AutoZeelandtest van de DS 7 Crossback BlueHDi 180 Performance Line

“Perle Parisienne”



Tekst: Rob Strating
Film en foto’s: Gianni Agosti

De DS 7 Crossback is het eerste zelfstandige model van DS Automobiles en is tegelijk het vlaggenschip van het nieuwe premiummerk uit Frankrijk.
Een wel zeer opmerkelijke SUV!

DS is het luxe premiummerk van de PSA groep. Het woord Citroën is nergens meer te vinden. Hij wordt voor Zeeland verkocht in de DS Store aan het Spinveld in Breda, dat is een gecertificeerde dealer die onderdeel vormt van het DS Salon-netwerk van DS Automobiles verkooppunten.
Natuurlijk is de naam DS terug te voeren naar de legendarische Citroën DS die in 1955 het levenslicht aanschouwde op de Parijse autosalon.
Hoewel de DS in Nederland snoek of strijkijzer werd genoemd, vind ik de naam op z’n Frans uitgesproken veel mooier: la déèsse, de godin!

Premium
De nieuwe DS 7 Crossback wil als luxe SUV de strijd aanbinden met de gevestigde orde als de Mercedes-Benz GLC, de Audi Q3 en de BMW X2 die zich al jaren hebben genesteld in het premiumsegment.
Dat de DS 7 Crossback daarin thuishoort, staat zo vast als een huis, want dat kan ik na drie dagen uitgebreid testen onmiddellijk beamen.

Parijs
Over de marketing van de nieuwe ster aan het autofirmament is goed nagedacht: hij komt net als Louis Vuitton, Hermès, Givency, Dior en Chanel uit de lichtstad Parijs. Mooi detail is het guillocheerwerk ‘Clous de Paris’ op de middenconsole.
De verschillende types hebben ook bekende geïnspireerde namen meegekregen: Opéra, Rivoli en Bastille. De geteste Performance is een sportieve versie.

Impressief
De hypnotische begroetingsceremonie van de DS 7 Crossback is indrukwekkend: als je hem op afstand opent, stralen zowel links als rechts elk drie LED-modules je toe. Ze draaien om hun eigen as en nemen dan de taak op zich waarvoor ze gemaakt zijn. Het lijkt wel of je in de twinkelende ogen van een mooie Française kijkt…
Het systeem heet DS Active LED Vision. Het combineert stijl met technologie. Afhankelijk van de stuurhoek, de rijsnelheid en de weersomstandigheden bewegen deze LED-modules in horizontale of verticale richting.
Samen met de ‘échte’ LED-schijnwerpers verlichten ze de ingeslagen bocht en passen hun lichtsterkte aan wanneer het slecht weer is, of er in de stad of op de snelweg wordt gereden…
Ook de achterlichten zijn heel bijzonder: ik zag ze voor het eerst op de Divine, een spectaculair conceptmodel. Ze hebben een driedimensionaal schubvormig motief, gebaseerd op de piramide die voor het Louvre staat. Ze zijn voorzien van de geavanceerde LED-technologie van het lasergraveren.

Ivo Groen
De DS 7 Crossback is een creatie van de Nederlandse designer Ivo Groen die al sinds 1990 bij Citroën werkt. Ik ben ervan overtuigd dat hij daar Ivo Groën heet…
Ik laat hem even aan het woord: “Hoewel ik nog steeds erg onder de indruk ben van de oorspronkelijke Citroën DS, heb ik er bewust voor gekozen geen retrokenmerken toe te passen. We streven naar moderne interpretaties van de waarden waarvoor de DS stond. We willen een prominente plaats verwerven in de premiummarkt, maar elk type DS krijgt zijn eigen uitstraling, in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld Audi doet: hetzelfde design toepassen op verschillende formaten.”
Bij de eerste kennismaking met de verschillende types wordt de zeshoekige grille in pianolak bij de Opéra omsloten door rijkelijk chroomwerk en bij de Performance door ingetogen zwart.

Cocon
Ivo Groen: “Onze kernwaarden bestaan uit een vooruitstrevend ontwerp, moderne techniek en een typisch Franse elegance. De DS moet je helemaal omsluiten als een cocon. Dat gevoel van welbehagen willen we bereiken door middel van mooi handwerk, zoals het nappaleer op de stoelen met het horlogebandmotief.”
In de geteste Performance bestaat de bekleding uit fijne stoelen van Alcantara. Ze zitten als gegoten en zijn perfect te verstellen en zijn voorzien van een massagefunctie.
Het lijkt wel of het interieur door een juwelier is ontworpen. Zodra je de auto start, kantelt het bijzondere B.R.M. horloge hoog op de middenconsole tevoorschijn, een sieraad op zich…
Voor de geluidsinstallatie heeft DS een beroep gedaan op Focal Electra HiFi, waardoor je je in l’Olympia waant…
Het ruitmotief komt overal terug: ingebed in het leer, in het digitale instrumentenpaneel met twee 12” schermen en in de schakelaars op de middenconsole, de zogenaamde toggle switches.
Alle materialen zijn met zorg gekozen en wisselen elkaar harmonisch af. Het is gewoon een feest om te genieten van al het moois om je heen. Pure wellness!
Dankzij de wielbasis van 2,70 meter is er genoeg plaats voor de achterpassagiers. Ook over de hoofdruimte hoor je niemand klagen, ondanks het grote glazen schuif/kanteldak dat overigens voor aangenaam licht in het interieur zorgt. De kofferruimte is voorzien van een dubbele bodem en biedt 555 liter bergruimte, te vergroten naar 1752 liter, hoewel de aflopende daklijn het transport van lange spullen een beetje verhindert.

Schoonste diesel
Onder zijn bevallige motorkap draait bij de testauto de grootste diesel, nl. de tweeliter viercilinder met 180 pk/400 Nm. Hij blijkt de schoonste diesel van dit moment te zijn volgens het gezaghebbende Duitse autoblad ‘Auto Motor & Sport’. Hij voldoet ruimschoots aan de Euro 6 norm en verslaat de concurrentie met een straatlengte.

NOx-waarde mg/km:

  • Snelweg: 7
  • Buitenweg: 20
  • Stadsverkeer: 41
  • Eco-ronde: 18

Daarmee verdient hij met trots 5 sterren!

En route
De DS 7 Crossback is voorlopig nog alleen leverbaar als voorwielaandrijver. De sterke diesel is gekoppeld aan een achttraps automaat. Bij lage snelheden is de zelfontbrander hoorbaar, maar zodra je op snelheid bent, wordt het alsmaar stiller, bij 130 km/h produceert hij slechts 67 decibel.
Hij heeft er 9,6 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en zijn top van 218 km/h is ook niet mis.
De tussensprints zijn ook belangrijk:
-       60- 100 km/h in 5,4 seconden
-       80-120 km/h in 6,6 seconden
Dat de 1728 kg zware DS 7 zuinig met de brandstof omgaat, blijkt uit de verbruikswaarden, gemiddeld testverbruik: 1 op 14.

Active Scan Suspension
Hij beschikt over het DS-veersysteem van de 21e eeuw. Een achter de voorruit geplaatste en elektronisch met de voor- en de achteras verbonden camera, regelt vier wagenhoogtesensoren en drie acceleratiemeters. Zij analyseren permanent het wegdek, de reacties van de auto wat de snelheid, de stuurhoek en de remmen betreft.
Zij sturen deze gegevens in no time door naar een elektronische eenheid die elk wiel afzonderlijk aanstuurt. Afhankelijk van de signalen wordt de schokdemping verstevigd of versoepeld.
In de Comfortstand ontpopt hij zich als een buitengewoon plezierige reiswagen. Dat hij zelfs in de Sportstand geen bochtenkunstenaar is, mogen we hem vergeven, daarvoor zijn er andere auto’s.
Tot slot: hij is volgepakt met alle assistentsystemen die je maar kunt bedenken, inclusief het automatisch inparkeren.

Tous les DS
Twee diesels, de 1,5 liter met 130 pk/300 Nm en de geteste 180 pk/400 Nm. De eerste heeft een handgeschakelde zesbak, de tweede de achttraps automaat.
De beide benzinemotoren hebben een 1,6 liter viercilinder met 180 en 225 pk.
Naast de genoemde Parijse inspiraties zijn er vier luxeversies verkrijgbaar: Chic, Be Chic, Performance Line en So Chic.
In 2019 kan de DS 7 Crossback worden geleverd met een hybride-aandrijflijn, de E-Tense 4x4 die bestaat uit een 200 pk benzinemotor en twee elektromotoren die samen met de verbrandingsmotor goed zijn voor een totaal vermogen van 300 pk.
De prijsrange tussen de € 43.190,- en de € 75.040,-

Conclusie
De nieuwe DS 7 Crossback is een absolute premium SUV met een spannend design en hoogwaardige materialen, een uitstekende afwerking en smaakvolle kleuren. Hij is voorts spaarzaam en comfortabel. Een aanwinst in autoland!

Karmann Ghiaclub Nederland deed Auto Poppe aan

17-05-2018 De Nederlandse Volkswagen Karmannn Ghiaclub startte de voorjaarsklassieker...

Oldtimer festival Axel 2018

14-05-2018 De 32 editie van het Oldtimer Festival Axel is weer voorbij en we kunnen...

AutoZeelandtest van de DS 7 Crossback BlueHDi 180 Performance Line

07-05-2018 “Perle Parisienne”

AutoZeeland wijd en zijd bekend

03-05-2018 Gianni Agosti uit Axel legde rond het jaar 2000 de basis voor de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid