Autosalons deel 4

We nemen u voor de vierde keer mee naar al het spannende nieuws op autogebied op de salons van Brussel en Genève.
AutoZeeland was er natuurlijk bij…!
We behandelen naast de reguliere ook exotische merken die u wellicht niet kent, maar stiekem een belangrijke rol spelen in de mondiale autowereld.
Dat maakt ons artikel juist zo interessant!

Ruf CTR Anniversary (Wereldpremière Genève)
Je schrijft Ruf, maar je spreekt het uit als Roef. Het is een Duits sportwagenmerk dat al 80 jaar bestaat. Ze bouwen auto’s naar voorbeeld van Porsche 911 uit 1978. Hij lijkt op een Porsche, maar is exclusief door Ruf ontworpen. Dankzij het gebruik van koolstof voor de carrosserie weegt hij slechts 1250 kg. Heerlijk basic met een 710 pk ongeblazen 3600 cc zescilinder boxermotor, een manuele 7-versnellingsbak. Top: 360 km/h!

Mini Remastered by David Brown (Genève)
In het jaar dat de échte Mini 60 jaar wordt, heeft carrosseriebouwer David Brown (niet die van Aston Martin) de Mini in zijn oorspronkelijke vorm teruggebracht. Hij is volledig nieuw en met de hand opgebouwd op een oorspronkelijk donorchassis. Zijn 1,3 liter motor klinkt ouderwets rauw en hij bezit dezelfde wegligging die de oorspronkelijke Morris Mini Minor Cooper had. Met prijzen tussen de € 85.000,- en de € 112.000,- een duur speeltje!

BMW Z4 Roadster (Brussel en Genève)
Bijna drie jaar na het eind van de productie van de laatste Z4 staat de nieuwe Roadster nu ook bij Zwartepoorte in Goes en Roosendaal. De derde generatie heeft gelukkig weer een linnendakje. Hij wordt bij Maga Steyr in het Oostenrijkse Graz geproduceerd en hij deelt het onderstel en meerdere technische zaken met de Toyota Supra. Ten opzichte van zijn voorganger is hij 8 cm langer en 7 cm breder. Twee 2.0 liter viercilinders en een 3.0 liter zescilinder.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake (Wereldpremière Genève)
Nieuwe en spannende variant van de A-Klasse, de Shooting Brake, ontworpen voor jonge individualisten. Hij werd met 4,69 m 5 cm langer en ook zoveel breder (1,83 m) Ook werd hij gering wat lager, waardoor zijn gestrekte vorm nóg beter tot zijn recht komt. Ook de wielbasis nam toe, waardoor er in het interieur veel meer ruimte ontstond. Het onderstel werd tevens aangepakt en hij kreeg meer spoorbreedte, waardoor de wegligging werd verbeterd.

70 jaar Abarth (Genève)
De Oostenrijkse technicus Karl Abarth begon als Carlo Abarth in 1949 in Bologna en nog in hetzelfde jaar in Turijn zijn eigen tuningfirma, nadat hij Cisitalia had overgenomen. Het begin van een succesvolle carrière met schitterende creaties, veel op basis van Fiat. Ter gelegenheid van 70 jaar Abarth, was er op de Salon in Genève een grote stand ingericht met zoveel beauty’s die allemaal het logo met de bekende schorpioen dragen.

Nissan IMQ Conceptcar (Wereldpremière Genéve)
De IMQ geeft de geavanceerde technologie en uitstraling weer van de volgende generatie crossovers van Nissan in de toekomst. Nissan loopt immers al jaren voorop op het gebied van crossovers. De e-motor levert 250 Kilowatt en 700 Nm koppel. Hij bezit vierwielaandrijving en  een onafhankelijke besturing van elk wiel. Het Pro-PILOT assistentiesysteem zorgt ervoor dat de  IMQ volledig autonoom kan rijden, een noviteit die we ook bij reguliere modellen gaan aantreffen.

Bugatti Chiron ‘110 jaar Bugatti’ (Genève)
Met een op 20 exemplaren gelimiteerde bijzondere serie van de Chiron viert het sportwagenmerk uit de Elzas dat Ettore Bugatti 110 jaar geleden in 1909 werd geboren. De speciale versie is in twee kleuren gespoten, met blauw carbon en mat staalblauw. Als hommage aan Frankrijk vinden we overal de tricolore elementen. Voorts: 8 liter 16 cilinder met 1500 pk/1600 Nm.
0-100 km/h in 2,4 seconden en een top van 420 km/h…spectaculair, toch?

Volkswagen ID. Buggy (Wereldpremière Genève)
Het idee van de oorspronkelijke buggy baseerde op de VW kever. Met deze studie laat VW het nieuwe vrijetijds-georiënteerde facet van een elektrische auto zien. Hij heeft geen dak en geen portieren, zodat je ongestoord de wind door je haren kan voelen. Net als zijn illustere voorganger zit de motor achterin. Het is een 204 pk/310 Nm sterke elektromotor met een actieradius van 250 kilometer. Dankzij deze aandrijftechniek is hij in het terrein super!

Peugeot e-208 (Wereldpremière Genève)
Die had u nog van ons te goed! Deze elektrische 208 komt al in juni. De accu bestaat uit 18 pakketten met elk 12 cellen en heeft een capaciteit van 50 kWh. Volgens de WLTP-norm heeft hij een actieradius van 340 kilometer. Bij een 100-kW-laadstation laadt hij in 30 minuten op tot 80%, aan de Wallbox duurt dat 5-8 uur. De accu kent een garantie van 8 jaar. Hij wordt in Slowakije gebouwd en biedt evenveel plaats als zijn brandstofbroertjes.

Subaru XV e-Boxer ( Wereldpremière Genève)
Zelfs traditionele merken als Subaru kunnen niet om een stukje elektriciteit heen. De boxermotor en de vierwielaandrijving blijven, maar de tweeliter met 150 pk wordt ondersteund door een e-motor met 12 kWh. Hij geeft een steun in de rug bij het accelereren en dient bij het afremmen als generator. Deze nieuwe combi zorgt voor 11% vermindering van het verbruik, hoewel de vernieuwde XV toch 110 kg meer weegt. Ook de nieuwe Forester wordt met deze techniek uitgerust.

Oldtimer in Obwalden (O-iO)

20-06-2019 Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli...

½ Mile op de Walsbay Racing Grouds

17-06-2019 De combinatie van (st)rijdende en bijzondere oldtimers , alsmede de...

AutoZeelandtest van de BMW X5 xDrive40i

12-06-2019 “Big is beautiful”

VIDEO - De nieuwe Volvo S60

04-06-2019 Geavanceerd, duurzaam en een prachtig ontwerp. Dit is de evolutie van de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid