AutoZeelandtest van de SEAT Tarraco 2.0 TSI Xcellence 4Drive

“Spaanse reus uit Duitsland"



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

SEAT completeert zijn SUV-offensief met de grote Tarraco. Hij ziet er geweldig uit, rijdt voortreffelijk en biedt een enorme ruimte. Ik reed met de tweeliter turbo-benzinemotor met 190 pk en vierwielaandrijving.

Hij is het vlaggenschip van de Spaanse Volkswagendochter en vervangt de Alhambra. De compacte Arona en de middelgrote Ateca gingen hem voor in SUV-land. Alle SEATS hebben een aardrijkskundige naam, zo ook deze, al heeft de marketing voor de naamstelling een prijsvraag uitgeschreven. Het werd Tarraco, de Romeinse naam voor de Spaanse stad Tarragona aan de Catalaanse Costa Dorado. Hij wordt trouwens bij het moederbedrijf in Wolfsburg geproduceerd!
Ik haalde de Tarraco op bij Auto Melse in Goes, de Zeeuwse SEAT-dealer.

Elegant en stijlvol
SEATS zijn al heel lang onmiddellijk herkenbaar aan de hoekige dagrijverlichting en ook aan de buitenspiegels met hetzelfde design. Ooit was designer Luc Donckerwolke de baas op de ontwerpafdeling. Hij kwam nét van Lamborghini af en laat dat sportwagenmerk nu diezelfde kenmerken hebben?
Ze typeren in ieder geval alle SEATS, ook nu nog…
De grille is in de loop van de jaren flink gegroeid en heeft een hexagonale vorm. Er is flink wat chroom aan de neus toegevoegd, zowel rond de grille als in de voorspoiler.
Hij heeft een lang gestrekte vorm, hetgeen wordt onderstreept door de chroomlijsten langs de zijramen, de beugel op het dak en de strips onderaan de portieren.
Omdat hij op hetzelfde platform staat als de VW Tiguan Allspace, deelt hij bijvoorbeeld ook de achterportieren met zijn Duitse halfzus.
De grote 19”wielen (235/50R19) staan hem goed.
Ook de achterzijde is geslaagd met alweer die vorm van de dynamische led-achterlichten en de in chroom verpakte diffuser met de twee ‘nep’ uitlaten.
Van al zijn halfzussen en – broers, zoals de VW Tiguan Allspace, de Škoda Kodiaq en de Audi Q5, is de Tarraco de grootste. (l x b x h = 4.74 x 1.84 x 1.65 m)

Variabel volume
Hij is leverbaar als vijf- of als zevenpersoons SUV. Hij kan ook ontzettend veel meenemen: standaard schuif je 760 liter bagage in de kofferruimte. Klap je de leuningen om, zelfs die van de passagiersstoel, ontstaat er een pakhuis van 1775 liter! Hij mag niet alleen qua volume veel meenemen, maar 620 kg laadvermogen is natuurlijk ook niet mis…
Voorin zit je als een vorst en dat heeft direct te maken met de forse breedte en de hoge zit. Ook achterin hebben de passagiers geen reden tot klagen, want bij een optimaal naar achteren geschoven bank is er absoluut meer dan voldoende beenruimte, terwijl zelfs lange mensen hun hoofd niet stoten, ondanks het optionele glazen dak. De achterste en derde zitrij is voorbehouden aan kleine kinderen.

Cockpit
Het dashboard is volkomen nieuw getekend, is keurig opgeruimd en de ergonomie laat niets te wensen over. Het digitale dashboard kan middels een knop op het stuur aangepast worden aan de persoonlijke behoeftes. Als je de kaart van de navigatie vergroot wil hebben, worden de snelheidsmeter en de toerenteller naar de zijkant verwezen. Het grote 8” touchscreen staat prominent op de middenconsole, maar ik mis een head-up display. De beeldkwaliteit van het multimediascherm is uitstekend en de 360º camera geeft een prima beeld als je achteruit rijdt.
Met de draaiknop achter de selectiehendel van de automaat kan je de rit selecteren, waarbij het variabele onderstel kan worden beïnvloed, bijvoorbeeld: Comfort, Eco, Sport en Individual. Bij de 4Drive komen er twee standen bij: Off-Road en Snow.
De materialen zijn allemaal hoogwaardig, maar ik mis toch wat spannende kleurtjes...

Uitrusting
De Tarraco zit volgestopt met actieve veiligheid, zoals de Lane Assist, de Front Assist, de dodehoek detentie en de verkeersbordenherkenning. De adaptieve cruisecontrol werkt perfect. Als passieve veiligheid kan ik het systeem noemen om automatisch hulpdiensten op te roepen in geval van ernstige calamiteiten.

Onderweg
Deze topversie is gezegend met de 2.0 liter turbo-viercilinder met 190 pk/320 Nm. Hij is gekoppeld aan de bekende DSG-automaat van de Volkswagengroep. Het is een dubbele koppelingsautomaat, waarbij de versnellingen worden klaargezet. Daardoor schakelt hij snel en absoluut niet voelbaar. Hij past naadloos bij deze uitvoering, is stil en snel. Je hebt in de meeste gevallen de Sportstand niet nodig, misschien in de bergen. Het leuke van die Sportstand is wel, dat hij bij afremmen, tussengas geeft. Je zou kunnen zeggen dat die functie een elektronische double-clutch-stand is.
De acceleratie is indrukwekkend: 0- 100 km/h in 8 seconden en dat met een gewicht van 1773 kg!
Hij is verregaand comfortabel en kan daarom als een fijne reiswagen getypeerd worden. Als je hem de sporen geeft, laat hij zich niet kennen. Hij helt in snel genomen bochten nauwelijks over en dankzij alle elektronica is hij goedmoedig, voorspelbaar en veilig.
De testauto heeft weliswaar vierwielaandrijving en dat is handig als je een caravan moet trekken of naar de wintersport gaat, maar daarmee is het natuurlijk geen terreinwagen. Hij heeft wel een afdaalhulp, want op een helling hoef je je rem niet te gebruiken. Het testverbruik kwam gemiddeld op 1 op 11 en dat is gezien zijn omvang en gewicht lang niet gek. 

Drie motoren
De instapversie is de 150 pk grote turbo-benzinemotor. Een fijne krachtbron, maar geef mij toch maar de tweeliter, die past beter bij deze wagen. Er is ook een diesel verkrijgbaar, nl. de 2.0 TDI met 150 pk/340 Nm. Er zijn twee uitvoeringen, de Style en de Xcellence.

Conclusie
In SUV-land scoort deze Tarraco erg goed, vooral op het gebied van ruimte en afwerking. Hij is veelzijdig, sportief en attractief. 

De instapprijs komt op € 37.950,-, de testauto kost € 50.950,-

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium

15-04-2019 “Hij is weer terug!”

Autosalons deel 4

08-04-2019 We nemen u voor de vierde keer mee naar al het spannende nieuws op...

Exclusieve ontmoeting van BMW Zwartepoorte op Landgoed Mattemburgh

01-04-2019 Op zaterdag 30 maart vond er een bijzondere en exclusieve ontmoeting...

Caravantrekker met elektrisch vermogen

01-04-2019 De Mitsubishi Outlander PHEV is veel meer dan elektrisch rijden.

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid