde voorkomen dat hij afremde voor een voorligger.
Ik moet ook bekennen dat ik de airco heb uitgeschakeld, want dat is een forse stroomverbruiker. Bovendien regenereert hij stroom door gas in te houden of te remmen. Ook kan je het regeneratieproces stimuleren door de flippers aan het stuur te activeren.

Comfort
De zware Audi heeft een laag zwaartepunt dankzij het gewicht van het accupakket. Daardoor heeft hij voor een SUV een fantastisch wegligging. Hij helt nauwelijks over in snel genomen bochten en de besturing is voorts direct en precies. Hij ontpopt zich als een fijne reisauto die bijzonder comfortabel is, mede door de adaptieve luchtvering die oneffenheden in het wegdek keurig gladstrijkt.
Na terugkeer uit Dordrecht dan toch maar eens even die superacceleratie uitgeprobeerd: het is werkelijk sensationeel zoals die ruim 2,5 ton wegende SUV vooruit wordt gestuwd. Je waant je in een vliegtuig, zó word je in de kussens gedrukt!
5,7 seconden van nul tot honderd, spectaculair!

Audi e-care
Het is belangrijk dat de e-tron in topconditie is en blijft en daarom biedt Audi de e-care aan. Dat houdt in:

  • 6 jaar kosteloos fabriek-voorgeschreven onderhoud en APK
  • 8 jaar fabrieksgarantie op de accu
  • 2 jaar fabrieksgarantie
  • Mobiliteitsgarantie
  • Online map updates
  • Audi e-tron gebruikerstraining

Conclusie
Een bloedsnelle, maar ook zuinige en efficiënte SUV met een grote mate van comfort, een hoogwaardig interieur en talloze veilige assistentsystemen zijn kenmerken van deze Audi e-tron die de slogan ‘Voorsprong door techniek’ absoluut waarmaken. Vanaf € 84.100,-

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Highland Games by the Sea

09-08-2019 Op 18 augustus 2019 vind de derde editie van Highland Games by the Sea...

De Classic Days op Schloss Dyck 2019

08-08-2019 “Klassiekers van gisteren, mobiliteit van morgen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid