De Lenzerheide Motor Classics 2018

“Die höchst gelegene Rennstrecke der Welt”



Teksten foto’s: Rob Strating
Films: Maya Strating en Lenzerheide Motor Classics

Al voor de zevende keer werd de Lenzerheide Motor Classics begin juni georganiseerd. Ruim 250 voor het merendeel historische racewagens en motoren raceten twee keer per dag op zaterdag en zondag over het speciaal voor dit doel aangelegde circuit van 2,45 km bij het dalstation van de Rothornbahn.
Lenzerheide is een luxe kuuroord op 1600 meter in het kanton Graubünden in Zwitserland.
Ik was het hele weekend uitgenodigd en zal u laten meegenieten van al het moois!

Circuits
In Zwitserland werd er vroeger veel geracet, zowel in de bergen als op het stadscircuit Bremgarten in Bern. Maar na het fatale ongeluk op het Circuit van LeMans in 1955 waar een coureur en 82 toeschouwers het leven lieten, besloot de Zwitserse regering de racesport te verbieden.

In de loop van de jaren werden er wel weer bergraces georganiseerd, waarbij de auto’s één voor één naar boven kwamen. Ik heb vijf jaar geleden nog de legendarische Klausenpassrace voor u verslagen, waar 300 vooroorlogse raceauto’s en motoren om het hardst reden.
Van 30 augustus tot en met 2 september wordt er in de zusterstad van Lenzerheide, Arosa, ook weer zo’n bergrace georganiseerd.
De Zwitserse coureurs moeten dus naar de buurlanden uitwijken om hun sport te beoefenen.
De Lenzerheide Motor Classics vormt echter een uitzondering en ik was blij erbij te zijn!

Apéro
Nadat ik mijn accreditatie op vrijdagmorgen had opgehaald, genoot ik alvast van de binnenkomst van een aantal schitterende racewagens in het rennerskwartier. Zo zag ik een Nederlandse deelnemer zijn Talbot Lago T26 GP van 1954 uit de aanhanger rijden. De pas gerestaureerde formulewagen produceerde daarbij een fantastisch geluid!
’s Avonds was ik uitgenodigd bij de Apéro in het dorp. De meeste coureurs hadden hun bolides in de lange dorpsstraat geparkeerd en ik mocht in een speciaal restaurant de diverse deelnemers interviewen. Eén van de hoofdsponsors was het Toscaanse wijnhuis Villa Trasqua dat ook een eigen renstal heeft. De Chianti Classico is een wereldberoemd wijnmerk en hij smaakte uitstekend!

Klein, maar fijn
Het Villa Trasqua -Mille Miglia Racing Team bestaat uit een aantal bijzondere automobielen. De crème-witte Porsche wordt tijdens de Mille Miglia door niemand anders dan rallylegende Walter Röhrl gereden, samen met zijn co-equipier Christian Geistdorfer. De Alfa 1750 6C Serie 3 Zagato, de auto die in 1929 de Mille Miglia won, moest na de Mille Miglia in mei in onderhoud, maar daarvoor in de plaats was de Talbot Lago ingezet. Helaas voor het team werd op 13 mei vlak voor de Mille Miglia de Alfa Romeo 6C 2500 S uit 1942 inclusief trailer gestolen. We hadden deze schitterende Touring-creatie graag in Lenzerheide gezien…
Op de Bentley 3 Liter Speed uit 1929 van het team stond als co-equipier Prins Pieter Christiaan van Oranje en op de Alvis SB 20 van de familie Hulsbergen stond ook de naam van Autovisie journalist Werner Buding. Ook de voormalige Zwitserse Formule 1 coureur Jo Vonlanthen was van de partij.

Racetaxi
Officieel heet het geen race, maar een raceshow. Het circuit en de afzettingen worden echter naar de richtlijnen van de internationale racesport FIA ingericht en opgebouwd, met een mandaat van de Auto Club der Schweiz.
Aan alle veiligheidseisen wordt voldaan. Je hebt als toeschouwer een schitterend zicht, want de hellingen rondom het circuit bieden aan veel mensen plaats.
Voor Sfr. 100,- kon je meerijden met zogenaamde racetaxi’s, twee Lancia’s Delta Integrale rallyauto’s, twee Porsches RSR en een KTM. Degenen die zich daarvoor hadden ingeschreven zaten beslist met gekromde tenen, want de professionele coureurs reden het vuur uit hun sloffen! De racetaxi’s reden namelijk op topsnelheid tussen de andere bolides.
Het deelnemersveld was in 8 groepen verdeeld die per keer zo’n 25 minuten reden.

Feld 1
Ik hanteer maar even de terminologie van het programmaboekje.
Daar zijn de Fiats Abarth, ten eerste de 695 SS op basis van de 500. Met veel lawaai kwam het opgevoerde tweecilindertje naar boven. De Fiat 600 diende voor Abarth als basis om er supersportwagens van te maken. De 850 TC Nürburgring uit 1962 haalde bijvoorbeeld uit 850 cc 90 pk en de 1000 TC had 112 pk bij 8200 toeren/min en een topsnelheid van bijna 200 km/h!
De Austin Mini Cooper S die begin jaren ’60 verschillende keren de Rally Monte Carlo won, mocht natuurlijk niet ontbreken, er was zelfs een originele Volkswagen Golf GTI uit 1983, een wolfje in schaapskleren.
Karmann Ghia ontwierp voor de Zuid-Amerikaanse markt een bijzondere coupé, de SP2 die je hier nooit ziet. Hier reed hij mee met zijn 1600 cc viercilinder boxer achterin. Ik heb genoten van de Maserati 3700 GT uit 1966 en van de Renault R12 TSR uit 1973. Waar zie je die nog?
Tot slot in Feld 1 de Hudson Hornet Six, een bijzondere Amerikaan uit 1952. Ik vind deze auto één van de mooiste naoorlogse Amerikanen. Hij is met zijn 1.56 m hoge carrosserie de laagste Amerikaan van zijn tijd. De zittingen zijn tussen het chassis geplaatst (Step Down principe) en hij behaalde in de jaren ’50 heel veel successen op de circuits dankzij zijn lage zwaartepunt en goede wegligging.

Feld 2
De tweede race bracht ook weer bijzondere automobielen op het circuit. Renault was goed vertegenwoordigd met de 5 Turbo 1, een breed uitgebouwde 5 met een 1400 cc turbomotor met 160 pk achter de voorstoelen, voorts de R12 Gordini uit 1972 en een paar Alpines A110 uit 1970. Natuurlijk waren daar de Giulia’s van Alfa Romeo en een hele serie mooie Bertone Coupés. Opvallende verschijning was de gele Matra Djet met een knetterende V4 aan boord. Andi Lautenschlager uit Lenzerheide was er weer met zijn Volvo 122 SR waarmee hij zomer en winter aan allerlei evenementen deelneemt.

Feld 3
Bijzondere raceauto’s van vooral vóór, maar ook vlak na de oorlog.
De bolides die ook op de Klausenpass furore maakten, zoals de Riley Big Four Supercharged uit 1937, de MG Type Q uit 1932 en de Magnette Supercharger uuit 1936. Heel bijzonder was de Delahaye 107 Racer uit 1924 die zonder carrosserie racete. De 3400 cc zescilinder had toen al 80 pk.
Wat dacht u van de American La France type 12 uit 1917 met zijn 14.500 liter (!) motor met 130 pk? Ik denk dat hij 2 op 1 loopt…
De originele Jaguar C-Type uit 1962 boekte heel veel successen op LeMans en met de Maserati Sport BiPosto uit 1956 haalde Manuel Fangio vele overwinningen.

Feld 4
De motoren en de driewielers.
Ik heb nooit brommer-of motor gereden, maar ik vind ze wel mooi om naar te kijken, zeker als ze racen!
Wat maakt zo’n Norton Model 18 uit 1938 een fantastisch geluid, je hoort hem al van ver aankomen, zo typisch Norton! De Norton International met zijspan van René Trottmann van 1939 doet hetzelfde, maar ik was bijzonder onder de indruk van zijn bijrijder die, naar het leek, misschien maar één centimeter boven het wegdek leunt, om de wegligging te optimaliseren. Ook de modernere zijspannen, zoals de LCR-Yamaha of de LCR-König Kneeler zijn spectaculaire racers. Dankzij de bloedsnelle Morgan Threewheelers van voor de oorlog werd het een spektakel!

Feld 5
De dikke jongens
Wel eens gehord van een Jaguar E-Type Lightwheigt? Al een jaar na de introductie van de E-Type op de Geneefse Autosalon, bracht men de Lightweight uit, een E-Type met een speciale aluminium carrosserie. De 3,8 liter zescilinder met 330 pk zorgde voor de rest…
De AC 3000 ME van 1978 maakte met zijn open uitlaat niet alleen veel lawaai, hij was ook bloedsnel, evenals de Ford Capri Zakspeed, de Chevrolets Corvette en de Alfa Romeo 1750 GTA. Heel bijzonder was de Jensen C-V8 Mk3. Zijn 6300 cc dikke V8 met 220 pk brulde het uit. Dit veld werd gelardeerd met BMW’s en Ferrari’s, een genot om naar te kijken en luisteren.

Feld 6
Opgefokte toerwagens
De Opel Manta A stond mooi, maar braaf in de showrooms in 1970. Maar toen tuners als Irmscher en Steinmetz zich met hem gingen bemoeien, werd het spannend. Ook de gekietelde C-Kadetts mochten zich laten zien in Lenzerheide.
Daar was een speciaal door Cosworth getunende Ford Anglia uit 1960 van Kurt Balzer uit Davos die wonderwel de grote jongens in het veld kon bijhouden. Ook de Ford Escort TwinCam uit 1972 met zijn uitgebouwde spatschermen blijft indrukwekkend.
De speciale Austin Healey Mk3 in de rally-uitvoering waarmee Pat Moss de Luik-Sofia-Luikrally won, was van de partij. Pat noemde hem ‘the Pig’!
Eén van de snelsten van dit veld was de TVR Griffith uit 1965 met zijn 4727 cc dikke V8 die 410 pk op de weg bracht.

Feld 7
Formule 1, 2, 3 en meer
Vroeger was de instapklasse naar het grote werk de formule 3, vaak ingedeeld in merkenklasses. Zo had je Formule Ford, Formule V (Volkswagen), Formule Opel, Formule Renault etc.
Ze waren goed vertegenwoordigd in Lenzerheide.
Ook diverse Formule 2 racers, zoals de Martini Mk 28/T02 BMW uit 1993 en de March BMW 802 uit 1980 waren prachtstukken.
Daar was de ex-manuel Fangio Maserati 250 J uit 1956 met zijn 2490 cc zespitter die 270 pk levert. Ook de diverse Shelby Cobra’s met hun big block van 7100 cc en meer dan 600 pk lardeerden dit spectaculaire veld.
Topstuk was uiteraard de voormalige Ferrari 639 uit 1989 van Nigel Mansell. Het is een ultiem en zeldzaam genot om de 600 pk’s van die 3498 cc dikke V12 tussen de bergen horen huilen. Holger Lange uit het Zwitserse Ottoberg was ermee naar Lenzerheide gekomen.    

In Feld 8 mochten de lokale helden hun oude auto’s in optocht tonen en ook dat leverde het nodige applaus op.

Vliegshow
Halverwege de middag werden we getrakteerd op een fantastische vliegshow boven de Heidsee, het meer bij Lenzerheide. Van het vliegveld Altenrhein waren twee Pilatus P7 en een vooroorlogse North American AT-6 opgestegen die ons van allerlei kunsten lieten zien, een spectaculaire onderbreking van het racegebeuren!

Wat een geweldige ervaring heb ik weer opgedaan!

Ik had het zeker niet willen missen en ben blij die met u te mogen delen op AutoZeeland, de grootste regionale site van Nederland!

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

De Lenzerheide Motor Classics 2018

09-07-2018 “Die höchst gelegene Rennstrecke der Welt”

VIDEO - De Jaguar I-PACE staat bij Auto Ventura in Goes

06-07-2018 “100% elektrisch!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid