AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

“Viking from the USA”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De eerste Volvo made in the USA! Hoewel sedans niet meer zo populair zijn, ga ik weer een lans breken voor deze mooie Zweed.
Hier staat een automobiel met heel veel potentie!

Volvo is eigenlijk altijd een eigengereid automerk geweest. Bijzondere modellen, veiligheidsvoorzieningen in een tijd dat nog niemand daaraan dacht, betrouwbare vijfcilindermotoren, als eerste merk de diesel afzweren en met de Chinese suikeroom Geely weer Zweedser dan ooit.
De Zeeuwse Volvodealer Cappendijk met vestigingen in Terneuzen en Goes presenteert met trots de nieuwe S60!

Balans, schoonheid en dynamiek
Vraag een willekeurige designer welke auto hij het liefst ontwerpt en hij zal antwoorden: “Een sedan en een coupé!”
Geen SUV dus? Zeker niet, want dan ben je als ontwerper aan handen en voeten gebonden en dat staat de creativiteit in de weg.
Robin Page is Senior Vice President Design bij Volvo Cars: “De S60 is een auto waarin balans, schoonheid en dynamiek samenkomen. Hij is laag en strak en heeft een aanwezigheid die met geen enkele andere premiumsedan is te vergelijken.
We hebben geprobeerd om hem een eigentijds Scandinavisch design met een dynamische touch mee te geven.
Sommige auto’s van de concurrenten hebben een drukke afwerking. Die van ons is eenvoudig en plastisch!”

Atletisch
Het begint al met de stoere, horizontale koplampen die de tot in detail afgewerkte grille omvatten. De dagrijverlichting deelt hij met alle andere broers en zussen: een gestileerde hamer van Thor. Bij Cappendijk hebben ze de testauto een volledig zwarte schoonheidsbehandeling gegeven middels de ‘Exterieur Styling Kit.’ De grille maakt daar ook deel van uit. Het kleine witte blokje van Polestar komt daarom heel goed uit. ‘Polestar Engineered’ staat er op de achterzijde en daar kom ik natuurlijk op terug…
De gladde neus en de gespierde stroomlijn levert een prachtige CW-waarde op van 0,27 en ook die waarde bereik je nooit met een SUV.
Daar zijn de knappe vouwen in de flanken en de schitterend geboetseerde grote lichtmetalen wielen (245/35 R 20 W) die daardoor naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten lijken te draaien.
Volvo heeft het over zijn gebogen ‘schouders’ boven de achterwielen. Ik noem het liever een forse heuppartij die dynamiek onderstrepen. Alweer is Volvo erin geslaagd om de achterkant zijn chocoladezijde mee te geven. Vooral schuin van achteren is dat goed te zien. De geïntegreerde spoiler geeft hem niet alleen downforce, maar helpt ook die uitgekiende aerodynamica te realiseren.
Hier vinden we ook de enige chroomaccenten: de letters Volvo, T5 en de dubbele uitlaatpijpen.
Hij groeide ten opzichte van zijn voorganger vooral in de lengte: 4.76 m( + 12,6 cm).
Ook de wielbasis nam toe: 2.87 m (+ 9,6 cm). Hij werd ook lager: 1.43 m (- 5,3 cm).
Tot slot de kofferruimte: 442 liter (+ 62 liter).

Briljant
Volvo heeft niet alleen een naam te verliezen op het gebied van veiligheid, ook wat de stoelen betreft heeft het Zweedse merk een faam opgebouwd. Ik herinner me de Amazone uit 1966 die ik als negentienjarige vicevoorzitter van de Jeugd Automobiel Club voor een lezing vergeleek met de Opel Rekord van mijn vader. De stoelen van de Volvo waren zo veel beter gevormd dan die van de Opel. Er zaten al hoofdsteunen in en hij had veiligheidsgordels!
De S60 is gezegend met briljante leren zetels die niet alleen overal perfecte steun, maar tevens een bijna verslavend comfort bieden. De zittingverlengers zijn daarbij ideaal en ik had dan ook geen last van mijn hamstrings.
Op mijn testrit naar onze oosterburen stapte ik na een rit van meer dan drie uur fit en uitgerust uit, ik zou die stoelen eigenlijk in mijn woonkamer willen zetten...
Zelfs achterin heeft Volvo het voor elkaar gekregen de voorgevormde zitplaatsen zó te creëren dat je je in een fauteuil waant. Ondanks de aflopende daklijn hebben langere mensen nog steeds voldoende hoofdruimte. Dankzij de verlengde wielbasis hebben ook de benen geen enkele reden tot klagen.
Het dashboard is voorzien van premium materialen en Volvo heeft zich bekwaamd om vrijwel alle bediening te concentreren in het 9 inch grote touchscreen. Dat vergt een studie vooraf, want tijdens het rijden op zoektocht te gaan, is geen optie.
Als je er eenmaal mee kunt omgaan, is het een fluitje van een cent. Het scheelt in ieder geval een hoop bedieningsknoppen. 

De techniek

  • Tweeliter viercilinder turbo benzinemotor
  • Vermogen: 250 pk, (253 pk Polestar Engineered)
  • Koppel: 350 Nm vanaf 1800 toeren/min (400 Nm Polestar Engineered)
  • Boring x slag = 82 x 93,2 mm
  • Voorwielaandrijving
  • 8-traps automaat
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7 seconden
  • Topsnelheid: 240 km/h
  • Tussenacceleraties:

-       60-100 km/h: 3,6 seconden

-       80-120 km/h: 4,6 seconden

Rijmachine
De testrit naar Duitsland was een perfecte graadmeter voor deze Volvo. Wat een buitengewoon fijne reisauto is dat!
Eigenlijk klopt bij deze S60 alles: de motor is stil, de carrosserie eveneens, want ik noteerde bij 130 km/h slechts 69 dB(A) en bij 160 km/h 72 decibellen en da’s echt niet veel. De acceleratieproeven worden in de Sportstand gemeten, maar op de autoweg met ingeschakelde adaptieve cruise control heb ik de Ecostand gebruikt. De motor is geweldig soepel en dat heeft direct te maken met aan de ene kant de onmisbare hulp van de turbo, maar aan de andere kant zijn langeslagprincipe. Een lange slag levert namelijk souplesse op.
Er was weinig wind en ik haalde bij tijd en wijle een gemiddelde van 1 op 14. Het gemiddeld testverbruik kwam uiteindelijk neer op 1 op 11. Ook al weer verrassend, want de Volvo weegt toch 1622 kilogram.
Hij stuurt precies en geeft een keurige terugmelding over welk wegdek ik rijd. Hoewel de gewichtsverdeling voor/achter 57,7 – 42,3 % is, legt hij bij snel genomen bochten een verreweg neutraal wegliggingskarakter aan de dag. Dat verwacht je bij een achterwielaangedreven auto, maar niet bij deze Volvo met voorwielaandrijving, waarbij je vrijwel altijd onderstuur tegenkomt. Het is haast ongelooflijk, zo strak deze S60 stuurt. Dankzij de lage banden ligt hij 12 mm lager dan andere uitvoeringen en dat merk je eigenlijk meteen bij dit soort proeven.
Dat die lage banden het comfort beïnvloeden, is logisch. Slechte wegen, putdeksels en dwarsnaden worden zowel akoestisch als voelbaar doorgegeven, maar ik heb het niet als hinderlijk ervaren. Eigenlijk is hij op zo’n  lange afstand plezierig comfortabel.

Safety first
Dat deze Volvo alle bedenkbare passieve en actieve veiligheidssystemen bezit, spreekt voor zich. Noblesse oblige!
Volvo gaat er vanuit, dat je zelfs ernstige calamiteiten altijd overleeft. 

Conclusie
De S60 is een échte Volvo, zoals je kan verwachten: veilig, stijlvol, veilig, een reislimousine, veilig, solide en nog een keer bijzonder veilig.
Wat ik niet had verwacht is zijn uitnemende wegligging waarbij hij zich haast lichtvoetig laat besturen…
Welkom S60 in het premiumsegment!

En dat met een instapprijs van € 48.995,-!

BMW Welt & BMW Museum München

09-09-2019 “Elke seconde een belevenis!”

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Highland Games by the Sea

09-08-2019 Op 18 augustus 2019 vind de derde editie van Highland Games by the Sea...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid