Classic Days Schloss Dyck 2018

Voor de dertiende keer werden de Classic Days georganiseerd rondom het Schloss Dyck bij Neuss. Een oldtimerspektakel dat vergeleken kan worden met het Engelse Goodwood.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Bart Wondergem

Ook dit jaar was het weer een feestje om de vele schitterende oldtimers, klassiekers en wedstrijdauto’s te bekijken, te horen en te ruiken.
Dan is er de tijdelijke camping waar je caravans kunt bewonderen die worden getrokken door oude leeftijdgenoten. De Volkswagens T1 die tot camper zijn omgebouwd waren ook niet te versmaden.
Tijdens de Classic Days kom je oog in oog te staan met beroemde coureurs van weleer: Hans Herrmann bijvoorbeeld, de coureur die in Le Mans schitterde, de Migle Miglia reed, de Trga Florio etc. Hij is pas 90 jaar geworden.
De grote rallyrijder Walter Röhrl met zijn co-équipier Christian Geistdörfer deelde handtekeningen uit, evenals Jochen Mass, Hans-Joachim Stuck, Dieter Glemser, Klaus Ludwig en vele anderen.

Jewels in the parc
Op het grote gazon voor het kasteel stonden de juweeltjes stuk voor stuk mooi te zijn. In het kader van de 150e geboortedag van August Horch was er een aantal naar Schloss Dyck gekomen, waaronder de Horch Coupé Manuela uit 1937 van het carrosseriebedrijf Erdmann & Rossi. Het bleek de voormalige dienstauto te zijn van de vooroorlogse Auto Unioncoureur Bernd Rosemeyer te zijn. Wat een beauty!
Even verderop stond de Franse Ford Comète uit 1953 van een Zwitser die hem in 7 jaar restaureerde tot showroomconditie. De ongerestaureerde Austin Sheerline Princess Delahaye uit 1949 van de Brusselse koetswerkbouwer Vesters & Neirinck was werkelijk indrukwekkend!
Een hele verzameling Bizzarini’s met de oorspronkelijke racetransporter en een prachtige originele Opel Olympia Rekord uit 1962 om er maar een paar te noemen.

Races
Rondom het kasteel lopen landweggetjes die tijdens de Classic Days worden omgetoverd tot circuit. Er wordt geracet in verschillende categorieën.
Daar waren de Bentley Blowers, de raceauto’s die in de jaren ’20 en ’30 successen op Le Mans haalden. Wat denk je van de Napier-Railton uit de jaren ’30? Hij reed op Bonneville in de USA het 24-uursrekord met een gemiddelde snelheid van 240 km/h.
Het gehuil van de compressor van een Mercedes-Benz SSKL ging door merg en been. Wat een geluiden werden er weer geproduceerd: de Auto Union racewagen met de 16 cilinder achterin waarmee de vader van Hans Joachim Stuck vele malen bergkampioen werd, maar ook de moderne Audi DTM racewagen van Mike Rockenfeller produceerde vele decibellen.

Het was weer geweldig de moeite waard. Misschien wat voor u volgend jaar? Altijd het eerste weekend van augustus!

Sneak Preview van de nieuwe Peugeot 508

15-11-2018 “Premium”

Showroom Automotions Mercedes-Benz in Goes compleet vernieuwd

12-11-2018 “She’s Mercedes”

AutoZeelandtest van de Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT6

07-11-2018 “Expert in grote klussen”

AutoZeelandtest van de Kia Ceed 1.4 T-GDi ExecutiveLine

04-11-2018 “Dat ceed er goed uit!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid