Oldtimer in Obwalden (O-iO)

Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli en hun crew tijdens het pinksterweekend de O-iO, wat staat voor Oldtimer in Obwalden.

Tekst en foto’s: Rob Strating 

Obwalden is een klein kanton in midden Zwitserland, tussen Luzern en Interlaken.
Onder de 540 deelnemers zagen we de meest uiteenlopende oldtimers, klassiekers, oude vrachtwagens, bussen, motoren, brommers en tractoren, kortom een feest voor liefhebbers van rijdend erfgoed!
’s Avonds maakte het Zwitserse Journaal gewag van het spektakel en men noemde het de grootste oldtimermeeting van Zwitserland.

Als enige Nederlandse autojournalist was ik uitgenodigd om ten eerste een reportage te maken en ten tweede mee te rijden met de rit in mijn Mercedes-Benz 300 CE van 1991.

Gehonoreerd
Op pinksterzaterdag waren de weergoden ons meer dan goed gezind: stralend zomerweer aan de Sarnersee! ’s Middags konden we deelnemen aan korte ritten o.a. naar het nabijgelegen Stans. De volgende dag verlieten we Sarnen om een rit te maken naar Beromünster. De ouderen onder mijn lezerspubliek herinneren zich ongetwijfeld vast nog wel die naam: Beromünster stond op de oude Philips radio’s als Zwitserse zender op de middengolf.
De vele honderden toeschouwers bewonderden al flanerend door de historische binnenstad al die tot hoogglans opgepoetste, prachtige exemplaren van de ruim honderd jaar aan automobielgeschiedenis.
O-iO-organisator Ruedi Müller werd op zaterdagmiddag door Jürg Berlinger,  burgemeester van Sarnen geëerd met de cultuurprijs van de stad en het kanton: “Ruedi Müller heeft het gepresteerd om onze stad en het kanton met deze organisatie op de Zwitserse kaart te zetten!”   

600_schermafbeelding_2019_06_20_om_08_51_17.png

Gevarieerd cultureel erfgoed
Het bijzondere van dit oldtimerevenement is wel de verscheidenheid van de voertuigen. Daar zijn bijvoorbeeld de Saurer, Berna en FBW-vrachtwagens. Allemaal Zwitserse producten van merken die allang niet meer bestaan. Saurer heeft het nog het langst volgehouden, maar eind jaren ’80 was het ook voor dit gerenommeerde merk voorbij. Men zegt hier in Zwitserland: “Saurer is ten onder gegaan aan zijn eigen succes. Ze waren stomweg onverslijtbaar!” Vooral de ‘Schnauzes’, zoals de torpedofronts heten, waren plaatjes van vrachtwagens.
De bussen deden daar niet voor onder. De gele Alpenwagen van 1938 is een bus van de Zwitserse post die voorzien was van een roldak over de gehele lengte. Als je met zo’n bus bij prachtig weer een Alpenpas reed, had je een formidabel uitzicht en je rook al die luchten die bij Zwitserland horen, zoals het geurend hooi, maar natuurlijk ook de pas gemeste weilanden…
De donkerrode is een touringcar, evenals de rode frontstuur uit 1939 met een carrosserie van Ramseier + Jenzer. De oudste is er een van 1921 en natuurlijk werd ook die ingezet voor zogenaamde Taxifahrten op zaterdag en zondag.
Motorfietsen en brommers waren ook van de partij, evenals oude tractoren. De Lanz Bulldog werd ooit ingezet als ‘Zugmaschine’, een fenomeen hier in Zwitserland om meerdere karren te trekken. Hij heeft dan ook geen tractor-, maar vrachtwagenbanden. Tractormerken als Hürlimann en Bührer kom je alleen in dit land tegen. Ook de ultrakorte groene Saurer is een variant van een ‘Zugmaschine.’

Stoom of stroom?
In het begin van het automobiele tijdperk heeft men veel geëxperimenteerd met zowel stoomwagens als voertuigen met een elektrische aandrijving. Dat de benzine- en later dieselmotoren het zijn gaan winnen, heeft zeker te maken met de actieradius.
De oudste deelnemer was een Locomobile steamcar uit 1900. De eigenaar reed verschillende keren het hele stadje Sarnen door. Hij moest daarbij veelvuldig gebruikmaken van de stoomfluit, want je hoorde hem nauwelijks aankomen.
Datzelfde probleem hadden de beide elektrische deelnemers: daar was de Detroit Electric uit 1918. Hoewel de eigenaar beweerde dat hij een actieradius van 100 kilometer had, werd hij op weg naar Beromünster toch getrokken door een Tesla..
De Tribelhorn vrachtwagen van de Eptinger minerale bronnen stamde ook uit 1918. De beide elektrische voertuigen toeterden met een blaasbalghoorn.

600_schermafbeelding_2019_06_20_om_08_53_21.png

Bijzondere automobielen
In elk land zie je toch weer andere en vooral bijzondere voertuigen, zo ook hier in Zwitserland. Ik maak een willekeurige opsomming: daar was de Citroën DS Coupé Le Léman van Henri Chapron uit 1967, een aparte creatie die veel bewondering oogstte. Logisch, want er zijn er slechts 8 van gemaakt!
Wat dacht u van de blauwe vooroorlogse Citroën 11 BL cabriolet? Ik heb die auto zes jaar geleden nog zien racen op de Klausenpas!
Een wel heel zeldzame koets was de Martini Double Phaeton uit 1906. Een Zwitsers merk met een Britse carrosserie van Thorn. De auto behoorde destijds toe aan de Belgische koning.
Daar was de Lincoln Zephyr Roadster waarmee races werden gereden in de USA in 1937.
De Opel Geländesport van het carrosseriebedrijf Autenrieth uit Darmstadt stond in 1936 op de IAA in Frankfurt. Er werden zogenaamde ‘Zuverläsigkeitsfahrten’ mee gemaakt. Betrouwbaarheidsritten op passen zoals de Gross Glockner. De 2500 cc  zespitter kennen we uit de Kapitän en de Admiral van voor de oorlog. Van de 15 geproduceerde Geländesports is dit de enig overgeblevene. Dat komt, omdat de vader van de huidige eigenaar een ingenieur bij Opel was en de aparte Opel na de oorlog gebruikte om zijn zweefvliegtuig te trekken.
Van een totaal ander kaliber is de Oldsmobile Cutlass 442 uit 1970. De cijfers 4-4-2 stonden voor een vierbak met vloerschakeling, een viervoudige carburateur en een dubbele uitlaat. Op de 500 mijls-race van Indianapolis in dat jaar was deze kanjer met zijn big block V8 van 7456 cc en 370 pk de pacecar. Er zijn er slechts 515 van geproduceerd!
De Alvis 4,3 litre heb ik ook zien racen op de Klausenpas. Hij heeft een 4387 cc grote zescilinder met drie SU-carburateurs.
De Bentley 8 litre Le Mans is natuurlijk ook niet te versmaden, let eens op zijn machtige horizontale uitlaat…
Tot slot de Fiat Ardita 2500. Waar zie je in Nederland nog zo’n bijzondere Fiat uit 1936 in deze staat?

Verdwenen merken
Vooral veel naoorlogse Engelse automerken hebben vaak door mismanagement het loodje moeten leggen.
De Austin A40 kwam in 1947 als eerste nieuw naoorlogs model uit. Hij had een gestroomlijnde carrosserie en heette als tweedeurs Dorset en als vierdeurs Devon.
De MG 1100 en 1300 waren een gevolg van ‘Badge Engineering’. Ze waren wat chiquer uitgevoerd dan hun zussen, de Austin en de Morris. Ze hadden wel de aparte en comfortabele Hydrolastic vering.
De Sunbeam Alpine, een mooie tegenhanger van de MGA, had een zelfdragend koetswerk, draairaampjes en moderne motoren. De Tiger was zelfs met een V8 uitgerust.
De Triumph GT6 was een coupé van de Spitfire met de zescilinder uit de Triumph Vitesse.
De naam Magirus komt alleen nog voor bij brandweerladders, maar ik weet nog dat de bijzonder gestroomlijnde vrachtwagens en bussen rondreden. Ze hadden luchtgekoelde dieselmotoren en ze ‘joelden’ als ze toeren maakten. Het logo is de gestileerde toren van de Münster in zijn geboortestad Ulm.
De Saab Sonett is in 1966 als tweetakt-coupé uitgebracht en kreeg in 1970 dit model met een Taunus V4 onder zijn motorkap.
DeLorean blijft een bijzondere coupé met zijn roestvrijstalen carrosserie getekend door Giugiaro. De V6 van Renault had nog wat kinderziektes, maar het chassis van Lotus zorgde voor een goede wegligging. Problemen met de financiering leidden tot het vroegtijdig einde van het project.
De Nash Six uit 1930 had drie versnellingen, remmen op alle vier de wielen en een thermostaat gestuurde radiator.

Ik heb nog veel meer stof om te vertellen, maar ik laat het voorlopig hierbij. We kijken terug op een geweldig pinksterweekend met heel veel mooi en indrukwekkend automobiel erfgoed!

Volgend jaar organiseren Ruedi Müller en Ruth Iseli weer zo’n schitterend spektakel op 30 en 31 mei 2020!

AutoZeelandtest van de Audi e-tron 55 Quattro

11-07-2019 “Audi goed op st(r)oom”

Auto Poppe neemt Auto Melse Goes over

04-07-2019 Per 3 juli heeft Auto Poppe BV, Zeeuwse autodealer van Volkswagen,...

BMW ZWARTEPOORTE 30 JARIG JUBILEUM

02-07-2019 Zwartepoorte bestaat 30 jaar

Oldtimer in Obwalden (O-iO)

20-06-2019 Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid