Swiss Classic World 2018

Voor de vijfde keer werd de Swiss Classic World eind mei gehouden in Luzern.

Door Rob Strating

Ik was in Zwitserland, dus het leek me een mooie gelegenheid om u eens mee te nemen naar deze oldtimerbeurs.

Bij aankomst trof ik op het buitenterrein ruim 70 oldtimer brandweerauto’s aan, waarvan ik er enkele uitlicht. Het is toch bijzonder dat men van topmerken als Packard, Cadillac, Buick en zelfs Rolls Royce brandweerwagens heeft gemaakt?
De reden heb ik achterhaald.
Zwitserland was in de Tweede Wereldoorlog een witte vlek in het door oorlogsgeweld geteisterde Europa. Er waren uiteraard geen nieuwe auto’s verkrijgbaar, maar men moest wel aan de vraag naar brandweerauto’s voldoen.
De oplossing was simpel: bijvoorbeeld vooroorlogse luxe Packards en Cadillacs werden omgebouwd tot brandweerwagen!
Zo werd de directiewagen van de firma Escher Wyss, een gerenommeerde machinefabriek, een Rolls Royce Phantom II voor de stad Lenzburg omgebouwd tot brandweerwagen. Hij was namelijk als enige in staat de grote waterpomp te trekken. 

Montage Suisse
Na de Eerste Wereldoorlog die precies 100 jaar geleden eindigde, stuurde de USA niet alleen rekeningen voor herstelbetalingen naar de landen die om de hulp van de Amerikanen hadden gevraagd, zoals Groot Brittannië, Frankrijk en België, maar ook naar Duitsland dat één van de veroorzakers van die wereldbrand was.
Al deze landen waren in die vier oorlogsjaren berooid.
De USA besloten in de jaren ’20 voor het eerst in de economische geschiedenis Atlantische Oceaan over te steken en fabrieken te bouwen in het oude Europa om de geldstroom op gang te brengen.
Zo bouwde Ford assemblagebedrijven in Dagenham (GB), Parijs (F) en Keulen (D).
General Motors kocht in Engeland Vauxhall en Bedford en in 1928 Opel in Rüsselsheim en Berlijn. Bovendien werd in Antwerpen een groot assemblagebedrijf gebouwd om Nederland en België van GM producten te voorzien.

General Motors
Omdat ook in Zwitserland de crisis in de jaren ’30 merkbaar werd en de laatste Zwitserse personenwagenfabriek Martini in Neuchâtel zijn deuren moest sluiten, sloot de burgemeester van de stad Biel in het noordwesten van Zwitserland in 1934 een deal met General Motors. Het gevolg daarvan was dat er aan de Bielersee een enorme fabriek werd neergezet die Opels, Vauxhalls, Chevrolets, Pontiacs, Buicks en Cadillacs assembleerden.
Op 5 februari 1936 liep daar de eerste Buick achtcilinder van de band.
Dat deze investering veel arbeidsplaatsen opleverde, hoeft geen betoog. Bovendien werd de levering van GM-producten versneld.
De auto’s uit Biel/Bienne- de stad is tweetalig- werden allemaal voorzien van een speciale badge die in de grille of op de bumper werd gemonteerd.
Het logo bestond uit drie gestileerde bergtoppen, namelijk de Eiger, de Mönch en de Jungfrau, de drie beroemde bergen uit het Berner Oberland.
Van alle GM-assemblagebedrijven staken de producten uit Biel er kwalitatief bovenuit. Vandaag-de-dag zoeken oldtimerliefhebbers dan ook koortsachtig naar de Zwitserse uitvoeringen!
In 1946 produceerde men de vooroorlogse Vauxhall JB zelfs eerder dan de oorspronkelijke Vauxhallfabriek in Luton in Engeland.
Men ging zelfs nog verder en men ontwierp op basis van de ‘gewone’ Opels Zwitserse specials. Zo werd er al in 1959 een Opel Rekord Ascona geproduceerd, een bijzonder luxe Opel Olympia Rekord, genoemd naar de beroemde badplaats aan het Lago Maggiore.
Pas in 1972 adopteerde Opel deze naam voor zijn eigen auto’s.
Op basis van de Opel Rekord/Commodore vanaf 1968 maakte de GM-fabriek in Biel een eigen type, de Ranger met een eigen styling.
Uiteindelijk zou de oliecrisis begin jaren ’70 er de oorzaak van zijn dat de mooie fabriek in Zwitserland gesloten werd.

Andere montages
Om aan de vraag naar automobielen vóór en na de oorlog te voldoen, werden er bij AMAG in Schinznach en bij de vrachtwagenfabriek Saurer in Arbon Chryslers.
De Soto’s, Plymouthes en Dodges geassembleerd. Zelfs DKW’s werden bij Holka in St. Margarethen gebouwd.
Op de Swiss Classic World was er dit jaar een speciale tentoonstelling aan gewijd.

Zwitserse carrosseriefabrieken
Vooral voor WOII was het in gegoede kringen heel gebruikelijk om je automobiel een chique en soms eenmalige carrosserie mee te geven. Dat gebeurde in de hele wereld. Meestal hadden die speciale bedrijven aanvankelijk koetsen gebouwd en zijn in de loop van de jaren overgestapt naar de automobielen.
In Zwitserland waren er carrosseriers als Gangloff, Tüscher en Graber. Op de foto’s zijn verschillende creaties te zien, zoals de Plymouth van Tüscher en de Alvis van Graber. 

Wat de andere foto’s betreft, kunt u zich een voorstelling maken van al het moois dat er te zien was in Luzern. Een bijzondere beurs waar je toch weer andere juweeltjes tegenkomt dan op de beurzen in onze streken.

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

De Lenzerheide Motor Classics 2018

09-07-2018 “Die höchst gelegene Rennstrecke der Welt”

VIDEO - De Jaguar I-PACE staat bij Auto Ventura in Goes

06-07-2018 “100% elektrisch!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid