AutoZeelandtest van de Hyundai Kona Electric

“Groene golf”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en Film: Gianni Agosti 

In het kielzog van de Ioniq presenteert Hyundai ook de Kona Electric. Hij munt uit door rijplezier en een grote actieradius.
Maar dat niet alleen…

Auto Sturm heeft het er maar druk mee, want zowel Nissan als Hyundai maken elektrische auto’s.
Konden we pas nog melding maken van de aflevering van Hyundai’s Ioniq aan DNWG, vorige week gingen Gianni en ik naar de persdag van de autosalon in Brussel met de Hyundai Kona Electric.
Een verslag…

Opvallend
Dankzij een omvattende optische herziening onderscheidt  de Electric zich van het benzinemodel van de Kona. De herkenbare Hyundai-cascadegrille wordt door fijne inkepingen nog wel weergegeven, maar is niet meer dan een rudiment.
Een elektrische auto heeft immers nauwelijks koeling nodig en zeker geen opening om lucht aan te zuigen.
Speciale inlaten voor de voorwielen leiden de lucht om de auto heen en verhinderen lastige luchtwervelingen. Aerodynamisch gevormde 17-inch lichtmetalen wielen zorgen er vervolgens voor dat de luchtweerstandscoëfficiënt tot een minimum wordt beperkt.
Hij deelt het bijzondere vier ledlampengezicht met zijn benzinebroer, de twotone uitvoering flatteert en de kunststof wieluitsparingen geven hem een stoer uiterlijk.
De Electric heeft voorts een ander diffuserdesign aan de achterkant en de bodemplaat is aan de elektrische uitvoering aangepast.

Inside
In vergelijking met de rode Kona benzine die ik vorig jaar testte, is de Electric binnenin een beetje saai. Ik mis de leuke kleuren die het interieur bij zijn zus zo spannend maken. Naast het combi-instrument werd ook de middenconsole opnieuw getekend. Hij werd duidelijk omhoog gebracht en is antracietkleurig uitgevoerd.
De blauw oplichtende symbolen van de drukknoppen zijn bij invallend zonlicht niet zo goed leesbaar. Hoewel de gebruikte materialen voornamelijk uit harde kunststoffen bestaan, is alles wel degelijk en netjes afgewerkt. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte beschikbaar. Ondanks het feit dat het batterijpakket zijn ruimte opeist, is de kofferruimte slechts gering kleiner geworden. (332-1114 liter) 

Elektrische aandrijflijn
Het batterijpakket is geïntegreerd in het speciaal voor de Electric ontwikkelde platform, zodat dus de interieurruimte niet ten koste gaat van elektrische aandrijving. Het nieuwe Battery Thermal Management-systeem verhoogt de efficiency van de batterij en verlengt de levensduur ervan. Het systeem biedt koeling doordat het is verbonden met de airco van de auto, maar kan ook warmte bieden via het verwarmingselement.

Technische gegevens

  • Motor: elektromotor
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 395 Nm
  • Batterij: Lithium-ion-polymeer
  • Capaciteit: 64,0 kWh
  • Efficiëntie: 14,3 kWh/100 km
  • Actieradius volgens WLTP: 482 km
  • Normaal opladen thuis wisselstroom: 9 uur en 35 minuten
  • Snelladen onderweg gelijkstroom: - 100 kWh: 54 minuten
                                                     -  50 kWh:  75 minuten

Actieradius
Ik kreeg de Kona compleet opgeladen mee. Hij gaf op dat moment in de ‘Sportstand’ 300 kilometer actieradius aan. Ik schakelde hem over in de ‘Ecostand’ en de actieradius steeg naar 310 kilometer.
Waarom geeft Hyundai dan toch 482 kilometer aan?
Dat heeft met een aantal zaken te maken: allereerst de manier waarop er met de auto is gereden. Heeft iemand heel veel gas gegeven tijdens een proefrit op alleen maar de ‘Sportstand’, zal hij minder actieradius aangeven. Is het koud, zoals tijdens onze testrit, is dat ook van invloed. Staat de airco aan?
Allemaal zaken die van invloed zijn…

Regeneratief remmen
Ik ben door de Westerscheldetunnel gereden om Gianni in Axel op te halen. Vervolgens zijn we over Gent naar Brussel gereden. Door regelmatig niet harder dan 100 km/h te rijden, werd hij alsmaar zuiniger. Zeker nadat we door het Gentse industriegebied kwamen, waar we een paar keer voor verkeerslichten moesten wachten en ook nog in een kleine file terechtkwamen.
Het regeneratieve remsysteem laadt de batterij op tijdens het rijden, doordat de elektromotor ook als rem functioneert. De energie die op deze manier wordt teruggewonnen, wordt opgeslagen in de batterij. Ik kon de mate van regeneratief remmen aanpassen via de aan het stuur gemonteerde schakelpeddels.
Het Smart Regenerative Braking System maakt gebruik van radarsensoren aan de voorzijde om de mate van regeneratief remmen aan te passen aan het verkeer, zodat de auto gelijkmatig met de voorliggers afremt.

Dynamisch
Het is aangenaam onderweg zijn met de Kona Electric. In de ‘Sportstand’ spurt hij in 7,6 seconden naar de honderd en is de top van 167 km/h mogelijk. Op een natte weg draaien de aangedreven voorwielen gemakkelijk even door, zó groot is het vermogen. In de ‘Ecostand’ is zijn top 130 km/h.
Hij rijdt lichtvoetig en dynamisch en je zou bijna vergeten dat hij toch 1818 kg weegt. Zelfs van snel bochtenwerk is hij helemaal niet vies, waarbij hij door zijn laag zwaartepunt nauwelijks overhelt.
Toch merk je op de Belgische wegen dat hij mede door zijn gewicht wat moeite heeft de gaten in het asfalt niet aan zijn passagiers door te geven.
Helemaal stil is het niet, want soms hoor je de elektromotor zoemen en ook de banden en de wind laten zich wel horen.
Totale afstand Goes-Brussel via Gent v.v. bedroeg 206 km en terug bij Sturm in Goes had ik nog 100 km actieradius over!

Alle Kona’s Electric
Er zijn drie luxe-uitvoeringen: de Comfort, de Fashion en de Premium en de prijsrange bevindt zich tussen de € 39.995,- en de € 45.795,-

Conclusie
De compacte Kona Electric SUV is dankzij zijn temperament snel, biedt veel plaats, heeft een attractieve prijs en biedt dankzij de nieuwste batterijtechnologie de hoogste actieradius in zijn klasse. Zakelijk gesproken slechts 4% bijtelling.
Garage Verbrugge is dealer voor Zeeuws-Vlaanderen en Auto Sturm voor de rest van Zeeland

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium

15-04-2019 “Hij is weer terug!”

Autosalons deel 4

08-04-2019 We nemen u voor de vierde keer mee naar al het spannende nieuws op...

Exclusieve ontmoeting van BMW Zwartepoorte op Landgoed Mattemburgh

01-04-2019 Op zaterdag 30 maart vond er een bijzondere en exclusieve ontmoeting...

Caravantrekker met elektrisch vermogen

01-04-2019 De Mitsubishi Outlander PHEV is veel meer dan elektrisch rijden.

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid