AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium

“Hij is weer terug!”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De Corolla is er sinds 40 jaar en we zijn 12 types verder. Na een langere pauze meldt hij zich weer als sportieve Hatchback, als grote Sedan en als nog grotere Touring Sports. Een uitgebreide test.

Verkoopadviseur Wesley Buuron van Toyota de Jonge in Goes zorgde ervoor dat ik mocht kennismaken met alle drie de types. De test reed ik echter met de 2.0 liter Sports Tourer met 180 pk en een CVT automaat.
Uiteraard kunnen de Zeeuws-Vlaamse klanten terecht bij Cappendijk in Terneuzen en die van Walcheren bij Toyota de Jonge in Vlissingen.

Hybrid uit overtuiging
Consequent als geen ander merk heeft Toyota al vroeg het tijdperk van hybride aandrijving ingeluid. Al in 1997 kwam de eerste Prius op de markt. We weten allemaal dat het wat deze aandrijving betreft niet bij één model is gebleven.
Inmiddels biedt het Japanse concern vijf modelrijen aan met benzine- en elektromotoren, van een kleine auto via de compacte klasse, een SUV coupé, een SUV naar de zevenzitter, de Prius Van Plus.
Toyota heeft met deze techniek succes: 60% van de kopers koos voor een Yaris Hybrid, bij de voorganger van de Corolla was dat 77%, bij de CH-R 85 % en bij de RAV4 92%.
Waarom is de hybridetechniek zo aantrekkelijk?
We gaan het zien…

Dynamisch
Op de Salons van Brussel en Genève pakte Toyota groots uit.
De Auris is dood, leve de Corolla!
Men heeft een verstandige beslissing genomen door qua model niet te kiezen voor een polariserende vormgeving, maar eerder voor een conventioneel, maar zeker dynamisch design.
De Sedan werkt haast degelijk dynamisch, de Sports Tourer elegant en de Hatchback decent modern.
Het eerste dat opvalt is zijn stoer en dynamisch ontwerp, zeker in de bi-tone uitvoering. De laag gesneden motorkap met daaronder de agressief kijkende full led-koplampen zijn boven een enorme happer geplaatst, waardoor hij een onmiskenbaar eigen gezicht krijgt.
Bij alle drie begint de schouderlijn onopvallend bij het voorwiel, om vervolgens naar achteren toe geprononceerder te worden.
De Hatchback heeft in de bi-tone uitvoering de meest sportieve uitstraling, zeker van achter gezien. Bij deze versie vallen de mooie 18” lichtmetalen wielen extra op.
Ze baseren op het nieuwe TNGA-platform wat staat voor Toyota New Global Architecture en dat houdt onder andere in dat de carrosserie een hogere torsiestijfheid heeft meegekregen.

Inside
Na het plaatsnemen achter het stuur, vallen onmiddellijk de mooie, hoogwaardige materialen op. Alles ziet er gedegen, solide en keurig afgewerkt uit.
Nog niet zo vaak opgemerkt in een hybride-uitvoering: een toerenteller! Het middelpunt van het instrumentarium is een 7” digitaal instrumentenpaneel waarop alle belangrijke informatie afgelezen kan worden. Je kunt kiezen voor een snelheidsmeter en een toerenteller  met een traditionele wijzerplaat, een eenvoudige digitale weergave of een ingenieus 3D-effect waarmee het display extra opvalt.
Via het hooggeplaatste 8” touchscreen krijg je toegang tot het multimediascherm met alle soorten van moderne communicatie. Ook de achteruitrijcamera en de informatie over de voortgang van het hybridesysteem wordt daar weergegeven.
De stoelen zijn in deze Premiumuitvoering in leer uitgevoerd en zijn voorgevormd sportief. Toch vind ik het jammer dat de zitting iets te kort is.
Dankzij de forse wielbasis van 2,70 m in de Sports Tourer en de Sedan, overigens even groot als die van de laatste Avensis (!), hebben de passagiers achterin geen enkele reden tot klagen. Wat een ruimte!
Ondanks het glazen panoramadak is er ook plenty hoofdruimte! Het was zalig weer tijdens de testrit en we hebben zelfs op de snelweg met een geopend schuifdak gereden, zonder enige luchtwerveling.
De kofferruimte is standaard al geweldig: 598 liter, te vergroten tot 1606 liter. Onder de omkeerbare laadvloer is ook nog een forse ruimte beschikbaar, omdat er geen reservewiel aanwezig is. Er is echter wel ruimte voor!
De vijfde deur is elektrisch te openen en te sluiten of met een schopbeweging onder de achterbumper.

Power Hybrid
Onder zijn bevallige motorkap ligt een 2.0 liter viercilinder langeslagmotor met 180 systeem pk’s. Dat langeslagprincipe (80,5 x 97,6 mm) levert een enorme souplesse op en dat is handig in combinatie met de CVT-automaat. Dat staat weer voor Continu Variabele Transmissie, oneerbiedig gezegd een doorontwikkeling van de Variomatic van het Dafje ooit.
Die souplesse heb je nodig bij lagere toerentallen en dat ga ik uitleggen.
Nadeel van een CVT-automaat is, dat de motor bij felle acceleratie veel toeren gaat maken en dat is niet goed voor het benzineverbruik, maar bovendien vervelend om te horen.
Nu heeft Toyota in de loop der jaren dat probleem onderkend en er al van alles aan gedaan om dat nadeel in te perken.
Zelf kan je daar ook iets aan doen: op de tweeliters zijn schakelpeddels aangebracht. Accelereer je of moet je een helling nemen, heeft de motor de neiging in de toeren te klimmen, maar dat onderdruk je simpel door met de + flipper meerdere keren op te schakelen. Je maakt daardoor handig gebruik van de souplesse van de motor!
Voorts is door het vele inhouden en remmen de accu snel opgeladen, zodat hij te allen tijde een duwtje in de rug kan geven. Dikwijls kan je ook zuiver elektrisch rijden.
Dat scheelt echt in het brandstofverbruik dat tijdens de testrit varieerde van 1 op 15 op de snelweg ( bij 130 km/h maakt de motor slechts 2000 toeren/min), tot 1 op 25 rustig kruisend over een landweg.
Hij legt daarbij een verregaand comfortabele wegligging aan de dag, waardoor het reizen een aangename bezigheid is. Toch verrast hij ook bij een sportieve rijwijze: hij is een heel eind neutraal, zonder dat de elektronische kaboutertjes moeten ingrijpen, hetgeen terug te voeren is op het vernieuwde onderstel met de dubbele driehoekige draagarmen, de adaptieve dempers en de diverse in te stellen rijprogramma’s.
Uiteraard is hij voorzien van alle denkbare veiligheids-en assistentsystemen!

Alle Corolla’s
De instapmotor is een 1.2 liter turbo viercilinder met 116 pk zonder elektromotor.
De eerste Hybrid in het programma de 1.8 liter met 122 systeem pk’s en tot slot de geteste 2.0 liter.
Er zijn 6 luxe-uitvoeringen: de Comfort, de Active, de First Edition, de Style, de Executive en de Premium.
De prijzen variëren tussen de € 23.995,- en de € 41.595,-

Conclusie
Wie een spaarzame, veilige en aangename auto zoekt, is met de Corolla goed bediend. Hij laat overduidelijk meer profiel zien dan zijn voorganger. Toyota biedt met de Corolla heel veel auto dankzij de betrouwbare Hybridtechniek.

Oldtimer in Obwalden (O-iO)

20-06-2019 Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli...

½ Mile op de Walsbay Racing Grouds

17-06-2019 De combinatie van (st)rijdende en bijzondere oldtimers , alsmede de...

AutoZeelandtest van de BMW X5 xDrive40i

12-06-2019 “Big is beautiful”

VIDEO - De nieuwe Volvo S60

04-06-2019 Geavanceerd, duurzaam en een prachtig ontwerp. Dit is de evolutie van de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid