Autosalons deel 3

Zoals bij de twee voorgaande afleveringen al gemeld, combineren we op Auto Zeeland de autosalons van Brussel en Genève, zodat u een compleet beeld krijgt wat ons de komende tijd op autogebied te wachten staat.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti 

Range Rover Evoque (Brussel)
De tweede generatie van de Range Rover Evoque is compleet vernieuwd, want meer dan 90% van de gebruikte onderdelen is nieuw. Hij kreeg een 2,1 cm langere wielbasis en ook de kofferruimte groeide naar 591 liter. Ook de cockpit werd fors aangepakt. Drie- en viercilinders plus een Plug-In Hybrid zorgen voor adequate aandrijvingen. Een 9-traps automaat van ZF completeert de jongste Range Rover.
Het Ground View System waarschuwt voor eventuele, verborgen obstakels.

Opel GT X Experimental (Brussel)
Deze studie die prominent de Opelstand sierde in Brussel, staat paté voor het gezicht van Opel voor de toekomst. De Vizor-grille wordt vanaf 2020 hét nieuwe merkgezicht van Opel. Weliswaar presenteerde het Duitse merk de GT X Experimental als volledig elektrische auto, de eerste Opel die van dit spectaculaire lijnenspel is voorzien, wordt de nieuwe Mokka. Omdat dit concept de naam draagt van de oorspronkelijke GT die vijftig jaar geleden werd uitgebracht, stond ook die prominent op de beurs.

Peugeot e-Legend (Brussel en Genève)
Een elektrische en zelfrijdende Peugeot die zijn filosofie en zijn looks deelt met de oogstrelende 504 Coupé uit 1969. De wagen geldt als voorproefje – en helaas niet meer dan dat – van de autonome toekomst die ons te wachten staat en onderscheidt zich van zijn grootvader door een elektrische aandrijflijn en een batterijpakket van 100 kWh. Hij heeft 462 pk en een actieradius van 600 km. Hij accelereert in 4 seconden naar de honderd en heeft een top van 220 km/h.

Toyota GR Supra (Europese première in Genève)
Een compromisloze sportwagen met een pure aandrijftechniek: een 3.0 liter zescilinder met een twin-scroll turbolader die de achterwielen aandrijft.
Hij treedt daarmee in de voetsporen van zijn illustere voorganger, de 2000 GT.
Met zijn 340 pk/500 Nm spurt hij mede door de achttraps automaat in 4,3 seconden naar 100 km/h en laat hij een top zien van 250 km/h. De fijntuning komt van Toyota Gazoo Racing die hem testte op de Nordschleife van de Nürburgring.

Mercedes-Benz GLC (Wereldpremière Genève)
De populaire SUV uit de fabriek in Bremen is grondig gefacelift. De nieuwste viercilinder motorengeneratie bevat twee benzine- en drie dieseluitvoeringen. (euro 6d) Het vermogen reikt van 163 pk bij de 200d tot 258 pk bij de GLC 300e. Deze maakt gebruik van een 48 Volt startgenerator. Je kunt kiezen uit een 7”of een 10,3 “ touchscreen. De navigatie herkent zelfs huisnummers. Hij is volgestopt met de nieuwste assistentsystemen die hem veiliger maken dan ooit.

Cupra Formentor (wereldpremière Genève)
Seat toonde een SUV-Coupé met Plug-In Hybridtechniek. De vierdeurs Formentor werd als studie op de salon gepresenteerd, maar is eigenlijk serierijp. Het is het tweede model van Cupra en zal in 2020 op de markt komen. Hij baseert op het platform van de Ateca. De Plug-In Hybridtechniek zorgt voor 245 pk en daarmee kan hij in ieder geval 50 km elektrisch rijden. De kracht wordt door middel van een dubbele koppelingsautomaat overgebracht op alle vier de wielen. 

Tesla Model 3 (Brussel)
Na ruim een jaar vertraging wordt het Model 3 nu volledig geproduceerd. Het volumemodel van de Amerikaanse fabriek heeft twee elektromotoren met een systeemvermogen van 487 pk/639 Nm! Uiteraard heeft hij vierwielaandrijving. Hij laat enorme prestaties zien: 0-100 km/h in 3,9 seconden en een top van 261 km/h. Hij laadt in 7 uur en 40 minuten volledig op en onderweg heeft hij 30 minuten nodig om 270 km ver te komen. Het dashboard bevat alleen een touchscreen.

BMW 3-serie (Brussel en Genève)
Hoe groot of breed het gamma van BMW ook moge zijn, het belang van de 3-serie valt nauwelijks te onderschatten. De zg. G20-generatie heeft een verbeterde wielophanging, een nieuwe dempertechnologie, een grotere spoorbreedte en een lager gewicht. Toch is hij gegroeid: 7 cm langer en 1,6 cm breder. Twee turbo-benzineversies met 184 en 258 pk en drie diesels met euro 6d: 150 en 190 pk. De topdiesel is de 330d, een zespitter met 265 pk. Nog dit jaar volgt een Plug-In Hybrid met 252 pk.

Škoda Vision iV (Wereldpremière Genève)
De crossover Coupé markeert het startschot voor het elektro-offensief van het Tsjechische merk dat in 2022 10 modellen moet bevatten. Van de concernmoeder VW stamt de zg. ‘Modulare Elektrifizierings Baukasten’ (MEB). De conceptcar op de beurs biedt plaats aan vier personen en is met twee E-motoren uitgerust. De motor op de achteras werkt permanent, die van voren kan worden geactiveerd. Ze leveren 306 pk. De materialen van het interieur kunnen gerecycled worden.

Audi e-tron (Brussel en Genève)
De eerste volledig elektrische Audi staat inmiddels in de showroom bij Auto Poppe.
Hij heeft een actieradius van 400 kilometer en laadt in 30 minuten bij 150 kWh op. Thuis doet hij er 9 uur over. Hij ziet er als een echte Audi uit met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27! Opvallend zijn de virtual mirrors. Hij heeft twee elektromotoren van maximaal 300 kWh en een koppel van 664 Nm. Hij heeft een spectaculair trekgewicht van 1800 kg. Een bijzondere automobiel met potentie!

Oldtimer in Obwalden (O-iO)

20-06-2019 Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli...

½ Mile op de Walsbay Racing Grouds

17-06-2019 De combinatie van (st)rijdende en bijzondere oldtimers , alsmede de...

AutoZeelandtest van de BMW X5 xDrive40i

12-06-2019 “Big is beautiful”

VIDEO - De nieuwe Volvo S60

04-06-2019 Geavanceerd, duurzaam en een prachtig ontwerp. Dit is de evolutie van de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid