AutoZeelandtest van de DS 3 Crossback Pure Tech 130 Automatic Grand Chic Opéra

“Charismatisch godinnetje”

600_schermafbeelding_2019_08_15_om_15_39_52.png

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Mark de Rooij

DS is het premiummerk van de PSA-groep. Na de DS 7 Crossback volgt nu de tweede volledig nieuwe DS 3 Crossback. Een extravagante eend in de SUV-bijt. 

De DS-Store aan het Spinveld in Breda is de officiële dealer voor DS Automobiles voor een groot deel van Brabant en Zeeland. Store manager Bart Melisse regelde de DS 3 Crossback voor mij in Bleu Millenium met een zwart dak.
De DS Store is inmiddels helemaal klaar en bestaat uit een futuristische showroom, het premiummerk DS waardig!

La déèsse
Op de Parijse salon in 1955 stond de meest sensationele auto die de wereld na de oorlog te zien gekregen heeft: de DS 19.
Hoewel Citroën in de loop der decennia leuke namen had verzonnen voor haar modellen zoals bijvoorbeeld Rosalie, was DS eigenlijk een serienaam.
Hij kreeg in Nederland al gauw de bijnaam snoek of strijkijzer, maar als de Fransen DS uitspreken, klinkt het als déèsse en dat betekent godin!
Een veel waardiger naam had zij niet kunnen krijgen!
Het persoonlijk voornaamwoord dat bij de DS 3 hoort is dan ook zij…
Dat ze bovendien van adel is zie je aan haar achternamen Grand Chic Opéra.

Verleidelijk
De DS 3 Crossback is gebouwd op het nieuwe onderstel van de PSA-groep, dat ook gebruikt gaat worden voor de Opel Corsa, de Peugeot 208 en de toekomstige 2008.
Het bijzondere van dit onderstel is dat het volledig berekend is op de elektrische versies, zonder dat het binnenruimte kost.

Ik krijg de extravagante Française maagdelijk mee met nauwelijks kilometers op de teller. Het bijzondere blauw staat haar goed. Haar zwarte dakje lijkt te zweven, een designtruc door de stijlen ook in zwart uit te voeren. De  haaienvin achter de B-stijl deelt ze met haar kleine zusje, de DS 3.
Ze heeft een eigenzinnig gebeeldhouwde iconische grille en de bijzondere combinatie van de DS Matrix-led-vision koplampen, bestaande uit geboetseerde lichtkristallen plus de gestileerde, verticale dagrijverlichting, zorgen voor een oogopslag die je nooit meer vergeet!
De sensuele welvingen in de flanken eindigen bij een prachtige heuppartij met de smalle led-achterlichten die in feite ware sculpturen zijn met een hoge esthetische waarde.
Zodra je met de sleutel in je zak langs de mooie dame loopt, nodigt ze je uit om de portieren te openen, want de handgrepen klappen elektrisch uit.
Ze provoceert, ze polariseert en ze verleidt je waar je bij staat…

Apart en edel
Om de stad Parijs te eren is het interieur van de DS 3 Crossback trouw aan de designfilosofie van DS: met een van de DS Inspirations kan men het interieur aan een persoonlijke smaak aanpassen.
De Inspirations heten Opéra, Rivoli, Bastille en Performance.
Het interieur ademt een chique raffinement. De zwarte, ‘Noir Art Basalte’ nappaleren  stoelen met horlogebandmotief zijn zo comfortabel, omdat ze op een innovatieve manier voorzien zijn van schuimmateriaal met een dubbele dichtheid.
Niet alleen is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar, facultatief wordt je rug ook gemasseerd…
Dat er veel zorg is besteed aan de keuze van de materialen, zie je meteen aan het hoogwaardige Beierse leer op het dashboard, aan de Point Perle-stiksels op de portieren, aan het geguillocheerde ‘Clous-de-Paris’-motief van de schakelaars op de middenconsole en aan de harmonische designambiance van leer, chroom en aluminiumaccenten.
Een zintuigelijke ervaring is de telkens terugkerende driehoekige D van het DS-logo bij de interieurverlichting, bij de schakelaars op de middenconsole en bij de luchtroosters onder het beeldscherm.
Dat grote touchscreen bevat ongelooflijk veel functies die je van te voren goed dient te bestuderen. Zo wordt de bediening van de klimaatbeheersing ook via dit scherm bediend en doe je dat onder het rijden, raak je wellicht verstrikt in de menu’s en deelmenu’s en dat leidt onnodig af.
Achterin is er voldoende plaats gereserveerd voor benen en hoofd, al is het plaatsnemen daar achterin een kwestie van souplesse.
Het design eist uiteraard ook een aanpassing: de hoge schouderlijn en in combinatie met de haaienvin zorgt voor een beperkt zicht aan de zijkant. Vooral kleinere kinderen zullen dat niet altijd waarderen.
De Louis Vuittontassen die ongetwijfeld bij het godinnetje passen, mogen niet te groot zijn, want 350 liter is iets minder dan gebruikelijk in deze klasse. Dat kan je niet zeggen van het handschoenenkastje: die herbergt zelfs grote flessen die bovendien gekoeld worden.

Geniaal onderstel
Onder haar bijzonder gestileerde motorkap ligt een 1200 cc driecilinder turbobenzinemotor die 130 pk levert en een lekker koppel heeft van 230 Nm bij 1750 toeren/min.
De krachtbron is gekoppeld aan een achttraps automaat met een normale-, sport- en ecomodus. De bak schakelt snel en accuraat, zonder onderbrekingen.
De driepitter is bij lagere snelheden altijd akoestisch aanwezig, maar hij klinkt eigenlijk erg sympathiek, vooral in de sportmodus.
Voor de rest is ze stil, want de geluidsisolerende maatregelen die men ten aanzien van haar carrosserie heeft genomen, werpen hun vruchten af: zelfs bij 130 km/h produceert ze slechts 68 decibelletjes en dat is in deze klasse voorbeeldig!
Ze heeft voor de spurt naar de honderd maar 10 seconden nodig en haar top van 200 km/h is lang niet slecht.
Belangrijk zijn echter haar atletische tussenspurts:

  • 60-100 km/h in 5,7 seconden
  • 80-120 km/h in 7,6 seconden 

De rijdynamiek van de dame verrast met een zeldzame synthese tussen behendigheid en veercomfort die je in deze klasse bij de concurrentie tevergeefs zoekt.
Ze blijkt daarmee niet alleen een mooie dame, maar ook een plezierige reisgenoot te zijn voor lange en comfortabele ritten.
Haar dorst blijft verrassend binnen de perken, want ondanks haar maagdelijkheid, kwam ik toch aan een testgemiddelde van 1 op 20 en dat is voorwaar niet slecht!

Alle motoren
Het gamma begint met de 1.2 liter driecilinder turbobenzinemotor met 100 pk/205 Nm. Deze krachtbron is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.
Vervolgens de geteste 130 pk. De sterkste driepitter is die met 155 pk/240 Nm.
Er zijn twee diesels verkrijgbaar: de BlueHDi, 1,5 liter viercilinder turbodiesel met 100 pk/250 Nm en de BlueHDi, 1,5 liter turbodiesel met 130 pk/300 Nm.

DS 3 Crossback E-TENSE
De volledig elektrische versie kan op dit moment al besteld worden. Zij komt begin 2020 op de markt. Zij is de eerste van een nieuwe generatie auto’s.
Ze beschikt over een actieradius van meer dan 300 kilometer en met een 100kW snellader kan de batterij in 30 minuten voor 80% worden opgeladen.
Dankzij de slimme plaatsing van de tractiebatterij blijft de binnenruimte ongewijzigd.
Met een motorvermogen van 136 pk is deze elektrische godin stil en dynamisch.
Nu nog leverbaar met 4% bijtelling, wellicht is dat volgend jaar 8%.
Prijs: € 43.190,-!

Conclusie
La Déèsse 3 Crossback is met haar vanafprijs van € 30.190,- de scherpst geprijsde premiumauto in haar klasse.
Een comfortabele, hoogwaardige en avantgardistische lifestyle-godin met een hoog verleidingsgehalte.

VOOR MEER INFORMATIE BEZOEK ONZE WEBSITE OF SHOWROOM

De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

10-10-2019 “Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Nieuwkomers tijdens het introductieweekend bij Tramper

01-10-2019 Het was druk bij Tramper Goes afgelopen weekend. Terecht, want er was veel...

Backstage bij Zwartepoorte + nieuwe modellen

29-09-2019 Zoals elk jaar werden op zaterdag 28 september de deuren bij Zwartepoorte...

De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

27-09-2019 “Sensationeel!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid