AutoZeelandtest van de Suzuki Swift Sport

Suzuki heeft zijn Swift Sport binnenstebuiten gekeerd. De atmosferische 1.6 liter heeft plaats gemaakt voor de 1.4 liter Boosterjet, een turbomotor.

Tekst: Rob Strating
Film: Ezio Agosti
Film: Gianni Agosti

“Die andere GTI”

Hij ging voor zijn afslankcursus bovendien naar de sportschool.
Een hernieuwde, maar verrassende kennismaking!

Eigenlijk heb ik al een hele poos zitten wachten op deze Swift Sport.
Ik zag hem al op de IAA in Frankfurt in september 2017 en daarna nog een keer op de Autosalon Van Genève in maart dit jaar…
Maar gelukkig, net voordat we op vakantie gingen, kreeg ik hem mee bij Auto Toonder in Kapelle. Bij Van der Jagt & Willemse in Vlissingen en bij Moret in Terneuzen staat hij echter ook te popelen van verlangen om gereden te worden. 

Agressieve look
In tegenstelling tot zijn brave broer heeft hij een markante grille die een stuk agressiever toont. Ineens kijkt hij venijniger uit zijn ogen. De aerodynamische frontspoiler zorgt voor downforce tijdens al de oefeningen.
Bij de witte testauto lijkt het dak nog meer te zweven, vooral veroorzaakt door de zwarte stijlen, waarbij de C-stijl bijzonder gevormd is met de handgreep van de achterportieren daarin verwerkt.
De Swift heeft nóg een apart kenmerk: de voorruit is onmiddellijk herkenbaar door zijn gebogen vorm aan de bovenkant.
Daar zijn de mooie 17 inch lichtmetalen wielen en de sportieve dorpelverbreders.
Tot slot zijn achterkant, ik vind dat werkelijk de chocoladezijde met de grote spoiler boven de achterruit, en de carbonlook diffuser met de dubbele uitlaatpijpen. In Zwitserland, waar Suzuki bijzonder populair is, zag ik een nieuwe Swift Sport met de tekst ‘Eat my dust!’ op de achterruit…

Emotie
Dat Suzuki zijn Swift Sport neerzet tussen de concurrentie van de Mini Cooper, de Renault Clio RS en de Ford Fiesta ST, is onmiddellijk te zien aan het sportieve interieur met de emotionele rode accenten in de toerenteller, op het dashboard, op de middenconsole en in de portieren. De rode stiksels op het leren stuurtje, op de  stoelen en op de pookhoes maken die look helemaal af.
Een zeldzaam compliment voor deze GT: de olietemperatuur en de turbodruk worden keurig in de boordcomputer weergegeven, eigenlijk een must voor elke GT…
De voorstoelen zitten bij stilstand meteen goed, de kuipzittingen beloven overal goede steun door de opstaande randen, zowel bij de zitting als bij de leuning.
Vlak onder de geïntegreerde hoofdsteunen is het opschrift ‘Sport’ gestikt.
Hoewel er geen zachte kunststoffen zijn toegepast, is alles wel keurig en solide afgewerkt.
Het stuurtje is aan de onderkant afgevlakt en de pedalen met edelstaal onderstrepen de sportieve persoonlijkheid van de Swift Sport.

7 inch touchscreen
Dit is prominent aanwezig op de middenconsole en ergonomisch perfect! Alle multimediafuncties, achteruitrijcamera, stembediening, navigatie, telefoon en smartphonebediening worden via dit scherm bediend.
De audiodisplay met de smartphonekoppeling werkt met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.

Passieve en actieve veiligheid
De Swift Sport heeft op dat gebied opties die je uitsluitend bij grote middenklassers tegenkomt:

  • Noodremsysteem met waarschuwingssysteem voor aanrijdingen dankzij een camera en een lasersensor. Hij waarschuwt met een akoestisch en een visueel signaal. Bovendien wordt de remassistent geactiveerd en in het uiterste geval treedt de automatische noodrem in werking.
  • Lane departure. Vanaf 60 km/h waarschuwt het systeem akoestisch en visueel wanneer de rijbaan wordt verlaten en bij snelheden tussen de 65 en de 160 km/h wordt de rijbaan door een camera bewaakt en stuurt de auto automatisch terug. Ook wanneer de chauffeur door vermoeidheid gaat slingeren wordt er gewaarschuwd.
  • Adaptieve cruise control met afstandsinstelling
  • Automatische diminstallatie wanneer er een tegenligger nadert.

Downsizing
In plaats van de atmosferische 1,6 liter viercilinder hanteert Suzuki nu zijn 1.4 liter turbo Boosterjet met 140 pk/230 Nm.
Waar de vorige Sport pas presteerde bij hoge toeren, gaat deze nieuweling al vanaf 2500 toeren/min er vol tegenaan. Om zich te kunnen meten met de motorisch sterkere concurrentie, raakte hij dus 80 kilo kwijt. Dat betekent een gewicht van 975 kilogram schoon aan de haak.
In de praktijk levert dat een acceleratie van 0-100 km/h in 8 seconden op en een topsnelheid van 210 km/h!
De snelle motor is gekoppeld aan een fijn schakelende manuele zesbak.
Hij heeft het op bochtige wegen geweldig naar zijn zin. Je merkt dat het onderstel in vergelijking met zijn voorganger flink aangepakt is. Hij ligt een stuk strakker op de weg en laat zich messcherp sturen, zonder over- of onderstuurd te worden.
Mocht hij even in een snelle bocht rechtuit willen, is even van het gas een gemakkelijke en snelle optie.
De Suzukitechneuten hebben een mooi compromis bereikt tussen sportiviteit en comfort, want als ik hem mag typeren noem ik hem graag een comfortabele sportwagen!
Dat hij minder toeren maakt in combinatie met de afslanking zien we onmiddellijk terug aan het verbruik: gemiddeld 5,6 liter/100 km!

Conclusie
De Suzuki Swift Sport ontpopt zich als een sympathieke GTI, volgestopt met assistent systemen. Hij biedt een forse hoeveelheid rijplezier, zonder oncomfortabel te worden. In de optielijst kwam ik nog een hoop gadgets tegen om hem nog verder op te leuken.

Met zijn prijs vanaf € 24.999,- geeft hij de concurrentie het nakijken!

De 3D+- behandeling van ProTech® Monte-Carlo van mijn Mercedes-Benz 300 CE van 1991

02-09-2018 “Spa for Cars!”

Classic Days Schloss Dyck 2018

31-08-2018 Voor de dertiende keer werden de Classic Days georganiseerd rondom het...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Volvo V60 T6 AWD Inscription

19-08-2018 De tweede generatie van de Volvo V60 is 13 centimeter gegroeid en...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Jaguar I-Pace First Edition

13-08-2018 Nog vóór Audi en Mercedes brengt Jaguar met zijn elektrische...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid