Autosalons deel 2

Auto Zeeland was in januari op de Brussels Motor Show en begin maart op de Internationale Autosalon van Genève. In de komende weken laten we u meegenieten van al het nieuws op autogebied.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Op ‘het Salon’ in Brussel, zoals die bij onze zuiderburen heet, waren eigenlijk alle automerken vertegenwoordigd en dat konden we dit jaar niet zeggen van de Salon in Genève.
Wat is de reden?
Punt 1: In Brussel wordt op de beurs verkocht en op de tweede plaats België kent nog heel veel privé-importeurs.
Genève volgt echter de trend van de afgelopen autotentoonstellingen van Frankfurt en Parijs. Steeds meer merken presenteren hun nieuwe auto’s op andere gelegenheden dan autobeurzen.
Ik vind dat heel jammer, maar we moeten ons neerleggen bij de feiten. Gelukkig kunnen we al het autonieuws laten zien dankzij de combinatie van de beide salons.

1.    Ford Mondeo Clipper Hybrid (Wereldpremière in Brussel)
Deze Ford komt tegemoet aan de vraag van klanten voor een ruime hybride gezinswagen. De hybride-aandrijflijn met een nieuw ontwikkelde 2.0 liter motor heeft een systeemvermogen van 187 pk en is gekoppeld aan een CVT-automaat. Een generator regenereert energie tijdens het inhouden en remmen. De luchtgekoelde lithiumion-batterij onder de vlakke laadvloer van 1,4 kWh wordt zo opgeladen.
In de loop van 2019 komt er nog een combiversie van de Clipper uit.

2.    Alfa Romeo Tonale (Wereldpremière Genève)
Een bloedmooie en elegante SUV! De Tonale is een plug-in hybrid SUV die wat kleiner uitvalt dan de huidige Stelvio. Net als zijn grotere broer is hij genoemd naar een Italiaanse bergpas, de Passo Tonale. Deze is wat lager dan de Stelvio, dus wel toepasselijk voor een kleinere SUV. Het plug-in hybridesysteem haalt Alfa Romeo bij concernbroer Jeep, dat binnenkort de geëlektrificeerde Renegade toont. Bij Alfa Romeo staat de dubbele aandrijving niet alleen voor uitstootbesparing, maar ook voor veel rijplezier!

3.    Polestar (Wereldpremière Genève)
Volvo was niet in Genève, maar het Volvo-submerk Polestar wel! Het is een volledig elektrische fastback die dit soort auto’s naar een breder en progressiever publiek  brengt. Met zijn avantgardistisch design is het de eerste elektrische auto die de concurrentiestrijd aangaat met de nieuwe Tesla Model 3. Hij heeft twee elektromotoren met een batterijcapaciteit van 78 kWh. Hij heeft 408 pk/660 Nm en een actieradius van 500 km. Hij spurt in 5 seconden naar de honderd.

4.    Peugeot 208 (Wereldpremière Genève)
De nieuwe 208 is nóg flitsender dan zijn voorganger. Hij heeft van de voorkant dezelfde look als zijn grotere broer, de 508. De innovatieve verkooprunner is echter onmiddellijk herkenbaar als een 208. Hij wordt met drie 1,2 liter benzine-, één 1,5 liter diesel- en een elektromotor geleverd. De laatste behandel ik apart. Heel bijzonder is de achttraps- automaat in deze klasse! Hij is mooi afgewerkt en bezit uiteraard de bijzondere i-Cockpit van het huismerk. De GTi heeft 220 pk!

5.    Volkswagen Touareg V8 TDI ( Wereldpremière in Genève)
Met zijn 400 pk V8 diesel die een zeldzaam koppel van 900 Nm heeft, schaart deze sterkste diesel van het Volkswagenconcern zich in de rijen van supersportwagens.
Hij sprint in 4,9 seconden naar de honderd en zijn top bereikt hij bij 250 km/h. Toch voldoet hij keurig aan de euro 6d-norm.
Hij is uiterst luxe uitgevoerd en heeft standaard luchtvering en 19” lichtmetalen wielen. Hij heeft voorts een digitaal dashboard en zit vol met assistentsystemen.

6.    SEAT el-born (Wereldpremière in Genève)
Hij staat er als conceptcar en zal in 2020 op de markt komen. Hij is genoemd naar een stadsdeel van Barcelona en is zichtbaar aerodynamisch gevormd. De motor hoeft natuurlijk niet gekoeld te worden, het accupakket wel. Doordat de A-stijl naar voren is geplaatst, ontstaat er veel ruimte in het interieur. Hij heet 204 pk en dankzij een speciale warmtepomp die voor de verwarming zorgt, heeft hij 60 km meer actieradius die uiteindelijk op 420 km komt. 

7.    Suzuki Jimny (Brussel en Genève)
Compacte afmetingen, een gering gewicht en volkomen klaar voor het terrein. In zijn eerste uitvoering kwam hij al in 1970 op de markt. Aangedreven door een nieuw ontwikkelde 1,5 liter viercilinder met 102 pk/130 Nm, gekoppeld aan een manuele vijfbak of een 4-traps automaat. Hij zit inmiddels vol met veilige assistentsystemen.
Dankzij zijn subchassis en de schroefveren is hij erg torsiestijf. De vierwielaandrijving (AllGrip) kan worden ingeschakeld en dan is hij in het terrein tot grote dingen in staat.

8.    Ferrari F8 Tributo (Wereldpremière Genève)

De Berlinetta met de 3902 cc grote V8 middenmotor is een absoluut hebbeding. Hij vervangt de 488 GTB en heeft 720 pk/770 Nm en draait met gemak 8000 toeren/min. Die fantastische krachtbron is gekoppeld aan een 7-traps dubbele koppelings automaat. Hij is in de windtunnel aerodynamisch gevormd en trekt in 2,9 seconden naar de honderd! Voor 200 km/h heeft hij slechts 7,8 seconden nodig! Zijn top: 340 km/h… Ik heb er even ingezeten: die stoelen…het lijkt écht Formule 1.

  • 9.    Fiat Centoventi (Wereldpremière Genève)

Misschien wel een van de meest verrassende conceptcars op de beurs: het moet de goedkoopste elektrische auto ter wereld worden! Hij is volgens Fiat net zo revolutionair als de oer-500. Hij is helemaal aan de wensen van de klant aan te passen en wellicht wordt hij zo dadelijk de nieuwe Fiat Panda. De elektrische aandrijving wordt verzorgd door een accupakket dat men in delen kan aanschaffen. Daardoor varieert de actieradius van 100 tot 500 kilometer.

10. DS 3 Crossback (Brussel)

DS krijgt het alsmaar meer voor elkaar om premiummerk te worden. Dat is met de DS7 al gelukt en dat gaat ook gebeuren met de al in Parijs voorgestelde compacte crossover, namelijk de DS 3 Crossback. Hij stond in Brussel en daar mochten we  hem voor het eerst aanschouwen. De 4.12 m lange vijfdeurs ziet er inderdaad chique uit en heeft drie benzineversies: 1,2 liter driecilinders met resp. 110, 130 en 155 pk (+ 8-traps automaat) en één dieselversie.( 1,5 liter/100 pk) De elektrische variant komt eind dit jaar.

Oldtimer in Obwalden (O-iO)

20-06-2019 Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli...

½ Mile op de Walsbay Racing Grouds

17-06-2019 De combinatie van (st)rijdende en bijzondere oldtimers , alsmede de...

AutoZeelandtest van de BMW X5 xDrive40i

12-06-2019 “Big is beautiful”

VIDEO - De nieuwe Volvo S60

04-06-2019 Geavanceerd, duurzaam en een prachtig ontwerp. Dit is de evolutie van de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid