AutoZeelandtest van de Mazda 6 SKYACTIVE G-165 AT Signature

“Grote Klasse!”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Zeker na de facelift mag Mazda zijn vlaggenschip scharen in de rijen van de mooiste ontwerpen in het D-segment. Vooral het interieur en vele onderhuidse details zorgen voor een premium ambiance.

Moedig en knap
Het is toch geweldig dat er nog een moedige autofabrikant zoals Mazda bestaat die zijn eigen stijl handhaaft, consequente ideeën nastreeft, ontwikkelt én in serie produceert.
Was het Mazda niet die de Wankelmotor in de loop van de decennia betrouwbaar heeft gemaakt?
Mazda geeft antwoord op de vraag naar kleinere en lichtere auto’s. Bovendien, waar de hele automobiele wereld downsizet en overschakelt op turbomotoren, blijven de innovatieve Japanners ongeblazen motoren produceren die tevens ongelooflijk zuinig zijn.

SKYACTIVE TECHNOLOGY
Ik vind het fantastisch knap dat men bij Mazda juist investeert in het aanpassen van de verbranding, een technologie die baseert op het principe van de verbrandings-motor. De compressie bij de dieselmotoren wordt verlaagd, die bij de benzinemotoren juist spectaculair verhoogd, (14 : 1) de hoogte compressie ooit bij een benzinemotor toegepast! Het effect is een verrassend laag benzineverbruik.  Daarom kan bij de benzinemotoren een turbo weggelaten worden en bij de diesels kan de ingewikkelde uitstoot beter gecontroleerd worden.
De logische consequentie is de nieuwe SKYACTIVE-X, een combinatie van een diesel en een Ottomotor, de zogenaamde Diesottomotor, een revolutionair ontwerp dat voor het eerst in de nieuwe Mazda 3 in 2019 toegepast gaat worden, nl. een benzinemotor met zelfontbranding.
Zo ontstaat misschien wel de allereerste benzinemotor zonder bougies!

MAZDA 3
Begin januari wordt de nieuwe Mazda 3 aan de pers getoond. Ik ga daar zeker heen en zal daar uitvoerig over berichten.
De Mazda 3 baseert heel sterk op het studiemodel Kai, dat ik in maart dit jaar fotografeerde op de Internationale Automobielsalon van Genève.
Mazda heeft met de beide conceptcars op die salon een aantal prijzen binnengesleept. Ik sprak daar met een vooraanstaande Finse designer die me zei dat de ontwerpen van Mazda wereldwijd grote aanzien hebben! 

Ikuo Maeda
“Design wil zeggen dat ik de verschillende eisen die gesteld zijn in een perfecte vorm moet gieten!” Aan het woord is de Mazda chef-designer Ikuo Maeda. Kunst heeft hij met de paplepel ingegoten gekregen, want ook zijn vader was , voordat hij bij Mazda kwam werken, al in dienst geweest bij Bertone en Giugiaro. Hij ontwierp bijvoorbeeld de eerste MX-5, de klassieke roadster van Mazda.

Kodo-design
Kodo staat voor ‘Soul of Motion’ en vindt zijn oorsprong in de bewegingen die een adelaar maakt. Het logo van Mazda is immers ook een gestileerde adelaar in de lucht. Als je goed kijkt, zie je die vleugelslag ook in de chromen omlijsting van de grille en de koplampen. Die koplampen zijn bij deze facelift ook vernieuwd en lijken nóg meer op de priemende ogen van het roofdier. Vooral in het donker zie je dat ook de achterlichten datzelfde doel beogen.
Heel bijzonder vind ik het ontwerp van de voorschermen. Ze bollen op als de afwikkeling van de vleugelslag van de adelaar.
De 6 heeft een geprononceerde coupévorm die bij deze nieuwe versie nog gestrekter is dan voorheen. Dat heeft ook zeker te maken met de opgerekte wielbasis van wel 2.83 meter! Even nog zijn maten: l x b x h = 4.87 x 1.84 x 1.45 m
De schitterende ‘Gun Metal’ lichtmetalen wielen (225/45R19) draaien naadloos in de uitgeklopte wielkasten en dragen bij tot het dynamisch karakter.
Onder alle omstandigheden heeft deze koets een spannende atletische look met een krachtige uitstraling!

Premium
Het interieur werd aan alle kanten flink aangepakt. Dat begint al bij de leren voorstoelen. Ze zijn veel minder hard en compleet vernieuwd. Ze geven nu veel beter steun en zijn niet alleen voorzien van stoelverwarming, maar ook van beluchting voor in warme dagen. De warmte van het lichaam wordt weggezogen, ideaal!
De stoel is elektrisch te verstellen en heeft een geheugenfunctie.
De designers hebben een persoonlijke touch achtergelaten, vooral bij deze topuitvoering die is voorzien van nappa leer met sierpanelen vervaardigd van Sen-hout. Overal vind ik prachtige stiksels  die worden afgewisseld door gepoetste aluminium strips die zó uit de design trick-kist komen. Ik controleer de kunststoffen altijd door het aan te tikken met mijn ring. Je hoort aan het geluid of het materiaal hoogwaardig is. Zelden heb ik in deze klasse zulke mooie materialen gezien, absoluut ‘premium choise!’
De ergonomie krijgt bovendien van mij een tien met een griffel. Allereerst is daar het head-up display, een geweldige uitvinding die in één oogopslag de informatie weergeeft die je nodig hebt, zonder de blik van de weg af te houden. De functies op het fijne, verwarmbare leren stuur hoef je maar één keer te bekijken om deze tijdens de reis alleen op de tast te kunnen gebruiken.
Nieuw is ook het 8 inch grote, individueel programmeerbare touchscreen voor het infotainment, de navigatie, de telefoon, etc. Ook wordt de achteruitrijcamera, aangestuurd door een 360° View Monitor, daarop geprojecteerd. Op de middenconsole bevindt zich de intuïtieve HMI Commander, een draaiknop voor de bediening van het multimediasysteem.
Het instrumentenpaneel is voorbeeldig, mooie grote klokken en wanneer je de cruise control gebruikt, wordt de ingestelde snelheid op de snelheidsmeter rood aangegeven. Enig minpuntje is dat het adaptieve gedeelte, waar de auto automatisch de afstand met zijn voorligger aanhoudt, niet kan worden uitgeschakeld.
Naast de snelheidsmeter bevindt zich aan de ene kant de brandstofmeter en aan de andere zijde de actieradius.
Tot slot is daar het Bose soundsystem met een geluid alsof je je in het concertgebouw bevindt.
Achterin hebben de benen door die enorme wielbasis geen reden tot klagen, integendeel. Ook de hoofdruimte is geweldig.
Kortom, het is een en al Wellness met een grote W!

Nog meer SKYACTIVE…
De verbeterde SKYACTIVE Technology wordt niet alleen bereikt door het uiterste uit de motoren te halen, maar ook het chassis, de body en de ophanging zijn onder handen genomen en krijgen allemaal dat predikaat mee.
De tweeliter heeft 165 pk/213 Nm bij 4000 toeren/min. Het is een langeslagmotor (83,5 x 91,2) en dat staat al garant voor veel souplesse.  

Veiligheid boven alles
Tor de zogenaamde i-ACTIVESENSE behoren o.a. de Lane Keep Assist, de led-koplampen met adaptieve Beam Control, de Radar cruise control, de Blind spot met Rear Cross Traffic alert en de Smart City Support, allemaal zaken die ervoor waken dat er calamiteiten gebeuren.

Comfortabel
Ik heb de nieuwe 6 niet uitgeprobeerd in een rondje rondom de kerk, maar hem beoordeeld op een afstand waarvoor hij kennelijk is gemaakt. Hij ontpopt zich als een zalige reiswagen met een buitengewoon verbeterd comfort. Zelfs na een rit van ruim tweehonderd kilometer, stapte ik heerlijk fit uit.
De motor uit de testauto is de grootste tweeliter met dus 165 pk. Hij is gekoppeld aan een 6-traps automaat en in een autowereld waar 9-traps automaten al de gewoonste zaak zijn, loopt deze op dat punt niet helemaal in de pas. Dankzij zijn souplesse pakt hij onderin de toerenkelder echter heel gemakkelijk op.
Overigens is de fijne, handgeschakelde zesbak eventueel een prima alternatief.
Toch is de combinatie in de testauto helemaal niet verkeerd, want hij spurt in 10 seconden naar de honderd en zijn topsnelheid ligt ruim boven de 200 km/h. Ik heb ook de sportmodus uitgeprobeerd, maar daar wordt de auto een beetje zenuwachtig van. Hij stuurt strak en laat ook in snel genomen bochten een beheerst onderstuurkarakter zien. Dankzij de 62,2 liter grote brandstoftank heeft hij een actieradius van bijna 800 km en alweer heb ik me verbaasd over het testverbruik van dik 1 op 16 met een auto die toch bijna 1500 kg leeggewicht laat zien. 

Alle Mazda’s 6
Er zijn twee uitvoeringen, de Sedan en de Sportbreak en vier luxe-uitvoeringen: de Essence, de Business Comfort Choise, de Aesthetic Choise en de luxe Signature.
Er zijn drie benzinemotoren: de 2.0 liter met 145 en 165 pk en een 2,5 liter met 194 pk. Deze heeft ook cilinderuitschakeling.
De beide diesels hebben 2,2 liter en resp. 150 pk/380 Nm en 184 pk/445 Nm.
De basisprijs voor de 6 is € 36.990,-, die van de luxe testauto € 45.240,-
De meerprijs voor de Sportbreak bedraagt € 1500,-

Conclusie
Mazda is goed bezig.
Voor die concurrerende prijs staat daar een grote premium middenklasser die ik zelf zou verkiezen boven een SUV. Mazda heeft een  elegante, spannende en vooral buitengewoon comfortabele sedan op de weg gezet die zeker zijn sporen zal gaan verdienen. Op het gebied van de bijzondere technologie zit er nog heel wat aan te komen!

Gallery Aaldering in Brummen

12-12-2018 “Mekka voor automobiel erfgoed “

AutoZeelandtest van de Mazda 6 SKYACTIVE G-165 AT Signature

03-12-2018 “Grote Klasse!”

Nieuwe Range Rover Evoque voor Rijschool Op Weg in Goes

18-11-2018 “Opvallend en flitsend”

Sneak Preview van de nieuwe Peugeot 508

15-11-2018 “Premium”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid