AutoZeelandtest van de Mazda3 Hatchback Mild Hybrid

“Esthetisch hoogstandje”

AutoZeelandtest van de Mazda3 Hatchback Mild Hybrid

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De compleet vernieuwde Mazda3 is in mijn ogen een van de mooiste auto’s van dit moment. Er schuilt een bijzondere visie achter dit bijzondere design. Voorts is hij fabelachtig mooi afgewerkt. 

Op de autosalon van Genève in maart 2018 was ik gebiologeerd door de concept bij Mazda, de zogenaamde Kai. Toen ik in de afgelopen herfst de nationale perspresentatie van de nieuwe Mazda3 bijwoonde in het Park Broekhuizen in Leersum, zag ik ongekend veel terug van die Kai.
Ik haalde de testauto op bij Tramper in Goes die dealer is voor Zuid- en Noord Beveland, Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen. Legemaate is dat voor Schouwe-Duiveland, Tholen en St.Philipsland.

Kodo design, Soul of Motion
Soul of Motion zie je in elke Mazda terug, maar zeker in deze 3. Het lijkt wel of de auto constant in beweging is, ook als hij stilstaat. Het ontwerpen van auto’s ziet het designteam onder leiding van Yasutake Tsuchida als een pure kunstvorm. Zij zorgen ervoor dat hun ziel doorklinkt in het design van de auto. Die verbondenheid van het ontwerp is de belichaming van Jinba Ittai, de eenheid tussen paard en ruiter.
De ambachtslieden vormen mallen met de hand en een slijpsteen die speciaal voor Mazda is ontwikkeld. Die ambachtslieden, Takumi genaamd, kunnen bijvoorbeeld staal afschaven tot 1/20e van een mensenhaar.

Beeldschoon
De welving van het plaatwerk in de flanken is een unieke beleving. Dankzij deze hattrick wordt het licht gereflecteerd, een hoogstandje op designgebied. De gefotografeerde testauto is donkergrijs, maar bij de beroemde rode Mazdakleur ‘Soul Red Crystal Metallic’ is het nóg beter te zien.
Chefdesigner Tsuchida: “Het gebruik van reflecties zorgt voor een blijvende band tussen klant en auto. De vorm lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar is door de reflectie van het licht complex en intrigerend. Als je de Mazda3 ’s morgens ziet, ontdek je een bepaalde expressie die ’s avonds totaal anders kan zijn!”
Ik ontmoette in Genève vorig jaar een Finse designer die me meenam naar de ‘Kai’. Hij liet er allerlei filosofieën op los en ik herinner me dat hij in het ontwerp ook een cheeta zag. “Kijk maar eens naar de blik in zijn ogen als de dagrijverlichting brandt,”  zei hij.
En inderdaad herken ik de priemende ogen van het snelle jachtluipaard. Ook de spierbundels zie ik terugkomen.
Vooral schuin van achteren bekeken komt het lijnenspel goed tot zijn recht, waarbij de brede C-stijl extra goed opvalt. Ik noem dat altijd de chocoladezijde van een auto…
Nog even de maten: l x b x h = 4.66 x 2.028 incl. Spiegels x 1.44 m. De wielbasis bedraagt 2.73 m.

Consequent
Plaatsnemen is alweer een genot. Ook het interieur ademt design. Dat heeft direct te maken met de keus van de materialen: hoogwaardig als van een auto uit de premium-topklasse. Mooi leer, chique stiksels en kunststoffen die de positieve grenzen van de haptiek opzoeken. Voor die tastzin heeft Mazda zelfs een beroep gedaan op een hoogleraar in de psychologie die de takumi helpt om de menselijke psyche te doorgronden met betrekking tot de wetenschap der zintuigen. Geen halve maatregelen dus!
Daar is het instrumentenpaneel dat zo mooi analoog is getekend dat het gemakkelijk de strijd met concurrerende digitale schermen aan kan gaan.
Het 8,8 inch grote TFT kleurendisplay staat midden op het dashboard in een soort dalletje geplaatst en natuurlijk op de chauffeur gericht, ook weer esthetisch verantwoord. Het wordt aangestuurd met de HMI Commander, een draai/duwknop achter de versnellingspook. De bediening van het scherm is daardoor uiterst gemakkelijk.

Active Driving Display etc.
Elke Mazda3 beschikt standaard over een head-up display dat op de voorruit wordt geprojecteerd.
De belangrijkste rij-informatie bestaat niet alleen uit de aanwijzingen van het navigatiesysteem en de snelheid, maar ook de informatie van de actieve veiligheidssystemen, zoals Lane Keep Assist, Blind Spot Motoring en de verkeersbordenherkenning.
Een ideaal hulpmiddel om de afleiding zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

De stoelen zijn zó ontwikkeld, dat ze vermoeidheid tegengaan. Ze zijn elektrisch verstelbaar, zodat zowel korte las lange mensen een ideale zithouding kunnen vinden. Het zwarte leer voelt prima aan.
Overal zijn opbergplaatsen gecreëerd en de middenarmsteun kan versteld worden.
Het fijne leren stuur met diverse functies kan zowel in de lengte als axiaal worden versteld.
Achterin zit het ook uitstekend, maar je moet wel goed je hoofd intrekken bij het instappen. De kofferruimte bedraagt 327 liter, met omgeklapte rugleuningen dankzij een vlakke laadvloer 1019 liter.  

Skyactiv-G 6MT
Als een van de weinige autofabrikanten produceert Mazda ongeblazen motoren, dat wil zeggen zonder turbo. Nog dit jaar komt de Skyactiv-X motor uit: een benzinemotor met de eigenschappen van een dieselmotor. Heel bijzonder innovatief en een revolutie op motorengebied.
De Mazda3 wordt voorlopig met één benzinemotor geleverd, nl de direct ingespoten 2.0 liter viercilinder met een elektrische ondersteuning, het zogenaamde Mild – Hybrid principe. Hij heeft 122 pk/213 Nm bij 4000 toeren/min. Dat is een hoog toerental in vergelijking met turbomotoren. Toch valt het verbruik me alles mee.
Dankzij deze techniek, de langeslagmotor (83,5 x 91,2), de cilinderuitschakeling en de hoge compressie is deze motor geweldig soepel en bijzonder zuinig.
Bij inhouden en remmen wordt energie geregenereerd  en in de lithium-ionenaccu opgeslagen. Die E-energie geeft vervolgens weer een duwtje in de rug en werkt uiteraard brandstofbesparend.
De cilinderdeactivatie of cilinderuitschakeling werkt als volgt: het systeem schakelt de eerste en de vierde cilinder uit in situaties waar rustig wordt gereden, zoals het rijden met een constante snelheid op de cruisecontrol. De hoeveelheid binnenkomende lucht, de brandstofinjectieverhouding en de ontstekingstiming worden zorgvuldig aangestuurd om het overschakelen soepel te laten verlopen.
Daardoor kan ik een brandstofverbruik van zo rond de 1 op 20 noteren, een mooie waarde!
Hij is voorts sportief stevig geveerd en hij stuurt ongelooflijk strak. Vooral op bochtige landweggetjes is hij in zijn element. Zelfs bij snel bochtenwerk laat hij zich niet van de wijs brengen en ik kan een verregaande neutrale wegliggingskarakteristiek noteren.
Tijdens dit werk schakelt de zesbak als in roomboter!
Deze motor is geen stoplichtspurter, daarvoor is de Skyactiv-X met 181 pk straks het alternatief. Hij heeft er bijvoorbeeld bijna 10 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en met zijn top van 197 km/h gooit hij niet echt hoge ogen.

Alle Mazda’s 3
Er zijn voorlopig twee modellen: de Hatchback en de Sedan en twee luxe-uitvoeringen, de Comfort en de Luxury.
Hij staat vanaf € 27.160,- in de boeken.

Conclusie
Met de Mazda3 hebben de Japanners een bloedmooie, sportieve en kwalitatief hoogwaardige compacte auto gebouwd. Als straks de langverwachte Skyactive-X motor er is, laat hij de concurrentie ver achter zich…

AutoZeelandtest van de Kia ProCeed 1.4 T-GDI GT-Line

20-05-2019 “Goede jacht!”

AutoZeelandtest van de Mazda3 Hatchback Mild Hybrid

06-05-2019 “Esthetisch hoogstandje”

AutoZeelandtest van de BMW 330iA Sedan Executive

23-04-2019 “Het icoon opnieuw uitgevonden”

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium

15-04-2019 “Hij is weer terug!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid