AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener geworden.



Tekst: Rob Strating
Film: Ezio Agosti
Foto’s: Gianni Agosti

“Is de A klasse?”

De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener geworden. Dankzij de ultramoderne connectiviteit wil hij de maatstaf in zijn klasse zijn.

Marnix van Gilst van Automotions Mercedes-Benz in Goes regelde de testauto voor mij en Gianni zette Marloes Paulusse, product expert van het mooie bedrijf bij de A-Klasse op de foto. De foto-en filmshoot maakten we bij Hansa Watersport op het Goese Sas.

De Vision, het conceptmodel van de A-Klasse in 1993 was redelijk schokkend. Na de 130H in 1934 had Mercedes niet meer zo’n kleine auto gebouwd. Toen hij in 1997 productierijp was, gooide een Zweeds journalistenteam roet in het eten. Bij de elandtest kieperde hij om. Dankzij het ESP-systeem werd dat probleem opgelost, maar het grote succes begon eigenlijk toch pas in 2012 waarbij het hoge model met de dubbele bodem werd vervangen door een modern en jeugdig koetswerk.
De basis voor een succesmodel was daarmee gelegd en nu hebben de ingenieurs na 6 jaar de auto binnenstebuiten gekeerd en hem van nieuwe motoren, nieuwe veiligheidssystemen en een nieuw connectiviteitssysteem voorzien.

Dynamisch koetswerk
Eigenlijk zie je de veranderingen het beste als je de nieuweling naast zijn voorganger zet. Dan valt op dat hij lekker strak getrokken is met slankere A-,B- en C-stijlen, waardoor hij niet alleen slanker oogt, maar het een stuk lichter in het interieur is geworden. Van binnenuit is daarmee het zicht op de weg absoluut verbeterd (+10%), zeker omdat de C-stijl een stuk minder dik is.
De auto groeide bijna 13 cm in de lengte (4.42 m), maar nauwelijks in de breedte (1.796 m) en dat is te prijzen, want daardoor behoudt hij zijn compacte vorm en blijft hij lekker handelbaar in de stad. De 3 cm meer wielbasis komt uiteraard ten goede aan de achterpassagiers.
Mede door de nieuw gevormde ledverlichting kijkt hij je een beetje venijnig aan. Aan de zijkant valt de gladde carrosserie goed op en de slanke achterlichten staan hem een stuk beter en maken hem optisch breder.
De bij de testauto gemonteerde wielen (195/65R15) staan wel niet zo spannend, maar ze blijken in de praktijk het comfort op een hoog peil te brengen. Dat kan je van 18 inch lang niet altijd zeggen. Het is maar waar je voor kiest.

Slim interieur
Hoe slim men met de beschikbare ruimte binnenin is omgesprongen, blijkt wel als ik plaats neem. Voorin al krijg ik een veel ruimtelijker gevoel dan bij zijn voorganger. Dat heeft zeker ook te maken met de al beschreven dunnere stijlen, maar ook met de indeling. Ook achterin ontbreekt het niet aan ruimte, hoofd en benen komen niets tekort. De kofferruimte groeide ook (370-1210 liter) en hij is beter toegankelijk geworden door de 20 cm grotere opening. Het Style Plus interieur biedt comfortstoelen aan met lederlook en stof. De zittingverlenger is bijzonder aangenaam, want ik kreeg daardoor geen last van mijn hamstrings.

Digitaal widescreen
Het meest opvallende kenmerk van het bijzondere dashboard is wel het enorme digitale scherm dat uit twee gedeeltes bestaat. Het 7 inch grote scherm is standaard, maar er is ook een 10,25 inch scherm verkrijgbaar. Het lijkt wel te zweven, maar dat komt ook, om dat het dashboard, de middenconsole en de portierbekleding in elkaar overlopen.
Voor mijn neus worden de klokken digitaal geprojecteerd, bestaande uit een analoge snelheidsmeter en een toerenteller. De snelheid kan ook digitaal worden weergegeven en dan verschijnt in plaats van de analoge meter een grote klok. Tussen de klokken bevindt zich alle informatie van de boordcomputer. Soms spiegelt het scherm wat als de zon erin schijnt. Het tweede gedeelte van het beeldscherm wordt gebruikt voor de navigatie, het infotainment en de achteruitrijcamera. Nagenoeg alle knoppen zijn verdwenen en de meeste functies worden aangestuurd door het touchscreen of anders met het touchpad op de middenconsole.
De grote luchtopeningen functioneren prima, maar ze zijn nogal prominent aanwezig op het dashboard.

MBUX/LINGUATRONIC
Dat staat voor ‘Mercedes Benz User Interface’ en vervangt het oude Comandsysteem. Zowel op het stuur als op de middenconsole zijn gevoelige touchpads aangebracht, waarmee heel veel kan worden aangestuurd. In deze A-Klasse zijn de gesproken opdrachten wel het meest fascinerend. Dankzij het volledig nieuwe LINGUATRONIC verstaat de nieuwe A-Klasse de bestuurder woord voor woord.
Net als bij de communicatie tussen mensen moet je eerst zijn naam noemen om hem wakker te schudden. “Hey Mercedes”, roep je dan. Vervolgens kan je zeggen: “Ik heb het koud!” Hij reageert dan onmiddellijk door de temperatuur op te schroeven. Ook korte opdrachten als: “Ik wil een croissant”, levert de kortste route naar een warme bakker op. Hij raakte ook wel eens in verwarring, want toen mijn dochter de kinderen achterin vermanend toesprak: “Hey jongens……., zet je koptelefoon wat zachter!”, antwoordde het systeem: “Wat wilt u?”
De Smartphone is binnen een minuut gekoppeld en kan ook zonder kabel opgeladen worden.
Het navigatiesysteem maakt gebruik van ‘Augmented reality’. Dat houdt in dat de camerabeelden gecombineerd worden met de kaart.
Zo wordt de situatie vóór de auto geprojecteerd, aangevuld met allerlei kleuren. 

Unterwegs
De testauto is  uitgerust met 1461 cc grote turbo-dieselmotor die 116 pk levert en een koppel heeft van 202 Nm. Omdat Mercedes samenwerkt met Renault/Nissan heeft men voor de basismotoren de 1,5 liter diesel van Renault gebruikt en die vervolgens door de Mercedestechnici laten voorzien van eigen techniek om meer vermogen en minder rijgeluiden te genereren.
Hij is ook schoner geworden, met 108 g/km CO² uitstoot is er 15% bespaard. De inhoud van de AdBlue tank is 23,8 liter die eens in de 10.000 km gevuld moet worden.
De buitengewoon stille diesel is gekoppeld aan een 7-traps dubbele koppelingsautomaat van Getrag. Hij schakelt nauwelijks merkbaar en past naadloos bij de fijne diesel. Hij heeft er slechts 10 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en op de Duitse Autobahnen haalt hij net de 200 km/h.
Een tweede positief resultaat is zijn verbruik. Met een virtuele spons op het gaspedaal kom ik met gemak aan 1 op 25!
Dankzij de adaptieve schokdempers kan er een keuze worden gemaakt tussen o.a. een comfort- en een sportstand. In de comfortstand is hij in combinatie met de beschreven bandenkeuze inderdaad heerlijk comfortabel en ontpopt hij zich als een fijne reisauto die op kleine bochtige wegen aangenaam strak stuurt.
Ik was echter niet zo te spreken over de actieve spoorassistent: wanneer ik zonder richting aan te geven over de onderbroken of ononderbroken streep reed, greep de assistent zó abrupt in door eenzijdig te remmen, dat het een onaangenaam schrikeffect teweeg bracht. Ik heb het vervolgens snel verholpen door het systeem te deactiveren.

Alle A-Klasses
De test A 180 d is de enige verkrijgbare diesel. Wat betreft de benzineversies: de A160 en de A 180 hebben allebei een 1325 cc viercilinder met resp. 109 en 136 pk. De A 200 heeft een 1332 cc viercilinder met 163 pk en de A 250, de topversie heeft een tweeliter onder de motorkap met 224 pk!
De instapprijs komt op € 30.687,- 

Conclusie
Meer comfort, meer ruimte, meer assistentsystemen, meer connectiviteit, een bijzonder dasboard en een geactualiseerde aandrijflijn. De nieuwe A-Klasse is een moderne compacte auto met een ultramoderne spraakbediening. De diesel is geweldig zuinig en schoon.

Inderdaad, de A is klasse!

VIDEO - AutoZeeland te gast bij rallycrosser Peter van de Wege

14-10-2018 Zondag 07-10-2018 was AutoZeeland te gast bij rallycrosser Peter van de...

VIDEO - Zoute Grand Prix 2018

10-10-2018 Knokke-Heist, en in het bijzonder het trendy gedeelte rond Het Zoute,...

Zeeland Bedrijfswagens in een nieuw gezicht in de regio

03-10-2018 Op zoek naar een gebruikte of nieuwe bedrijfsauto? Bij Zeeland...

De Montreux Grand Prix 2018

26-09-2018 “Geslaagde mix van oud en nieuw”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid