AutoZeelandtest van de Volvo XC40 T5 AWD R-Design

“And the winner is…Volvo XC40!”



Tekst: Rob Strating
Film: Ezio Agosti
Foto’s: Gianni Agosti

De XC40 is de eerste compacte SUV van het Zweedse merk. Hij werd op de Internationale Autosalon van Genève in maart dit jaar uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2018!

De Auto van het Jaar is een Europese verkiezing die al sinds 1963 bestaat. De wedstrijd is ooit opgezet door de Nederlandse autojournalist Fred van der Vlugt. Hij vormde een Europese jury van 26 autojournalisten uit negen Europese landen. De eerste Auto van het Jaar was de Rover 2000 in 1964. Fiat won de prestigieuze prijs wel negen keer!

Door dezelfde jury werd Volvo CEO Håkan Samuelsson gekozen tot ‘World Car Person of the Year 2018’ voor zijn verdiensten die hebben bijgedragen aan het grote succes van Volvo sinds de overname door Geely in 2010.

Spannend lijnenspel
Elk merk heeft wel een compacte SUV en eigenlijk is Volvo een beetje laat met de XC40, maar goed, daar is ie dan.
Hij baseert op het nieuwe platform dat Volvo samen met Geely heeft ontwikkeld. Hij is met zijn lengte van 4,43 meter 20 centimeter korter dan de XC60.
De creatie die onder leiding van chefdesigner Thomas Ingenlath ontstond, komt meteen stoer binnen met zijn grote rechtopstaande grille en de bijzondere koplampen waarin de led-dagrijverlichting de T-vorm heeft van de gestileerde hamer van Thor. De lampen passen automatisch de hoogte van de lichtbundel aan, het dim-of grootlicht wordt afwisselend ingeschakeld afhankelijk van medeweggebruikers. Natuurlijk zijn daar de grote, Volvo-typische achterlichten die de XC40 in het donker al van ver herkenbaar maken.
Zeker bij de in twee kleuren gespoten types springt de bijzondere, speels getekende C-stijl in het oog.
Voorts geeft de forse bodemvrijheid de XC40 een krachtige uitstraling en zorgt bovendien voor een goed gezichtsveld.
Hij leeft op grote voet: de lichtmetalen wielen (245/45 R 20) onderstrepen zijn masculien charisma.
‘Made by Sweden’. Daar zijn ze trots op, zo trots dat men een klein Zweeds vlaggetje aan de zijkant van de motorkap heeft aangebracht.
Hij wordt overigens in de grote Volvofabriek in Gent geproduceerd, later ook in China.

Slim en apart
De witte testauto die ik bij Automotions Volvo in Goes ophaalde had een zwart dak en daarmee gaf dat nog iets meer contrast dan de blauw met zwarte demo van Cappendijk waar Gianni en zijn zoon Ezio Agosti de foto’s en de film van maakten.
Bovendien verraste Volvo me door de matten en de portierbekleding in een oranje soort vilt uit te voeren. Het is gemaakt van gerecyclede petflessen. Gewaagd, zeer apart en uitzonderlijk voor Volvo!
Zo laat zich bodem van de 432 liter grote bagageruimte in tweeën delen om boodschappen vast te zetten. De leuningen laten zich op afstand omleggen, ook de hoofdsteunen klappen om middels een druk op de knop. Doordat de luidsprekers van Harman Kardon bovenin de portieren zitten, zijn er grote vakken gecreëerd waarin bijvoorbeeld een laptop en drie literflessen water opgeborgen kunnen worden. De netjes in het dashboard geïntegreerde kaarthouder zorgt ervoor dat je altijd je creditcard op de pak hebt. Aan het handschoenenkastje kan aan een haakje een handtas opgehangen worden. Onder de passagiersstoel bevindt zich een lade en de middenarmsteun is groot genoeg voor een kleine handtas, een doos tissues en een afvalbakje.
Tot slot kan de Smartphone draadloos worden opgeladen.

Werkplek
Dankzij het panoramisch dak is het aangenaam licht in het interieur. Op de eerste échte lentedag heb ik het schuifdak geopend. In tegenstelling tot vele andere auto’s kan het zelfs bij snelheden tot 130 km/h gewoon open blijven, zonder teveel geruis, ideaal!
De ergonomisch gevormde stoelen zitten fantastisch- Volvo, noblesse oblige! Ze bieden overal voldoende steun, ook bij de diverse oefeningen.
Voor mijn neus ontvouwt zich het geprojecteerde instrumentenpaneel met de twee klokken en middenin de kaart van het navigatiesysteem. Op de middenconsole bevindt zich, omsloten door design-luchtroosters, het grote 12,3 inch touchscreen. Het past zich aan de lichtomstandigheden in de omgeving aan. Dat is ook wel noodzakelijk, want vrijwel alle functies worden via dit scherm bediend.
De achteruitrijcamera verschijnt via ‘birdview, aangestuurd door verborgen camera’s en projecteert de auto in 360°. Ook de stand van de wielen wordt aangegeven. Je hoeft bij wijze van spreken niet eens om je heen te kijken, de blik op het scherm is voldoende…
Achterin is ook genoeg plaats gecreëerd met prima hoofd- en beenruimte.

Safety first
Het passagierscompartiment bestaat grotendeels uit ultrasterk boronstaal dat een beschermende kooi vormt. De speciaal ontworpen structuren van de voorstoelen minimaliseren het risico op ruggengraatletsel in geval van een botsing. Ze zijn bovendien uitgerust met Whiplash Injury Protection om het risico van nekletsel tegen te gaan bij een aanrijding van achteren.
Hij heeft een soort copiloot aan boord die andere voertuigen, fietsers, voetgangers en dieren herkent. Rem je niet op tijd, grijpt de auto zelf in. Raak je onbedoeld van de weg, dan stuurt de auto zichzelf automatisch terug de weg op.
Hij zit boordevol met assistentsystemen, zoals de kruispuntremfunctie, de waarschuwing dat er iemand met grote snelheid van achteren nadert, de Lane Keeping Aid, de Blind Spot information, om er maar een paar te noemen.  

Digitale diensten
Volvo speelt handig in op de nabije toekomst: Je kunt allerlei digitale diensten activeren met je mobiele telefoon en een app. Je kunt bijvoorbeeld de auto uitlenen aan een bekende, zonder dat je hem de sleutel geeft. Je kunt tevens bepalen welke uren en dagen hij de auto gebruikt. Als hij voor de deur staat kan je de postbezorger een pakketje laten afleveren in de kofferruimte van de XC40. De chauffeur ontvangt van de eigenaar een code waarmee hij eenmalig één minuut de achterklep kan openen en sluiten…

King of the road
De testauto is uitgerust met de tweeliter viercilinder turbo-benzinemotor die 247 pk ontwikkelt en daarbij een koppel heeft van 350 Nm dat tussen de 1800 en de 4800 omwentelingen van de krukas actief is. De krachtbron is gekoppeld aan de achttraps Geartronic automaat van Aisin.
In de bergen staan de beide peddels aan de zijkant van het stuur ter beschikking om de bak handmatig te bedienen, in ons land hebben ze weinig nut.
De gecultiveerde machine laat zich zowel bij weinig als bij veel toeren van zijn goede kant zien. Hoewel hij in 6,5 seconden naar de honderd trekt, is zijn sterke kant toch het cruisen tijdens het reizen. Hij blijft in alle opzichten harmonisch.
Vooral de tussensprints maken indruk: 60-100 km/h in 3,7 seconden en 80-120 km/h in 4,5 seconden! Ook het geluidsniveau blijft mooi binnen de perken: bij 130 km/h maakt hij slechts 70 dB(A).
Het onderstel is bij de gewone types op comfort afgestemd, bij de geteste R-Line met de al genoemde grote wielen staat de sportieve wegligging voorop. Dwarsnaden en putdeksels worden wat duidelijker doorgegeven, maar daar kies je dan ook voor.
Adaptieve schokdempers zijn niet leverbaar, maar ik heb ze ook niet gemist.
Wanneer wordt gekozen voor deze AWD-uitvoering, is er ook een ‘offroad’-modus beschikbaar. Hiermee wordt de reactie op het gas- en rempedaal minder scherp, je kunt wat gemakkelijker doseren. In deze modus heb je continu vierwielaandrijving. Bij een droge weg is de XC40 voorwielaangedreven. Via de Haldex koppeling worden de achterwielen bij minder grip geactiveerd. Beide opties heb ik in het mooie voorjaarsweekend niet uitgeprobeerd.
Dankzij de achttraps automaat draait hij slechts 2000 toeren/min bij 130 km/h en dat scheelt in het brandstofverbruik. Met een gemiddelde van 1 op 12 was ik best tevreden.

Conclusie
Voorlopig zijn er twee motoren leverbaar, de geteste T5 en de D4 met 190 pk/400 Nm. Er zit nog een driecilinder benzinemotor aan te komen.
Met de XC40 heeft Volvo een veilige, compacte SUV op de weg gezet met vele mogelijkheden. Een eigenzinnig Zweeds ontwerp dat verre van saai is.
De T5 AWD R-Design biedt eigenlijk alles wat je op dit gebied zoekt. In mijn ogen een terechte Auto van het Jaar!

De XC40 staat vanaf € 39.975,- in de prijslijsten.

VIDEO - AutoZeelandtest van de Jaguar I-Pace First Edition

13-08-2018 Nog vóór Audi en Mercedes brengt Jaguar met zijn elektrische...

AutoZeelandtest van de Citroën C4 Cactus Shine

25-07-2018 De Citroën C4 Cactus is binnenstebuiten gekeerd.

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid