AutoZeelandtest van de Citroën C4 Cactus Shine

De Citroën C4 Cactus is binnenstebuiten gekeerd.



Foto’s en film: Gianni Agosti
Tekst: Rob Strating

Formidable confortable!

De markante airbumps zijn verdwenen, hij kreeg een modern koetswerk, maar vooral het bijzondere veersysteem maakt van hem weer een échte Citroën!

Ik zag hem voor het eerst op de Autosalon van Genève in maart dit jaar en haalde de eerste testauto op bij Citroën Van Beek in Vlissingen. Marketingman Jos Buitendijk had de tweede testauto bij de vestiging in Roosendaal klaargezet.
Uiteraard kan men voor de C4 Cactus ook terecht bij Van Fraassen in Goes en bij Wisse in Terneuzen.

Was zijn voorganger nog een SUV/crossover, de nieuwe Cactus is een compacte hatchback  geworden. Hij moet de C4 vervangen en gaat meehelpen het doel van de fabriek te realiseren: tot 2020 1,6 miljoen auto’s per jaar af te zetten.
Hoewel de grondvorm en de afmetingen nauwelijks gewijzigd zijn, is de Cactus met zijn lengte van 4,17 meter sowieso 16 cm korter dan de C4.
Hij is voorzien van een modern en elegant exterieurdesign met leuke kleuraccenten en een mooie daklijn. Ik vind de C-stijl met de naam Cactus bijzonder geslaagd.
De grote wielen met de kunststof uitsparingen en de opvallende dorpel geven hem een stoer charisma. De donkere zijruitlijn is eigenlijk ook heel apart!
De nieuwe lichtsignatuur met de spits toelopende hightech ledverlichting en de smalle, in de bumper geplaatste koplampen geven hem een eigen, uniek gezicht.
De chromen chevrons zijn verlengd en omsluiten de dagrijverlichting.
Aan de achterzijde springen de led-lichten met 3D effect onmiddellijk in het oog.

Ambiance Metropolitan Red
De nieuwe C4 Cactus biedt keuze uit vijf verschillende interieurthema’s die geïnspireerd zijn op de meubel- en reiswereld. In de witte testauto was het Ambiance Metropolitan Red geïnstalleerd. De zalige comfortstoelen zijn gecapitonneerd en bieden overal een heerlijke steun. Ze zijn op de meubelwereld geïnspireerd en zijn op innovatieve wijze vervaardigd met een structuur die bestaat uit schuimmateriaal met een hoge dichtheid in de kern. Ze bieden een geweldig comfort zonder erin weg te zakken. Ik kreeg zelfs associaties met de stoelen van een DS Palace uit de jaren ’60…
Ze zijn bekleed met stof in de kleur Silica Beige met een donkerrood gedeelte aan de bovenzijde van de rugleuningen. Ook het dashboard is donkerrood gekleurd.
De bovenkant van het dashboard doet denken aan een luxe reiskoffer, evenals de handgrepen op de portieren.
De digitale snelheidsmeter is prima af te lezen, maar ik mis een toerenteller en een temperatuurmeter. Het 7-inch touchscreen voor het infotainment, de Bluetooth, de telefoon en de navigatie werkt perfect. Ook de achteruitrijcamera is een uitkomst.
De hoog opgetrokken middenconsole wordt verfraaid door glanzend zwarte en verchroomde sierelementen. Zowel de selectiehendel van de automaat in de eerste testauto als de knop van de schakelpook van de witte Cactus zijn mooi gevormd en pakken goed aan.
Voorin is het goed toeven in de 1.72 m brede Cactus. Achterin is het voor lange mensen wat aan de krappe kant. De kofferruimte biedt standaard 358 liter, te vergroten tot 1170 liter. De achterste zijruiten kunnen worden uitgeklapt en dat vond kleinzoon Toon maar wat spannend.

Zuinig en stil
De eerste test-Cactus had een 1199 cc 110 pk/205 Nm driecilinder onder zijn forse motorkap. Hij was gekoppeld aan een zestraps automaat. Deze basismotor trekt met de acceleratie van 0-100 km/h in 10,9 seconden niet de straatstenen uit het wegdek. De witte Cactus heeft echter de 130 pk/230 Nm in het vooronder en in combinatie met de manuele zesbak levert dat een duidelijk fellere driepitter op. Dat vertaalt zich ook in de acceleratie en de topsnelheid: 9 seconden en 207 km/h topsnelheid!
Misschien zijn de tussenspurts nog even belangrijker: 60-100 km/h in 5,8 seconden en 80-120 km/h in 7,9 seconden.
De tankinhoud bedraagt 50 liter en daarmee heeft hij een actieradius van 724 kilometer. Met een testverbruik van 1 op 18 gemiddeld mag deze Cactus best zuinig genoemd worden en de uitstoot van 110 gr/km is keurig.
Beide motoren zijn geweldig stil. Citroën heeft heel veel aan de geluidsisolatie gedaan en zelfs bij hogere toeren blijft het geluidsniveau binnen de perken. Ook het windgeruis valt daaronder, want bij 130 km/h op de snelweg noteerde ik slechts 70 dB(A) en dat zijn prima waarden! 

Onovertroffen comfort
De C4 Cactus is als eerste Citroën voorzien van het nieuwe veersysteem ‘Progressive Hydrolic Cushions’™(PHC) genaamd.
Een conventioneel veersysteem bestaat uit een schokdemper, een veer en een mechanische aanslag. Het door Citroën ontwikkelde veersysteem beschikt daarnaast over twee hydraulische aanslagen, één voor de uitgaande en één voor de ingaande slag van de vering.
Bij grote oneffenheden dempen de aanslagen op progressieve wijze de bewegingen zonder harde schokken aan het einde van de veerweg en zonder nadeinen. Kleine oneffenheden worden dankzij deze aanslagen volledig glad gestreken, wat zorgt voor een ‘vliegend tapijt’- effect.
Citroën is op het gebied van de vering al decennia een topper. Deze nieuwe techniek vindt zijn basis in de rallysport en het Franse merk is met Sébastien Loeb jarenlang op de eerste plaats geëindigd in het wereldkampioenschap.
Niet minder dan 20 patenten heeft het merk op dit systeem vergaard!

Ik durf te zeggen dat deze Cactus op het gebied van comfort absoluut marktleider is in zijn klasse, misschien wel de maatstaf in de toekomst! Elke beweging, overhellen in bochten, het passeren van putdeksels en akelige dwarsnaden? Alles wordt geregistreerd en dat vertaalt zich in een ongelooflijk veercomfort…
Alweer krijg ik die associaties met de DS, CX, GS en BX…    

Alle Cactussen
Er zijn drie uitvoeringen: Live, Feel en Shine. Twee driecilinder 1,2 liter benzinemotoren met resp. 110 en 130 pk die beide in 2017 zijn uitgeroepen tot “Engine of the Year”.
De twee dieselmotoren hebben 1,5 liter en resp. 99pk/250 Nm en 120 pk/300 Nm.
Het roetfilter van deze motor houdt 99,9% van de roetdeeltjes tegen, terwijl de katalysator 90% van de stikstofoxyden (NOx) 0mzet. Ze voldoen aan de Euro 6 normen.
De instapprijs van de C4 Cactus is € 21.990,-

Conclusie
Het comfort is weer troef bij Citroën.
Noblesse oblige…!
Voorts valt de prettige directe besturing, de fijne stoelen en de flitsende motor op (130 pk).

Om hem op waarde te kunnen schatten, moet u écht een proefrit maken!

VIDEO - AutoZeelandtest van de Volvo V60 T6 AWD Inscription

19-08-2018 De tweede generatie van de Volvo V60 is 13 centimeter gegroeid en...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Jaguar I-Pace First Edition

13-08-2018 Nog vóór Audi en Mercedes brengt Jaguar met zijn elektrische...

AutoZeelandtest van de Citroën C4 Cactus Shine

25-07-2018 De Citroën C4 Cactus is binnenstebuiten gekeerd.

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid