AutoZeelandtest van de Kia Ceed 1.4 T-GDi ExecutiveLine

“Dat ceed er goed uit!”

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Joel Spaeter en Bart Wondergem

De derde generatie van de Ceed wordt uitsluitend als vijfdeurs limousine en als  combi (Sportswagon) geleverd. De driedeurs is geschrapt, maar de sportieve ProCeed Shooting Brake staat op dit moment al op de Parijse Salon te pronken.

Ondanks zijn  Zuid-Koreaanse wortels is de Ceed een op-en-top Europese auto. Het design en de productieontwikkeling komen uit het Kia-Europacentrum in Frankfurt.
Hij loopt voorts van de band in de ultramoderne Slowaakse fabriek in Zilina.
Met respectievelijke lengtes van 4,31 m en 4,60 m passen de limousine en de Sportswagon perfect in de zogenaamde ‘Golfklasse’.

Ik reed met de compleet uitgevoerde ExecutiveLine met de 1.4 T-GDi van Auto Vermeulen uit Goes, maar we hebben ook nog even een fotoshoot gemaakt bij de Kiadealer Autohuis in Terneuzen samen met de Sportswagon.

Compacte voltreffer
Allereerst even zijn naam: bij de nieuweling is de apostrof verdwenen, cee’d werd Ceed. Hij ziet er dynamisch sportief uit, hetgeen onmiddellijk is terug te voeren op het nieuwe design. Hij werd namelijk breder en vlakker en dat staat hem goed. De grille werd opnieuw gestileerd en de forse luchtopeningen aan de voorkant geven hem tegelijkertijd iets agressiefs. De full-LED-verlichting is bij deze uitvoering standaard.
De 225/45R17 mooie lichtmetalen wielen draaien naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten. Het hangt van het type en de aandrijflijn af hoe groot de wielen zijn: 15, 16 of 17 inch.
Ik vind het design een stuk harmonischer dan dat van zijn voorganger. Vooral de achterzijde met de grote dakspoiler en de nieuw getekende achterlichten mag je gerust zijn chocoladezijde noemen. De ExecutiveLine biedt tevens een glazen schuif/kanteldak dat voor een aangenaam licht in het interieur zorgt.
Wat het uiterlijk betreft heeft het designteam van CEO Peter Schreyer een knappe auto op de weg gezet die zeker in de witte uitvoering bewonderende blikken oogstte op mijn testrit naar de Zoute Grand Prix in Knokke.

Aangenaam
Het interieur voelt bij het gaan zitten als thuiskomen. De materialen zijn met zorg gekozen, al is de stiknaad op het dashboard niet echt, maar staat wel mooi…
Leer, aluminiumaccenten en pianolakken wisselen elkaar keurig af. De beide schitterend getekende klokken zijn uitstekend afleesbaar en het 8 inch grote touchscreen lijkt in de middenconsole te zweven. Het bevat alle functies, zoals infotainment, GPS, Bluetooth etc. en bovendien een achteruitrijcamera.
De klimaatbeheersing is keurig voor links en rechts gescheiden en ook achterin zijn er separate uitstroomopeningen gerealiseerd.
De ergonomie verdient een tien met een griffel en een zoen van een mooie dame.
De leren stoelen bieden prima steun, die van de bestuurder is elektrisch te verstellen en heeft een geheugenfunctie. Niet alleen zijn de voorstoelen, maar ook de goed geprofileerde achterbank voorzien van verwarming, evenals het stuurwiel. Op warme dagen is de stoelventilatie natuurlijk een geweldige uitkomst! Dankzij zijn wielbasis van 2.65 m hebben de benen geen reden tot klagen achterin. Ook is er voldoende hoofdruimte.
De kofferruimte werd vergroot en biedt nu 395 liter standaard. Wanneer de leuningen zijn omgeklapt ontstaat er een vrijwel vlakke laadvloer en is er 1291 liter beschikbaar.

Compleet
Een van zijn sterke punten is toch wel zijn complete uitrusting, vrijwel uniek in deze klasse!
Ik maak een rondje: Autonome noodremassistentie met voetgangersherkenning, autonome rijbaanvolgassistentie, vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie, Bluetooth connectiviteit met spraakherkenning, regensensor, snelheidsbordenherkenning, adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectie en kruisend verkeersdetectie.

Onderweg
In het vooronder ligt bij de testauto een 1353 cc grote viercilinder die dankzij de turbo-ondersteuning 140 pk levert en een koppel heeft van 242 Nm dat al bij1500 toeren/min tot ontwikkeling komt.
De ongelooflijk stille krachtbron is gekoppeld aan een manuele zesbak. Het is een levendige motor die de 1345 kg zware middenklasser in 9 seconden naar de honderd katapulteert en een topsnelheid heeft van 210 km/h.
Belangrijker is wellicht de tussensprints: 60-100 km/h in 5,1 seconden en 80-120 km/h in 6,5 seconden.
Indrukwekkend is zijn remvermogen: hij heeft met koude remmen van 160 km/h tot stilstand slechts 88 meter nodig en daarmee overtreft hij de concurrentie overtuigend!
Niet alleen de motor is stil, het windgeruis blijft ook binnen de perken: bij 130 km/h noteer ik slechts 71 decibellen.
Als ik de vering moet typeren zeg ik: stevig. Dat heeft direct te maken met de vermelde bandenmaat. Ongetwijfeld zijn de 15 en 16 inch wielen een stuk comfortabeler. Daarentegen heeft hij het op de smalle weggetjes in het Vlaamse land geweldig naar zijn zin: hij stuurt strak en legt een verreweg neutrale wegliggingskarakteristiek aan de dag.
Hoewel hij rustig rijdend in de buurt van de 1 op 20 komt, is het testverbruik volgens de nieuwe WLTP-meting 1 op 16.

Alle Ceeds
De instapversie is een 1.0 driecilinder, ook met turbo, vervolgens de geteste 1.4 T-GDi en tot slot de 1,6 CRDi, een viercilinder diesel met 115 pk/280 Nm. Zowel de 1.4 als de diesel zijn ook leverbaar met een 7-traps dubbele koppelings automaat.
Het prijzenpalet begint bij € 22.595,- voor de 1.0 T-GDi in de ComfortLine-uitvoering.
De complete testauto komt op € 31.845,-.

Conclusie
Zijn voorganger was zeker niet slecht, maar Kia heeft met deze Ceed een fantastische auto op de weg gezet. Hij rijdt prima en zorgt voor veel rijplezier. Hij is scherp geprijsd en ongelooflijk goed uitgerust. Hij is daarmee een gevreesde concurrent in de ‘Golfklasse!’

Showroom Automotions Mercedes-Benz in Goes compleet vernieuwd

12-11-2018 “She’s Mercedes”

AutoZeelandtest van de Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT6

07-11-2018 “Expert in grote klussen”

AutoZeelandtest van de Kia Ceed 1.4 T-GDi ExecutiveLine

04-11-2018 “Dat ceed er goed uit!”

VIDEO - Geslaagde VIP-avonden bij Ford Van Putten

29-10-2018 Op donderdag- en vrijdagavond 25 en 26 oktober jl. werd tijdens een...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid