AutoZeelandtest van de Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone Automaat

“Nadrukkelijk harmonisch”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De vijfde generatie van de RAV4 is compleet nieuw ontwikkeld, maar zijn geweldige allround-eigenschappen bleven bestaan. Hij overtuigt met een opvallend design, harmonische hybride aandrijving en heel veel comfort.

Ik haalde de bijzondere RAV4 op bij Toyota de Jonge in Goes en ben gaandeweg onder de indruk geraakt van deze nieuwe alleskunner.

Crossover
Met deze nieuwe RAV4 staat daar sinds 1994 de vijfde generatie paraat. Tot nu toe werden er in die 25 jaar 8,5 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht. Goede vrienden van mij in Zwitserland rijden nog steeds met zo’n versie uit 1994 en ze zijn er nog steeds geweldig tevreden mee.
Die allereerste had slechts twee portieren en was maar 3.72 meter lang. Inmiddels is deze nieuweling uitgegroeid tot een forse gezinsauto die eigenlijk een crossover is met optioneel ook AWD.
Hij werd eind vorig jaar op de International Auto Show in New York voor het eerst aan het grote publiek getoond en baseert op het concern-platform TNGA (Toyota New Global Architecture). Daardoor beschikt hij bijvoorbeeld over een laag zwaartepunt en veel meer stijfheid bij een lager gewicht. Ten opzichte van zijn voorganger nam de lengte met 5 mm af, maar namen de breedte en de hoogte toe.

(l x b x h = 4.60 x 1.855 x 1.685 m)
Hij heeft een dikke, haast agressieve neus die in samenwerking met de felle led-verlichting op de autoweg zorgt voor wat de Duitsers zeggen: ‘Überholprestige’. Dat houdt in dat wanneer bestuurders de RAV4 in de binnenspiegel zien, ze snel aan de kant gaan. Geloof me, ik heb écht niet gepusht…
Het koetswerk zit vol met vouwen, hoeken en kanten, op de motorkap, in de flanken en aan de achterzijde die wordt besloten met een enorme diffuser.
Natuurlijk vallen de imposante, zwart omrande hoekige wieluitsparingen op en vervolgens de grote zwarte 5-spaaks lichtmetalen 18 inch wielen. (225/60R18)
Waar je ook komt met de RAV4, hij is ontegenzeglijk spraakmakend!

Solide
Instappen gaat buitengewoon gemakkelijk en ik heb uitzicht op een keurig gestileerd dashboard dat solide is afgewerkt met mooie materialen. Het interieur is ontwikkeld rond een brede middenconsole en een modern vormgegeven instrumentarium, Met chique stiknaden in een contrasterende kleur en een harmonieuze afwisseling van leer, chroom en aluminiumaccenten. De stoelen zijn fors bemeten en geven goede steun.  Het 8” grote multimedia touchscreen staat prominent hooggeplaatst op de middenconsole en herbergt nagenoeg alle functies, inclusief de achteruitrijcamera.
De nieuwe digitale binnenspiegel geeft een beter zicht op de omgeving. Met een druk op de knop verandert de zelf dimmende spiegel in een digitale monitor. Omdat die gebruik maakt van een hooggeplaatste camera op de achterruit, geeft de monitor altijd een duidelijk overzicht, zelfs als de kofferruimte helemaal vol ligt.
Er zijn heel veel opbergplaatsen gecreëerd en dat is maar wat gemakkelijk. Achterin kunnen drie volwassenen plaats nemen die nooit zullen zeuren over een tekort aan been- en hoofdruimte. De kofferruimte is dankzij de kubistische vorm uitstekend te beladen en de standaard ruimte van 580 liter is natuurlijk geweldig. Met 570 kg laadvermogen kan je heel wat meenemen.
Dankzij het grote glazen dak is het aangenaam licht in het interieur.

Helemaal hybride in plaats van diesel
Onder zijn machtige motorkap ligt een 2,5 liter grote viercilinder die 177 pk levert. Het is een langeslag krachtbron ( boring x slag = 87,5 x 103,5) en dat betekent heel veel souplesse en trekkracht onderin. Hij heeft een vergrote compressie van 14,0 : 1.
De elektromotor heeft 88 kW, de Nikkel Metaal hidrid accu’s zijn in de wagenbodem ondergebracht en wegen elf kilo minder dan voorheen.
Deze uitvoering heeft voorwielaandrijving en een systeemvermogen van 218 pk/274 Nm. De AWD komt aan een systeemvermogen van 222 pk.
De hybride-aandrijving is gekoppeld aan een CVT-automaat wat staat voor Continu Variabele Transmissie, een doorontwikkeling van wat ooit de Variomatic van het Dafje was. Nu had die CVT- automaat vroeger het nadeel dat hij bij fel accelereren hoogtoerig joelde. Inmiddels hebben de techneuten van Toyota dat probleem aardig onder de knie gekregen.
Dankzij de elektrische ondersteuning en de souplesse van de benzinemotor trekt hij aangenaam stil en snel op en spurt de 1565 kg zware RAV4 in 8,4 seconden naar de honderd.
Hij is zó aangenaam comfortabel, dat je bijna denkt met luchtvering te maken te hebben. Hij filtert akelige dwarsnaden en putdeksels mooi weg en laat zich niet beïnvloeden door slechte wegen.
Snel genomen bochten rondt hij licht onderstuurd af, maar hij helt wel wat over. Alles is lekker stil, je hoort bij hogere snelheden hoogstens de wind rondom de buitenspiegels.
Het verbruik is, ook weer dankzij de hybridetechniek, sensationeel: ik kwam aan een testverbruikje van 4,5 liter/100 km.

Alle RAV’s
De instapversie heeft een 2.0 liter met 175 pk/207 Nm en geen elektromotor.
De 2.5 liter testwagen heeft 218 systeem pk/274 Nm en de 2.5 AWD heeft 222 pk/274 Nm. De prijsrange bevindt zich tussen de € 34.995,- en de € 51.495,- 

Conclusie
Een harmonische hybride-aandrijving, zuinigheid met vlijt, veel ruimte en een buitengewoon comfort maken deze RAV4 tot een aangename reiswagen.

Autobedrijf Cappendijk nu ook Volvodealer in Goes

21-03-2019 Inmiddels weet de clientèle in Goes wel dat de van oorsprong...

Autosalons deel 2

18-03-2019 Auto Zeeland was in januari op de Brussels Motor Show en begin maart op de...

Autosalons deel 1

11-03-2019 AutoZeeland was in januari op de Brussels Motor Show en begin maart op de...

Mercedes-Benz Sprinter met één miljoen kilometer!

06-03-2019 “Kilometervreter”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid