Bezoek aan de Mercedes-Benz fabriek in Bremen

Via ‘Fabrieksuitje’ bezocht ik onlangs met een aantal goede vrienden de Mercedes-Benzfabriek in Bremen, waar tien verschillende Mercedesmodellen worden gefabriceerd.
Een bijzondere ervaring!

Door Rob Strating

De fabriek in Bremen is op twee na de grootste fabriek van het merk ter wereld. Voor een groot deel zijn de complexen gebouwd in de wijk Sebaldsbrück op de plaats waar tot 1961 de Borgwardfabriek stond. In 1978 liep de eerste Mercedes daar van de band.
Met 13.000 werknemers is Mercedes de grootste werkgever in de regio.
Op dit moment worden er tien verschillende modellen gebouwd: van de C-Klasse de Limousine, de Estate die in Duitsland T-model heet, de Coupé en de Cabriolet, de E-Klasse Coupé en Cabriolet, de GLC en de CLC Coupé, de SLC en de SL.
De fabriek in Bremen stuurt ook de drie andere fabrieken aan waar de C-Klasse wordt gebouwd in de USA, China en Zuid-Afrika.

Indrukwekkend
We verzamelden in de grote showroom waar ook de shop is gevestigd. Vervolgens kregen we een introductiefilm te zien met de geschiedenis van de fabriek. Daarna werden we opgesplitst in twee groepen met een begeleider. In de fabriek mochten we geen foto’s maken, zodat ik het productieproces voor u zal beschrijven.
In Bremen lopen per dag 1.800 auto’s van de band, wij werden rondgeleid in de hallen waar de C-Klasse Limousine, de Estate en de GLC werden geproduceerd.
Omdat 70% wordt geëxporteerd, zagen we niet alleen links-, maar ook rechtsgestuurde types.
Het is een indrukwekkende samenwerking tussen mensen en robots. Alle modellen staan door elkaar heen, dat was vroeger wel anders. Mijn eerste bezoek aan een autofabriek was in 1961 de GM assemblage in Antwerpen. Zo ver ik toen kon kijken stonden er lichtgroene Opels Olympia Rekord op de band met bruine bekleding. Bovendien wemelde het van de werknemers die de hele dag hetzelfde werk deden, enorm geestdodend.
In de moderne fabriek in Bremen wisselen de werknemers na twee uur van werkplek, zodat het werk niet gaat vervelen.

3 Fases
We zagen eerst hoe de bodemgroep en de zijwanden werden geperst. De robots zijn allemaal geprogrammeerd en die ‘zien’ welke variant er op de band staat, dus of het een cabriolet, een auto met een schuif- of glasdak is en of het stuur links of rechts gemonteerd zit. Gaandeweg wordt de auto met lasermethoden telkens gemeten.
De 4000 robots zijn vooral goed in het laswerk en soms zien ze eruit als een menselijke arm die door de ruimte waar de voorruit moet komen, naar binnen zwenken. Omdat er te weinig ruimte is, maken ze plaats voor elkaar en wachten op elkaar.
Met x-y-z-coördinaten worden de motorkap en het kofferdeksel geplaatst en het is zó knap dat alle naden dezelfde afmeting hebben…
‘Het huwelijk’ betekent dat de motor in de carrosserie wordt gemonteerd, dit wordt al zo genoemd sinds henry Ford de lopende band uitvond.
Tot slot wordt elk model 3D gemeten om te controleren of alle fases goed zijn verlopen.

Productieproces
Men werkt met 4 shiften inclusief het weekend. De nachtploeg wordt voor twee jaar samengesteld om de biologische klok van de medewerkers niet teveel in de war te brengen. Zij verdienen een flinke som meer…
De productie van een auto kost drie dagen van de eerste pers tot aan het volledige product. Alle 68 seconden rolt er een Mercedes van de band.
Op een bepaald ogenblik zagen we de gespoten carrosserieën hoog boven onze hoofden van het ene gebouw naar het andere gebracht worden.
Even later liepen we door het ‘Material Bahnhof’, een hal met een enorm magazijn  waar vrachtwagens in en uit rijden om de producten van de toeleveranciers af te geven.
Al die producten worden met grote regelmaat gecontroleerd door de Mercedes-Benz kwaliteitsexperts.

Arbo
Terug in de productiehal zien we dat de portieren weer worden gedemonteerd om de mensen de gelegenheid te geven het dashboard etc. te installeren. Voor elke montage gaat de auto omhoog en omlaag om het personeel op ooghoogte te laten werken, zo hoeft niemand te bukken of te rekken.
De onderdelen voor bijvoorbeeld het interieur worden in zakken aangeleverd, of zelfs via karretjes die op een rails naast de auto komen rijden.
Bij de montage van de wielen monteert een robot de bouten en een man of vrouw trekt ze vervolgens met een momentsleutel aan.
Om de twee uur is er een pauze voor de wisseling van het werk. Naast de band bevindt zich een soort kantine met tafels, bankjes, koelkasten en magnetrons.
Voordat de auto de band verlaat, is hij wel rijklaar, maar nog niet klantklaar. Hij gaat dan naar de rollenbank waar de motor nog even vol wordt belast.
Tot slot komt er nog een algehele eindcontrole, de zogenaamde ‘Schluss Abnahme’.

Ook in Bremen kunnen de klanten hun Mercedes op de fabriek afhalen. Ik heb dat een aantal jaren geleden met een goede vriend gedaan in Stuttgart-Untertürkheim.
De klanten krijgen bovendien een hotelovernachting en een rondleiding door de fabriek.
“Zur Geburtstätte Ihres Mercedes…” 

Al met al een bijzonder waardevol bezoek dat ik graag met u wil delen!

Première van de nieuwe Mazda 3

15-01-2019 “Eén en al schoonheid”

VIDEO - AutoZeelandtest van de BMW 640i xDrive High Executive Luxury Line

07-01-2019 “Nieuw huisnummer”

Keuringsstation van Weele Krabbendijke

28-12-2018 Vanaf 1 januari 2019 is het Keuringsstation Van Weele aan de Oude Rijksweg...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Audi A1 Sportback 30 TFSI Epic

20-12-2018 “Volwassen geworden”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid