De Montreux Grand Prix 2018

“Geslaagde mix van oud en nieuw”

Door Rob Strating 

Na 4 jaar werd de Montreux GP in Zwitserland weer georganiseerd, dit jaar van 13 tot en met 16 september. Op het programma stonden rally’s door het verrassend mooie landschap rondom Montreux, maar ook een uitstap naar het Zwitserse Gstaad, waar op het nieuwe vliegveld aldaar acceleratieproeven werden gehouden.
Ik had een accreditatie gekregen van P.R. man Patrice Matthey en mijn vrouw en ik waren de hele dag te gast op het vliegveld in Gstaad.

Historie
Op de eerste startgrid van de Montreux Grand Prix in 1934 stonden beroemde vooroorlogse coureurs als Varzi, Trossi, Etancelin, Chiron en Veyron. In de straten van Montreux werden adembenemende gevechten geleverd.
Helaas bleef het bij die enige race.
In 1984 werd tijdens de 50-jarige herdenking voor het eerst weer een Montreux Grand Prix georganiseerd in het kader van het feit dat het 50 jaar geleden was. Eregasten waren toen Juan Manuel Fangio en Clay Regazzoni, twee gerenommeerde Formule 1 coureurs. Sinds dat jaar wordt de Montreux GP elke vier jaar georganiseerd. Dit jaar was het weer zover!

Toegelaten automobielen
Het bijzondere van de Montreux GP is de mix van vooroorlogse klassiekers en racers, sportwagens en Gran Turismo’s van 1946 tot 2018 en supercars tussen 1987 en 2018.

De deelnemers.
Het internationale gezelschap zorgde voor ruim 150 automobielen die stuk voor stuk de moeite waard waren te bekijken en vooral te horen. De eerste auto’s arriveerden om 10.00 uur op vrijdag 14 september en om 16.00 uur was iedereen weer vertrokken.
Ik ga de diverse bijzondere automobielen aan u voorstellen. Om ze op te zoeken, zal ik de kleur en de nummers noemen, zodat u de informatie kan koppelen aan de foto’s. Soms heb ik ze meerdere keren gefotografeerd, zeker tijdens de acceleratieproeven.
De uitstekende lunch werd verzorgd door een van de vijfsterren hotels in Gstaad en geserveerd in de nieuwe hangar op het vliegveld. Ook kregen we een concert van vier alphorenblazers.

Mercedes-Benz 300 SL Roadster
De eerste auto die arriveerde, was de 300 SL Roadster met de bijzonder gestileerde winterkap. Hij verving de vleugeldeur 300 SL, omdat de verkoop daarvan terugliep in 1956, voornamelijk vanwege het feit dat het bloedheet werd in de wagen. Van de Roadster met zijn drieliter zescilinder met 215 pk, zijn er 1858 stuks van geproduceerd tussen 1957 en 1963. Een ware liefhebbersauto!

Porsche
Porsche viert dit jaar zijn 70e verjaardag. De eerste sportwagens in werden in 1948 nog in het Oostenrijkse Gmünd geproduceerd, omdat Stuttgart nog in puin lag. Onderhuids werden veel VW-onderdelen gebruikt. De boxermotor achterin is nog steeds de stabiele factor, vooral bij de diverse 911 modellen. Op de foto waar ik de drie 911’s van achteren heb gefotografeerd zie je heel duidelijk dat ze in de loop der jaren alsmaar breder werden.

906
Heel bijzonder is de donkerrode 906 met het nummer 59 uit 1966. Hij is door Ferdinand Piëch ontworpen. Hij woog slechts 580 kg en had een 220 pk lichtgewicht zescilinder boxermotor en had een top van 280 km/h.  Beroemde coureurs als Joseph Siffert, Hans Herrmann en Herbert Müller reden hem naar grote successen.
In 1966 bezetten de 906-en de plaatsen 4 t/m 7 achter de Fords GT 40.
Met een oorverdovende brul spurtte hij in 4 seconden naar de honderd. Toch is hij ook op de gewone weg teogelaten.

GT3 RS
Een splinternieuwe Porsche (nr. 104, gifgroen) die met zijn vierliter zescilinder boxer 500 pk levert en in 3,9 seconden naar de honderd snelt. Hij maakte ook indruk door zijn hoog snerpend geluid bij de acceleratieproef. Alleen de GT2 RS met 700 pk is hem nog sneller af.

Ford GT 40 (nr.101, lichtblauw)
De GT 40 is viermaal winnaar geweest op de 24-uursrace van Le Mans, nl. van 1966 tot en met 1969. De auto was gebouwd om de hegemonie van Ferrari te doorbreken en dat is gelukt. Hij was slechts 1 meter laag en had de beschikking over vier V8- motoren tussen de 4181 cc (255 pk) en 7 liter (427 pk). Er zijn er 105 van geproduceerd. Ook deze racer maakte een indrukwekkend geluid bij de acceleratie.

Fiat 8V (nr.18, rood)
Toen Fiat in 1952 een nieuwe sportwagen met een V8 mee naar Genève nam, moet men meer aan reclame dan aan geld verdienen hebben gedacht. De V8 had 105 pk en had onafhankelijke veren. Er zijn er slechts 105 van gemaakt. Op de zijkant staat het nummer 330. Met dit nummer reed deze wagen in 1955 de Migle Miglia. De Duitse eigenaar uit Hamburg heeft ook dit jaar de beroemde 1000 mijlsrace meegereden.

Siata 208 S (nr.39, wit/blauw)
Toen Fiat zijn V8 bouwde, was Siata er als de kippen bij om die motoren te kopen.
Siata staat voor ‘Societa Italiana Applicazione Trasformazione Automobilistiche’. Al sinds 1926 maakte men speciale sportwagens, zoals deze met een buizenchassis. De motor werd opgevoerd dankzij twee Weber carburateurs. De Duitse eigenaar moest alle acht bougies vervangen op het vliegveld. Een schitterende, maar onbetaalbare sportwagen!

Alfa Romeo 6C1750 1932 (nr. 21, rood)
Een wel heel bijzondere Alfa die ik zelf nog nooit had gezien. Het koetswerk is van het Milanese carrosseriebedrijf Cesare Sala die de schitterende body in 1932 creëerde. De 6C1750 is waarschijnlijk de beroemdste vooroorlogse Alfa die met coureurs als Tazio Nuvolari enorme successen behaalde, weliswaar niet met dit model, maar met een tweepersoons roadster.

Ferrari 250 GT California LWB 1959 (nr. 40, rood met lichte linnen kap)
Van deze spider zijn er maar 49 gebouwd naar een idee van twee Ferrari-dealers in de States, nl. Luigi Chinetti en John von Neumann. Onder zijn bevallige motorkap huist een drieliter V12 met 240 pk. Roger Vadim en Brigitte Bardot reden er zo een.
Het is logisch dat deze bloedmooie Ferrari tig miljoenen moet kosten. Je komt hem niet dagelijks tegen, wij wel op de Montreux GP!

Dino 246 GT 1973 (nr.35, rood)
Persoonlijk vind ik deze coupé een van de mooiste Ferrari’s van de jaren ‘70. Hij heet Dino naar de zoon van Enzo Ferrari. Hij heeft als middenmotor een 2418 cc grote V6 met 195 pk, dezelfde motor die ook in een Ferrari F2 lag. De carrosserie is van Pininfarina.

Ferrari 250 GT SWB Berlinetta 1962 (geen nummer, maar met Zwitsers kenteken VD-1554-U, donkergrijs)
Achter deze benaming verschuilt zich een van de meest gezochte oude Ferrari’s.
De 250 SWB is onbetaalbaar, want er zijn er maar 175 van gemaakt. Hij kon geleverd worden met een stalen of aluminium carrosserie van Scaglietti. De drieliter V12 levert 280 pk. Je komt hem zoals hier op de weg tegen, maar op de circuits was hij ongenaakbaar. Hij werd geproduceerd tussen 1959 en 1962.

Lancia Stratos (nr.60, groen met gele wielen)
In 1970 nam Fiat de firma Lancia over en in datzelfde jaar kwam Bertone met een futuristisch prototype naar de shows. Men doopte hem Stratos. Hij heeft Lancia als rally- en raceauto op der kaart gezet. Dse V6 motor en versnellingsbak komen van de Dino 246 GT. Het blijft nog steeds een futuristisch monstertje.

Aston Martin LM 1930 (kenteken: DP-073-SW)
In oktober 1932 presenteerde Aston Martin een nieuw model, de Le Mans op de autotentoonstelling van Londen. Het model bleef in productie tot december 1933. Er werden er 130 van verkocht. Hij presteerde uitstekend op de 24-uursrace van Le Mans. Ik heb dit type vijf jaar geleden ook op de legendarische Klausenpass naar boven zien komen, schitterend!

Aston Martin Vantage V8 2018 (nr. 43, wit)
Deze bloedsnelle Aston staat op het verkorte DB11 platform. Ik zag hem voor het eerst op de Autosalon van Genève dit jaar. Hij heeft een vierliter V8 met 510 pk/685 Nm onder zijn gewelfde motorkap. Bij de acceleratiesprint op het vliegveld brulde hij in 3,5 seconden naar de honderd.

Lamborghini Miura P400 1968 (nr.24, groen)
De Miura geldt als een van de meest fascinerende sportwagens die er na de oorlog gebouwd zijn. De auto was een plezier voor het oog in 1967 en is dat nu nog steeds. De Miura ontstond bij Bertone en had een vierliter V12 motor met 350 pk die dwars voor de achteras was geplaatst. Hij heeft een topsnelheid van bijna 300 km/h!
Ik heb ooit in een Miura gereden, maar dat was onder bijzondere omstandigheden. Ik werkte als chauffeur-voiturier in het Carlton Hotel in St.Moritz, toen een gast arriveerde met zo’n Miura op spikes. Je gelooft het bijna niet. Ik moest hem in de parkeergarage in het dorp gaan stallen…

Alfa Romeo Sprint GTA 1965 (nr. 4, wit)
Het model van deze GT is getekend door Giorgetto Giugiaro toen hij bij Bertone werkte. In grote lijnen is het model 17 jaar in productie geweest, een beauty van een GT. De GTA ontstond voor de racerij. De twinspark motor was opgevoerd bij Autodelta en kon op verzoek 170 pk leveren. De GTA’s wonnen waar ze verschenen, op de circuits, maar ook op de heuvelklims. De Nederlandse coureur Toine Hezemans wist er op Zandvoort ook wel raad mee. Deze uitvoering maakte heel veel lawaai, zoals op het filmpje te horen valt….

Intermechanica Italia Spider 1970 (nr. 15, geel)
Franco Scalietti tekende deze mooie spider voor de eigenaar van de fabriek, Frank Reisner, een Hongaar met een Amerikaans paspoort die in Italië woonde. Reisner richtte zich op de Amerikaanse markt, omdat Italiaanse ontwerpen het daar goed deden. Hij gebruikte Ford V8 motoren. De Italia is tussen 1968 en 1972 geproduceerd. Toen Erich Bitter in Duitsland de Intermecchanica ging importeren, ging men daar zowel zes- als achtcilinders van de Opel Admiral en Diplomat inbouwen.

Bentley Continental GT 2018 (nr. 86, rood)
Heftige coupé met vierwielaandrijving, een V12 biturbo met 635 pk/900 Nm die ondanks zijn enorme gewicht van 2400 kg maar 5 seconden nodig heeft om aan de honderd te komen en een top heeft van 300 km/h! Ik heb een week lang met zo’n mastodont op het Finse ijs gereden en gegleden, een superervaring die ik nooit meer vergeet!

De Montreux Grand Prix was een welkome aanvulling op al mijn automobiele ervaringen.

Goed georganiseerd en kwalitatief hoogstaand!

Gallery Aaldering in Brummen

12-12-2018 “Mekka voor automobiel erfgoed “

AutoZeelandtest van de Mazda 6 SKYACTIVE G-165 AT Signature

03-12-2018 “Grote Klasse!”

Nieuwe Range Rover Evoque voor Rijschool Op Weg in Goes

18-11-2018 “Opvallend en flitsend”

Sneak Preview van de nieuwe Peugeot 508

15-11-2018 “Premium”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid